שיתוף
תגובות
תוכן שיווקי » מקרן למצגות – המדריך המקיף ביותר לבחירת מקרנים למצגות ולכיתה 2023
מקרן
רכישת מקרן היא תמיד אתגר. צריך לחשוב על הסביבה שבה אתם רוצים להשתמש במקרן, כולל גודל, שטח ותאורה
תגיות:
מקרן | צילום: מרכז הסאונד

חשוב להכיר את התכונות השונות הזמינות כדי שתוכלו למצוא את המקרן המתאים ביותר לצרכים שלכם. במאמר המעמיק שלפניכם, ניכנס לעובי הקורה של שניהם.

המשיכו לקרוא כדי ללמוד את כל מה שרציתם לדעת על רכישת מקרן למצגות.

[ ראו כאן קטלוג מקרנים למכירה באתר היבואן ]

שוקלים לרכוש מקרן מצגות לכיתה או לאולם הרצאות? מהלך חכם ללא ספק. לטכנולוגיה השימושית הזו יש היסטוריה ארוכה של עזרה למחנכים בהצגת תוכן. כבר כמאה שנה שמורים משתמשים במערכות הקרנה כדי להביא תוכן מרתק לתלמידים שלהם.

כיום, איכות התמונה טובה מאי פעם. קיים שפע של אפשרויות של מקרנים לבחור מהן. קל יותר מתמיד לענות על הצרכים של מחנכים, מנהלי מערכת וצוותי IT. עם זאת, הבחירה עלולה להרתיע. הבנת הטכנולוגיה והמפרטים העיקריים יכולה לעזור לכם למצוא את המקרן למצגות שהכי יתאים לכם.

ראשית, קחו את הזמן לבחון את הצרכים ואת תנאי ההתקנה שלכם. קחו בחשבון את גודל הכיתה ואת מספר התלמידים. בחנו את תנאי התאורה ואת היכולת לשלוט באור הסביבה.

כמובן, גם צרכי התלמידים משחקים תפקיד. זה כולל את סוג התוכן שאתם מתכננים להציג, את המטרה והאם אתם רוצים להימנע מצללים מסיחים.

ישנן תכונות ספציפיות במקרנים למצגות שנותנות מענה לכל אחד מהצרכים הללו. מקרנים להקרנה קרובה במיוחד עושים את המיטב כדי למזער צללים. מקרני רשת מספקים בקרה מרכזית החוסכת זמן. הקרנה אינטראקטיבית מאפשרת שיתוף פעולה נוסף.ישנה, כמובן, חפיפה רבה בין הקטגוריות הללו. לדוגמה, רוב המקרנים האינטראקטיביים כוללים יכולות רשת וזמינים בדגמים להקרנה קרובה או קרובה במיוחד.

תרצו לשקול כמה מפרטים חשובים, המשפיעים על איכות התוצאות שיפיק המקרן שלכם.  אלה כוללים:

  • טכנולוגיית ההקרנה
  • מקור אור
  • טכנולוגיית עיבוד הצבע
  • רזולוציה
  • יחס ניגודיות
  • בהירות
  • יחס הממדים
  • יכולות השמע

לבסוף, תרצו לבחון את הקישוריות ולחפש תכונות המשפרות את קלות ההתקנה והשימוש.  להלן, נסתכל על כל אחת מהקטגוריות והמפרטים הללו עבור מקרנים. ראשית, נבחן מדוע הקרנה היא הפתרון האידיאלי לתצוגה בעולם החינוך.

היתרונות של הקרנה

מקרנים בכיתה למצגות קיימים הרבה יותר זמן מאשר תצוגות עם מסך גדול. השימוש בתצוגות הדומות לטלוויזיה בתחום החינוך הוא טרנד לאחרונה. זה נובע בעיקר מזמינות רבה יותר ומעלות מופחתת. מקרנים ומסכים גדולים הם טכנולוגיות שימושיות. שניהם יכולים להציע חווית צפייה יעילה בכיתה. לכל אחד יש תכונות ויתרונות שונים. תחזוקה ועלות מופחתים הם היתרונות העיקריים של צגים שטוחים אינטראקטיביים. הסיבה לכך היא שאין להם את הנורות והפילטרים שיש במקרנים מסורתיים מבוססי נורות. עם זאת, מקרנים מציעים יתרונות רבים שצגים דיגיטליים אינם יכולים להשתוות אליהם.

 היתרונות שמספקים מקרנים לסביבות חינוכיות כוללים:

  • גודל תמונה. מקרנים יכולים לספק תמונות באמת גדולות. הרבה יותר גדולות מאשר הגודל של צגים עם מסך שטוח. מקרנים רבים יכולים להקרין תמונת HD עד "300 באלכסון. לצגים דיגיטליים, לשם השוואה, יש גודל מסך קבוע.
  • זוויות צפייה. צגי LED נראים נהדר לתלמידים שיושבים ישירות מולם. אך עבור אלה שיושבים בזווית לא טובה, התמונה עלולה להיפגע. תמונות מוקרנות נשארות נאמנות ללא קשר לזווית הצפייה.
  • חיסכון במקום. מסכי הקרנה דקים ומקרנים צמודי תקרה תופסים פחות מקום מאשר צג גדול. בנוסף, ניתן לשלוף ולאחסן בקלות מסכי הקרנה כאשר רוצים שהם לא יהיו בטווח הראייה.
  • עמידות גבוהה. צגים גדולים וכיתה של ילדים הם בדרך כלל לא שילוב מוצלח. המסכים הדיגיטליים האלה הם כמו הטלוויזיה שלכם. נזק יכול להתרחש. מסכים נשלפים ומקרנים צמודי תקרה עוזרים למנוע פגיעות.
  • הפחתה במאמץ העיניים. צגים שטוחים עלולים להקשות על העיניים. הסיבה לכך היא שהם לרוב קטנים ובהירים יותר מאשר תמונות מוקרנות. תמונות מוקרנות הן גדולות יותר. לכן, הן ממלאות אחוז גדול יותר משדה הראייה. התכונות האלו יכולות לסייע בהפחתת העומס והעייפות בעיניים.

מקרני מצגות לכיתות

עם כל היתרונות שטכנולוגיית ההקרנה מציעה, הפריחה שלה לא מפתיעה. היא פופולרית בכל מגוון המקצועות, התעשיות והשימושים הביתיים. המקרנים של היום מגיעים בסגנונות רבים. ישנם דגמים ניידים, זעירים וקלים במיוחד. לחילופין, מכשירים מתקדמים במיוחד לשימוש באולמות ואודיטוריומים. וכמובן, כל מה שביניהם. עבור כיתות, הטווח מצטמצם. לצרכים של הסביבה הזו, ישנן שלוש קטגוריות של מקרנים:

  • מקרנים בעלי יכולת רשת.
  • מקרנים להקרנה קרובה וקרובה במיוחד
  • מקרנים אינטראקטיביים

פתרונות מקרן בעלי יכולת רשת

פתרונות הקרנה מוכנים לרשת חוסכים לבתי ספר זמן וכסף. לכן, הן נמצאות בשימוש בבתי ספר ובקמפוסים רבים. מקרני רשת מתחברים לרשת מקומית (LAN). החיבור יכול להיות חוטי או אלחוטי. ניתן להתקין מקרנים ברשת בבתי ספר או קמפוסים בכל גודל, ולאחר מכן להפעיל ולנטר אותם מרחוק. זה מקטין את הזמן והעלות של ניהול מקרנים מרובים במספר מיקומים. התוצאה היא שיפור כולל של העלות הכוללת של המקרן (TCO) בתוספת זמינות רבה יותר של המקרן לתמיכה ביעדי למידה.

מקרנים ברשת מרחיבים את אפשרויות ההדרכה. מחנכים יכולים לשלוח תוכן למקרן אחד או יותר מכל מקום עם גישה לרשת.המורה יכול להעביר את אותו החומר למספר כיתות או אולמות בו זמנית. בבתי ספר יסודיים, תלמידים במספר כיתות יכולים לצפות במקביל בסיורים וירטואליים, שיחות או תכנים אחרים. אין הגבלה על האפשרויות להרחבת הזדמנויות הלמידה.

ניהול רשת מרחוק חוסך זמן יקר. צוות ה-IT יכול לנטר ולשלוט בכל המקרנים של הקמפוס או הכיתה ממחשב אחד. ניתן לבצע תחזוקה שופטת ללא צורך במגע פיזי עם כל אחד מהמקרנים. התראות דוא"ל בזמן אמת מספקות עדכוני תחזוקה. התראות אוטומטיות עשויות לכלול כל דבר, החל ממצב מתח וחיי נורה ועד לנוכחות היחידה והאזהרות. פעולות רבות מרחוק מאפשרות תגובה מהירה. פעולות המניעה האלו ממזערות את זמן ההשבתה – יתרון גדול ללמידה.

פתרונות להקרנה קרובה וקרובה במיוחד

חשוב לקחת בחשבון את גודל הכיתה, אילוצי המקום וגודל התמונה הרצוי בעת בחירת מקרן לחינוך. והנה הסיבה: ככל שהמקרן רחוק יותר מהמסך, כך התמונה שהוא יכול להקרין גדולה יותר. עם זאת, המרחק שהמקרן חייב להיות מהמסך כדי להקרין תמונה בגודל זהה משתנה. ההפרש הזה נקרא "יחס הטלה" של מקרן.

יחס ההטלה נקבע לפי סוג העדשה שבה נעשה שימוש. זה נקבע על ידי המשוואה הבאה. המרחק (D) של העדשה מהמסך חלקי הרוחב (W) של התמונה המוקרנת. D/W = יחס ההקרנה.

מקרנים מסווגים להטלה רגילה, קרובה וקרובה במיוחד. למשל, אם בכיתה יש מסך בגודל "80, מקרן להטלה רגילה יצטרך להיות לפחות 2-2.5 מטרים מהמסך. מקרן להקרנה קרובה יצטרך להיות במרחק של 0.9-1 מטרים. ומקרן להקרנה קרובה במיוחד יוכל להיות במרחק של 60-76 ס"מ מהמסך. באופן כללי, יחס הטלה רגיל הוא 1.1 ומעלה. יחסים של מקרנים להקרנה קרובה הם 0.6-0.8. יחסי הטלה קרובה במיוחד הם עד 0.5.

בכיתות רבות, עלול להיות קשה להקרין תמונה בגודל סביר עם מקרן להטלה סטנדרטית. בכיתות קטנות יותר, יהיה צורך למקם אותו קרוב למסך. התוצאה תהיה גודל תמונה קטן שלכל התלמידים עלול להיות קשה לראות. בנוסף, בדרך כלל אסור להתקין מקרנים ישירות מעל הקהל. אז שוב, ייתכן שתצטרכו להתקין את המקרן קרוב למסך כדי למנוע ממנו להיות מעל התלמידים. גם בכיתות גדולות יותר, מקרנים בהטלה סטנדרטית יכולים להיות בעייתיים. מכיוון שהם מוצבים מאחורי התלמידים, הם עלולים לייצר אורות וצללים מסיחים.

לכן, מקרנים עם הטלה קצרה יותר הם פתרון אידיאלי לכיתות. מקרנים להקרנה קרובה מקצרים את מרחק ההתקנה ביותר מחצי.מקרנים עם עדשה להקרנה קרובה באיכות גבוהה מאפשרים תוצאות מדהימות על מסך גדול. גם בחללים קטנים. יתר על כן, עדשות להקרנה קרובה מפחיתות צלליות בתמונה המוקרנת. הן חוסכות מהתלמידים את הסחת הדעת שמייצרים אורות מסנוורים.

מקרן להקרנה קרובה במיוחד משפרים את היתרונות של המקרנים להקרנה קרובה. אלה מבטלים צללים, בוהק, נקודות חמות והשתקפויות. עדשה מיוחדת מאפשר את היתרונות הללו. עד 2010, עלות העדשות הייתה גבוהה מדי עבור רוב בתי הספר. מאז, הטכנולוגיה הלכה ונעשתה נפוצה הרבה יותר בבתי ספר.

פתרונות אינטראקטיביים

טכנולוגיה אינטראקטיבית היא אחת מהטכנולוגיות הצומחות ביותר. מחקרים רבו הראו כי חל שיפור ניכר במעורבות התלמידים ובתוצאות הלמידה כאשר משתמשים בטכנולוגיה הזו. הלוח האינטראקטיבי (IWB) הוא הנודע ביותר בתחום. לאחרונה, מסכי מגע אינטראקטיביים הולכים ותופסים תאוצה. מקרנים אינטראקטיביים נכנסו לשוק בשנת 2009.

מקרנים אינטראקטיביים לחינוך נעזרים בטכנולוגיה שהייתה זמינה בעבר רק בפאנלים שטוחים אינטראקטיביים (IFP).. עם המקרנים האלה, כל משטח שטוח יכול להפוך לאינטראקטיבי. המשתמשים יכולים לכתוב ולצייר על התמונה המוקרנת באמצעות עטים אינטראקטיביים. תוכנה אינטראקטיבית מאפשרת למספר משתמשים לקיים אינטראקציה במקביל. תכונות אחרות עשויות לכלול תבניות רקע ויכולות שמירה.  לעתים קרובות, עטים אינטראקטיביים יכולים לשמש גם כעכבר אלחוטי לגרירה או לפתיחה של קבצים בנוחות.

פתרונות הקרנה אינטראקטיביים לחינוך מעניקים יתרונות רבים לעומת לוחות IWB מסורתי. אחד מהם הוא עלות נמוכה יותר.יתרון נוסף הוא היכולת להשתלב בקלות עם מערכות IWB קיימות. כך, מתקבל דרך חסכונית לשדרג ליכולות מתקדמות יותר.

בחירת מקרן מצגות לחינוך: מפרטים ותכונות

מספר תכונות נוספות משפיעות על איכות התמונה הכוללת של מקרן. הדבר נכון עבור מקרנים אינטראקטיביים, מקרנים להקרנה קרובה ומקרני רשת.

טכנולוגיית ההקרנה

רוב המקרנים מבוססים על טכנולוגיית DLP או LCD. עיבוד אור דיגיטלי (DLP) הוא טכנולוגיית ההקרנה הנפוצה ביותר לכל השימושים. הטכנולוגיה כוללת את המקרנים הבסיסיים ביותר והמתקדמים ביותר, כמו אלה המשמשים אולמות קולנוע דיגיטליים מתקדמים.

מקור אור

כל המקרנים משתמשים במקור אור כלשהו כדי ליצור תמונות מוקרנות. ישנן שלוש אפשרויות: נורות LED, מנורות ולייזרים.

נורות LED משמשות מקרני פיקו – דגמים זעירים שנועדו להיות ניידים במיוחד. רבים מהם כל כך קטנים שהם יכולים להיכנס לתיק צד או אפילו לכיס. הם יכולים להיות דרך מצוינת להרחיב משאבים בין הכיתות. נורות LED ידידותיות לסביבה. הן צורכות פחות חשמל ומייצרות פחות חום מאשר נורות מסורתיות. בנוסף, אין בהן כספית, כך שמדובר בפסולת פחות מסוכנת.   מקרני LED הם גם קרירים ושקטים יותר לעומת מקרנים מבוססי מנורות. מבחינת החיסרון, מקרנים מבוססי LED בדרך כלל אינם בהירים כמו אלו המופעלים על ידי מקורות אור אחרים. זה יכול להגביל את השימוש בהם במצבים מסוימים. מבחינת תוחלת חיים, מקרני LEDעולים על מתחריהם, עם תוחלת חיים של למעלה מ-30,000 שעות.

מקרני מצגות מבוססי מנורות קיימים הכי הרבה זמן והעלות שלהם הכי נמוכה. בשל כך, הם יכולים להיות חסכוניים לשימושים סטנדרטיים יותר. מדובר במקרנים נפוצים ופופולריים בכיתות. עם זאת, בשימוש תכוף, הצורך בהחלפת נורות ומסננים מעלה את העלות הכוללת שלהם. החלפת מנורה יכולה גם לגרום לזמן של השבתה ולהפריע לשיעור כאשר נורה מתפוצצת בפתאומיות.הבהירות והצבע של המנורה לרוב דוהים עם הזמן. עם זאת, ההשפעה של זה היא לרוב מינימלית. מכיוון שזה קורה לאורך זמן, לעתים קרובות לא שמים לב לזה. אורך החיים של מקרנים מבוססי מנורות קצר יותר משל מקרנים מבוססי LED או לייזר, ועומד בדרך כלל על 10,000 שעות. נורות מסורתיות הן גם האפשרות הכי פחות ידידותית לסביבה. הן מכילות כספית ודורשות סילוק מתאים כדי למזער את הנזק.

לייזר הוא הבשורה האחרונה בטכנולוגיית מקור אור להקרנה. הוא מציע מספר יתרונות. העלות הראשונית של מקרנים עם מקורות אור לייזר גבוהה יותר. אבל הם יכולים להיות די חסכוניים לאורך זמן. זאת בזכות תוחלת חיים ארוכה יותר וצורכי תחזוקה נמוכים יותר. מקרני לייזר מספקים צבע מדויק ורמות בהירות גבוהות שנשארות יציבות לאורך 20,000 שעות חייהם. תכונה מועילה נוספת לחינוך היא הפעלה/כיבוי מידיים. בניגוד למקרנים מבוססי מנורות, לייזרים אינם זקוקים לזמן התחממות. זה משפר את היעילות וחוסך זמן יקר בשיעור. לייזר הוא אפשרות ידידותית לסביבה ללא כספית. הוא צורך פחות חשמל ממקרנים מסורתיים מבוססי מנורות.

טכנולוגיית עיבוד התמונה

רוב המקרנים למצגות יציעו התאמות תפריט או טכנולוגיות עיבוד תמונה מיוחדות לשיפור איכות התמונה. בין היתרונות שכדאי לחפש:

  • ביצועי צבע עקביים בסביבה בהירה וחשוכה.
  • עיצוב גלגל צבעים מתקדם.
  • טווח צבעים מורחב.
  • יכולות בקרת מנורה דינמית.
  • התאמות צבע/בהירות אוטומטיות או בנגיעה אחת.
  • דיוק משופר בסקאלת האפור.
  • מזעור תנודות בבהירות.

רזולוציה טבעית מתייחסת למספר הפיקסלים הזמינים למקרן ליצירת תמונה. בדרך כלל, המונח מקוצר לפשוט "רזולוציה". המספר הראשון מייצג את מספר הפיקסלים בכל שורה אופקית. השני הוא מספר הפיקסלים בכל עמודה אנכית. הכפלה בין השניים תפיק את המספר הכולל של הפיקסלים שהמקרן יכול להציג. ככל שהרזולוציה גבוהה יותר, כך יש יותר פיקסלים.

רזולוציה היא מספר הנקודות או הפיקסלים המשמשים להצגת תמונה. רזולוציות גבוהות פירושן שימוש ביותר פיקסלים ליצירת התמונה וכתוצאה מכך מתקבלת תמונה חדה ונקייה יותר. רזולוציה גבוהה חשובה להקרנת תרשימים, גרפים, טקסטים ווידיאו HDמפורטים. הרזולוציה מבוטאת בשילובי מספרים כגון 1920×1200. רזולוציה כזו מצביעה על כך שישנן 1,920 נקודות אופקית על פני התצוגה על 1,200 שורות של נקודות אנכית, מה ששווה ל-2,304,000 נקודות בסך הכול המרכיבות את התמונה הנראית על המסך.

מקרנים למצגות ברזולוציה גבוהה יותר יכולים להציג פירוט רב יותר. הם מפחיתים או מבטלים תופעות של פיקסלציה ומעניקים תמונה חדה יותר.  לרוב, ככל שהרזולוציה עולה, כך עולה גם העלות. באופן כללי, לשימוש בכיתה, אין צורך ברזולוציה גבוהה במיוחד. כיתות מיוחדות עם תוכן מפורט כגון מדע, טכנולוגיה או מתמטיקה עשויות להיות יוצאות דופן במקרה הזה ולדרוש רזולוציה גבוהה יותר.

רזולוציה מרבית

מפרט שקשור לכך הוא "רזולוציה מרבית" של המקרן. רזולוציה טבעית מתייחסת למספר הכולל של הפיקסלים המוצגים בפועל.לרזולוציה המרבית אין שום קשר לתצוגה הפיזית של המקרן. במקום זאת, רזולוציה מרבית מתייחסת לאילו רזולוציות של אותות המקרן יכול להציג.. תוכן קיים באותות שונים. מקרנים מתוכנתים לזהות ולעבד את האותות האלה. רזולוציה מרבית היא רזולוציית האות הגבוהה ביותר שהמקרן מתוכנת לעבד ולהציג.

מקרנים למצגות יכולים להמיר רזולוציות אות השונות מהרזולוציה הטבעית שלהם. לשם כך, הם משתמשים בתהליך שנקרא "Scaling". כאשר אות חורג מהרזולוציה הטבעית של המקרן, התמונה נדחסת לפחות פיקסלים. כשלאות יש רזולוציה נמוכה מהרזולוציה הטבעית, המקרן חייב להרחיב אותו כדי להציג תמונה במסך מלא. כאשר חומר המקור עובר Scaling; תמיד יהיה אובדן באיכות האות. כך, מתקבלת תמונה קצת יותר רכה מאשר אותו החומר המוצג ברזולוציה הטבעית שלו. בכיתות רבות, התופעה לרוב לא תהיה מורגשת. עם זאת, זו עלולה להיות בעיה בנסיבות מסוימות. למשל, כאשר מקרינים נתונים כמו טקסט או תוכן מתמטי.

תוכן מקור

יכולות הרזולוציה של כל מקרן מוגבלות על ידי הרזולוציה הטבעית של חומר המקור. אותות באיכות נמוכה מביאים לתמונות באיכות נמוכה יותר. זה המקרה ללא קשר לרזולוציה הטבעית של המקרן. ככל שהמסך גדול יותר, כך זה יהיה בולט יותר. כדי להגיע לאיכות התמונה הטובה ביותר, התאימו את הרזולוציה של התוכן לרזולוציה של המקרן.

למרבה המזל, טכנולוגיית ה-Scaling לווידיאו השתפרה משמעותית. ה-Scaling של היום מסוגל לייצר תמונות ברורות וחדות, לא רחוקות מהפורמט הטבעי שלהן. לתצוגת נתונים, התאמת הרזולוציה של המקרן למקור קריטית יותר.

המחיר של מקרן למצגות נתון עם אותה הבהירות באמצעות אותו סוג של טכנולוגיית מקור אור עולה ככל שהרזולוציה עולה.במילים פשוטות יותר, תצטרכו לשלם יותר עבור תמונה חדה יותר, אם כי לטכנולוגיית הבהירות ומקור האור יש גם השפעה גדולה על העלות. הרזולוציות הפופולריות ביותר למקרנים לחינוך כוללות:

  • 800×600. בגלל המחיר האטרקטיבי והתמונות הנהדרות, SVGA נותרה רזולוציה פופולרית, אם כי רזולוציות גבוהות יותר הולכות ונעשות נפוצות בשל ירידת העלות והעלייה בביקוש לתכנים ברזולוציה גבוהה יותר. ובכל זאת, זו אפשרות טובה למצגות בסיסיות. יחס הממדים של הפורמט הזה הוא 4:3. שקופיות PowerPoint על מסך "60 (או קטן יותר) ייראו טוב, וכך גם שימושים בסיסיים יותר כמו נתונים פשוטים, תרשימים וסרטונים.
  • 1024×768. הרזולוציה הזו מכונה גם XGA. בדרך כלל, היא מספקת איכות תמונה טובה עבור וידיאו DVD מקורי ותוכן בלו ריי 1080p. בנוסף, ניתן לשנות את קנה המידה של תוכן שידורי 1080i HD לאיכות סבירה. ניתן לבטל פיקסלים גלויים על ידי ישיבה רחוקה יותר מהמסך. יחס הממדים של המקרנים האלה הוא 4:3.
  • 1280×800. הרזולוציה ההיברידית הזאת (WXGA) יכולה להציג בצורה טבעית וידיאו באיכות 720p HD. הפורמט הזה מספק צפייה חדה וברורה עבור נתוני מחשב, דפי אינטרנט ווידיאו מאותות נתונים מבוססי מחשב. הפשרה הוא יחס ממדים של 16:10. יחס הממדים הסטנדרטי הוא 16:9. עם WXGA, תוכן וידיאו 16:9 מוצג עם פסים שחורים בחלק העליון והתחתון של התמונה המוקרנת. עם זאת, 16:10 הולך ונעשה נפוץ יותר. כיום, זהו הסטנדרט במחשבים ניידים וסמארטפונים רבים.
  • 1920×1080. הרזולוציה הזו, המכונה גם Full HD, מציעה ספירת פיקסלים גבוהה. Full HD (1080p) מספקת תמונות חדות ומפורטות. מקרני Full HD נהדרים למקורות תוכן בחדות גבוהה. מכיוון שהם תואמים לאותות HDTV 1080i ואותות 1080iו-1080p מנגני בלו ריי, 1080p לא זקוקה ל-Scaling בפורמטים האלה.
  • 1920×1200. רזולוציית WUXGA החדשה יחסית היא גרסת המסך הרחב של 1080p. יחס הממדים שלה הוא 16:10, מה שמספק פיקסלים נוספים ורוחב גדול יותר לתמונה המוקרנת. יחס הממדים הזה הולך ונהפך לסטנדרט במחשבים ניידים וסמארטפונים רבים. WUXGA מציעה בהירות גבוהה יותר והיא אידיאלית להתקנות במוסדות להשכלה גבוהה ובאודיטוריומים. הפיקסלים הנוספים הופכים את המקרנים האלו למתאימים במיוחד לתוכן מקור מפורט כגון דפי אינטרנט, מצגות, נתוני גיליונות אלקטרוניים ותוכנות עיצוב. זה הופך אותם לאפשרות טובה לסביבות לימוד מיוחדות.
  • 3840×2160. זוהי רזולוציית 4K אולטרה גבוהה (UHD) המוכרת בזכות הפופולריות שלה בטלוויזיות. מקרני 4K מספקים תמונות בהירות ומפורטות במיוחד. הם אידיאליים לאולמות להרצאות. Ultra-HD הוא גם בחירה מצוינת לנושאים מיוחדים הדורשים פירוט מדויק.

יחס ניגודיות

יחס ניגודיות הוא ההפרש בין הרכיבים הלבנים והשחורים של תמונה. לדוגמה, יחס ניגודיות של 1000:1 פירושו שרמות השחור יהיו כהות פי 1000 מהרמות הלבנות. ככל שיחס הניגודיות גדול יותר, כך גדל ההפרש בין הלבנים הבהירים ביותר לבין השחורים הכהים ביותר שמקרן יכול להציג.

באופן כללי, יכולתו של מקרן ליצור עומק תמונה עולה יחד עם יחס הניגודיות. זהו מפרט חשוב עבור מקרני קולנוע ביתי ושימושים מתקדמים אחרים. לכיתות טיפוסיות, זה פחות קריטי. הסיבה לכך היא שהיתרונות של יחסי ניגודיות גבוהים ניכרים רק בחללים עם שליטה גבוהה באור. חשבו על אולם חשוך לחלוטין. לכן, מקרן בעל יחס ניגודיות גבוה יהיה בחירה טובה עבור אולמות הרצאות ותיאטרון. בכיתות, לעומת זאת, משתמשים במקרנים עם מידה מסוימת של אור טבעי. זכרו שאין שיטה אוניברסלית המשמשת למדידת יחס ניגודיות, ולכן עדיף להשתמש במפרטי יחס ניגודיות כדי להבדיל בין מקרנים מאותו המותג.

בהירות

בהירות המקרן נמדדת בדרך כלל בלומן ANSI. טווח תפוקת הבהירות עבור מקרן מתחיל בסביבות 500 לומן או פחות עבור מקרני פיקו או ניידים במיוחד ויכול לנוע עד 10,000 לומן ומעלה עבור מקרנים לאודיטוריום ולאולמות הרצאות בעלי בהירות גבוהה. חשוב לציין, בהיר יותר הוא לא תמיד טוב יותר. ראשית, בהיר יותר פירושו יקר יותר. מצד שני, סביבות רבות לא יצטרכו מקרן למצגת עם בהירות גבוהה כדי להשיג תוצאות משביעות רצון. כדי לקבוע את צרכי הבהירות שלכם, קחו בחשבון את תאורת הסביבה ואת גודל הקהל והמסך.

תאורת סביבה. תאורת הסביבה היא הגורם הקריטי ביותר בקביעת בהירות המקרן הטובה ביותר לצרכים שלכם. ככל שיש לכם, או שאתם רוצים, יותר אור במהלך הצפייה, כך הבהירות שתצטרכו כדי לספק תמונה חדה וברורה תהיה גבוהה יותר.

ברוב הכיתות, המורים רוצים רמת תאורה מתונה במהלך ההקרנה. זה מאפשר קשר עין, אינטראקציה ותנועה בטוחה ברחבי החדר. במקרים כאלה, בהירות בטווח בינוני של 2,500-3,500 לומן תספק את הסחורה בדרך כלל. הטווח הזה מעניק את הגמישות הדרושה כדי להקרין במגוון תנאי תאורה. עם זאת, אם החדר תמיד יהיה חשוך או מואר, תרצו ללכת על מקרן משני קצות ספקטרום הבהירות. זכרו שמקרן שהוא בהיר מספיק כדי לזרוח בתאורת סביבה רבה יקשה על העיניים בחדר חשוך. לעומת זאת, רמת בהירות נמוכה תיראה דהויה בחדר עם הרבה תאורת סביבה.

גודל הקהל/המסך. ככל שהתמונה המוקרנת גדולה יותר, כך הבהירות הנתפסת נמוכה יותר. זה נובע מהתפלגות האור על שטח גדול יותר. כמות האנשים שבדרך כלל ישהו בחדר היא קו מנחה טוב לבחירת המקרן שלכם. זה יכול לעזור לכם לקבוע את גודל התמונה המוקרנת האופטימלית לצפייה נוחה. ככלל, ככל שיש יותר אנשים בחדר, כך גודל המסך האידיאלי גדול יותר. גודל הקרנה טיפוסי בכיתה נע בין "60-"80 (נמדד באלכסון). גודל הקהל הממוצע הטיפוסי הוא 20-30 תלמידים. התנאים האלה אידיאליים עבור מקרנים המספקים 3,000-5,000 לומן.

חללים גדולים יותר, כגון אולמות הרצאות ואודיטוריום, ירוויחו מבהירות גבוהה יותר. עבור חללים כאלה, חפשו מקרנים שמציעים 4,000-6,000 לומן.

ניתן לקבץ מקרנים לפי פלט לומן ANSI באופן הבא:

  • עד 3,000 לומן. המקרנים האלה משמשים לסביבות עם תאורה נמוכה. הם דורשים תנאים מבוקרים כדי "לנצח" את תאורת הסביבה. הם יכולים להתאים לאולמות או לחללים דומים. עם זאת, הם אינם משמשים בדרך כלל לצפייה רב-תכליתית בכיתה.מקרני מצגות אלו נמצאים בעיקר בחברות העוסקות בהשכרת מקרנים למצגות.
  • 3,000-4,000 לומן. רמות הבהירות האלו, המייצגות את טווח הביניים של מקרנים, הן האופייניות לשימוש בכיתות סטנדרטיות.תאורה מעומעמת מעט תפיק את התמונות החיות ביותר. עם זאת, עדיין ניתן יהיה לראות את התמונה עם תאורה מלאה בכיתה.
  • 4,000 לומן ומעלה. מקרנים למצגות עם רמת הבהירות הזו עשויים להתאים לחדרי ישיבות גדולים, כיתות לימוד או חדרים רב-תכליתיים. מקרנים בעלי בהירות גבוהה אידיאליים בחללים גדולים כמו אולמות הרצאות. עם רמת בהירות כזו, אין צורך לעמעם את האורות. המשתמשים יכולים לצפות לתמונה חדה וברורה גם עם תאורת החדר הסטנדרטית, אפילו במסכים גדולים יותר. זה מאפשר מקל על הצפייה עם קהלים גדולים יותר.

מקרנים בעלי דירוג בהירות גבוה מ-5,000 לומן נחשבים ל"High Bright" ומיועדים לשימוש מסחרי ברמה גבוהה.

יחס הממדים

יחס הממדים של מקרן אינו משפיע ישירות על איכות התמונה המוקרנת. ועדיין, מדובר בנתון חשוב. הסיבה לכך היא שהוא קובע את צורת התמונה ואת החלל שנתפס על המסך. יחס הממדים מגדיר את הקשר בין הרוחב לגובה של תמונה. הוא משמש לתיאור מסכי הקרנה, מקורות תוכן ומקרנים. לדוגמה, למקרן, מסך הקרנה או מקור תוכן של 16:9 יהיו 16 יחידות רוחב על כל 9 יחידות גובה. כתוצאה מכך מתקבלת צורה מלבנית. למקרנים, מסכים ומקורות תוכן עם יחס ממדים של 4:3 יהיו 4 יחידות רוחב לכל 3 יחידות גובה. תמונות אלה דומות יותר לריבוע.

כמו ברזולוציה, מתעוררים אתגרים כאשר יחס הממדים של המקרן אינו תואם ליחס הממדים של תוכן המקור. באופן אידיאלי, יחס הממדים של המקרן, משטח ההקרנה ומקור התוכן מיושרים. כאשר אלה מתואמים, התמונה תכסה את המסך במלואו. כאשר יחס הממדים של התוכן אינו תואם לזה של המקרן, חלק מהמסך יישאר ללא שימוש. לדוגמה, בצפייה בתכנים של 4:3 בתצוגה של 16:9, יופיעו פסים שחורים בחלק העליון והתחתון או בצידי המסך.

רוב המקרנים מציעים כיום את יחס הממדים הפופולרי של 16:9. היחס מתאים לתקן המוכר של HDTV ולצגים שולחנים Full HD 1080p למחשוב. עם זאת, ישנם פורמטים רבים אחרים. ישנו מגוון של יחסי ממדים של תוכן מבוסס ענן, סרטים ותוכן וידאו.לדוגמה, סדרות וסרטונים ישנים יותר עשויים להשתמש בפורמט 4:3 מדור קודם. תוכן המועבר בתקליטורי DVD ו-Blu-ray מגיע במגוון רחב של פורמטים.

מכיוון שאין פורמט אוניברסלי לתוכן וידאו, לא סביר שיחס הממדים של המקרן שלכם תמיד יתאים לכל התוכן שמורים רוצים להציג.למרבה המזל, רוב המקרנים יכולים לשנות את גודל התמונות כך שימלאו את כל המסך או את רובו. Scaling בהכרח כרוך באובדן מסוים של פרטים. עם זאת, הוא בדרך כלל זניח למדי ומורגש רק לעתים נדירות בהצגת וידאו ותמונות. עבור תכניות לימודים המסתמכות במידה רבה על תוכן מבוסס טקסט, יש חשיבות רבה יותר להתאמה בין המקרן ליחס הממדים של תוכן המקור.

בדיקה של מקרן מצגות בטרם קנייה

על מנת לבחון מקרנים למצגות לפני קנייה, תוכלו לגשת אל חנות מקרנים או יבואן מקרנים, וזו הדרך הכי מומלצת לבחון את המקרן המתאים ביותר עבורכם.

אופציה נוספת לבדיקה של מקרן, היא להשתמש בשירות של מקרן להשכרה באמצעות חברה המספקת שירותים של השכרת מקרנים ומסכי הקרנה, כך תוכלו לבחון את המקרן למצגות המומלץ ביותר עבורכם, עם סיכון כספי מינימלי ביותר.

שימוש חד פעמי במקרן למצגות

אם אתם צריכים לעשות פרזנטציה או שסתם יש לכם איזה אירוע שבו אתם צריכים להציג מצגת, אז כאמור, רצוי שתדעו ש"בשביל כוס חלב – לא קונים פרה" ולכן תוכלו להשתמש בשירות של מקרן להשכרה, במחיר נמוך באופן משמועתי מאשר לרכוש מקרן.

רק חשוב שתדעו איזה מקרן אתם שוכרים ע"פ מה שרשום במדריך המקיף הזה, בכדי להגיע לתוצאות אולטימטיביות.

פרמטר חשוב לפני שמזמינים השכרת מקרן, הוא לבדוק את גילו של המקרן, והאם הוא במצב טוב, כי מקרן ישן, לא יפיק לכם תוצאות מקסימליות, לכן, לפני שמזמינים מקרן להשכרה, מומלץ להזמין מחברה טובה ואמינה

תכונות נוספות שיש לקחת בחשבון

מעבר למפרטים הבסיסיים האלו, יש כמה תכונות שהופכות את ההתקנה וההפעלה של מקרן לקלים ויעילים יותר. בין הדברים שכדאי לבדוק:

שמע

כמעט כל התוכן והאפליקציות החינוכיות של היום מסתמכים על שמע כדי להעביר את המסר שלהם. אלא שלא כל המקרנים כוללים אודיו. אלה שכן עשויים לספק איכות לא אופטימלית שיהיה קשה לשמוע בכל הכיתה. חלק מיצרני המקרנים מציינים רמות הספק גבוהות כדי לציין את איכות השמע. זה יכול להטעות, שכן הספק בלבד אינו מדד אמין לביצועי רמקולים. מקרנים המספקים איכות צליל מצוינת בתוספת תמונות באיכות גבוהה מעוצבים ומיוצרים מתוך מחשבה על שתי התכונות הללו.

אפשרויות חיבור

חובה שתהיה כניסת HDMI אחת כדי להבטיח שהמקרן שלכם יכול להתחבר לתוכן המקור העדכני ביותר. כניסות HDMI כפולות מוסיפות גמישות להקלה על ההתקנה, עם פחות בעיות בכל הנוגע לכבלים. הכניסות האלו מאפשרות לחבר במקביל שני מקורות וידאו התומכים ב-HDMI. מכשירים כגון מצלמות דיגיטליות, סמארטפונים, מחשבים ניידים, ממירים ונגני Blu-ray/DVD. מקרנים עם כניסות HDMI כפולות ממזערים את זמן המעבר בין הכניסות.

רוב המקרנים מציעים לכל הפחות חיבור VGA (אנלוגי, בעיקר בחברות  שמספקות מקרנים להשכרה) למחשב וחיבור וידאו קומפוזיט לציוד וידאו. אם למחשב שלכם יש פלט דיגיטלי (בדרך כלל HDMI) ייתכן שתרצו חיבור דיגיטלי גם במקרן. זה ימנע כל סיכוי לבעיות (פיקסלים רועדים למשל) הנגרמות מסנכרון אות לקוי. עבור מקורות וידאו, HDMI הוא החיבור המועדף (בהנחה שלציוד הווידאו שלכם יש מחברי HDMI). וידאו קומפוננט נמצא במקום השני. חלק מהמקרנים כוללים יציאות HDMI עם Mobile High-Definition Link. יציאות התומכות ב-MHL מאפשרות לכם להקרין ממכשירי אנדרואיד, ובמקרים מסוימים גם לה טעין אותם.

מקרנים עם יציאת USB מאפשרים למורים להשתמש בדונגלים אלחוטיים של HDMI כמו Google Chromecast כדי להזרים תוכן מולטימדיה. זה מאפשר להם להציג מגוון אינסופי של חומר מהמכשירים הניידים שלהם. בנוסף, הם יכולים לעשות זאת תוך כדי תנועה בחדר להגברת ההשתתפות בכיתה והאינטראקציה עם התלמידים.  

ניידות

צריכים לחלוק במשאבים בין הכיתות? ללמד במספר מקומות ברחבי הקמפוס? חפשו מקרנים המיועדים לניידות קלה. מקרנים המופעלים על ידי LED הם אידיאליים, כאשר לרוב משקלם לא עולה על 1 ק"ג. חפשו תכונות שיקלו עליכם ויוסיפו לכם אפשרויות.רמקולי Bluetooth איכותיים יוצרים צליל שממלא את החלל. יכולות של טלוויזיה חכמה מקלות על הזרמת תוכן ועוד הרבה יותר.

הכנה לבלו ריי תלת ממדי

למרות שתלת מימד עדיין נדיר יחסית בכיתות, ניתן להשתמש בו כדי לשפר את תוכן השיעורים המיוחדים. מקרנים עם טכנולוגיית ה-HDMI העדכנית ביותר מספקים את תוצאות התלת מימד הטובות ביותר. עם HDMI תקבלו את איכות התמונה והשמע הגבוהה ביותר. ועם מקרנים רבים תוכלו להציג תמונות תלת מימד ישירות מנגני Blu-ray תלת מימדיים.

תכונות שלט רחוק

חפשו אפשרויות כמו פקדים בלחצן בודד המאפשרים לכם לקבוע מראש בהירות והגדרות אחרות במקרן שלכם. פקדים בלחצן אחד המעמעמים את בהירות המסך בעת השהיית התוכן מפחיתים את צריכת החשמל ומאריכים את חיי מנורות המקרן. גם תכונת עמעום אוטומטי כאשר המקרן אינו פעיל תעזור במובן הזה. שניהם משפרים את החיסכון באנרגיה וטובים לסביבה ולתקציב שלכם.

תוספות המקלות על השימוש

תכונות עיצוב חכמות יכולות להפוך את השימוש והתחזוקה של המקרן שלכם לקלים ומהנים יותר.  דלתות מנורה לגישה קלה חוסכות זמן, מפחיתות תסכול ומגדילות את יעילות התחזוקה.

חיי מנורה ארוכים

ככל שחיי המנורה ארוכים יותר, העלות הכוללת של המקרן נמוכה יותר. זה יכול להיות גורם חשוב בסביבה של כיתה בה משתמשים הרבה במקרן וכמובן הרבה יותר משתלם מאשר השכרת מקרן.

סיכום

מקרנים למצגות מספקים דרך חסכונית לבתי הספר להציג תוכן מולטימדיה לצפייה קלה בכיתה. הם מספקים מגוון יכולות אידיאליות גם למוסדות להשכלה גבוהה ולחללים גדולים יותר. עמידות, חיסכון במקום וצפייה בזווית רחבה הם בין היתרונות שמספקים מקרנים לחינוך. רבים מהמקרנים של ימינו מציעים עיצוב ללא פילטרים וחיי מנורה ארוכים להורדת העלות הכוללת של המקרן. מקרני לייזר יכולים גם לייעל את העלויות לאורך זמן. כך, בתי הספר יכולים בסופו של דבר להגדיל את תקציבי הטכנולוגיה שלהם. אם אינכם יודעים איזה מקרן אתם צריכים, תוכלו להשתמש בשירות של מקרן להשכרה.

 הערכה מדוקדקת של דרישות החדר והתכונות המפורטות במאמר הזה תסייע לכם למצוא את המקרן הנכון, עם ביצועים מתמשכים שיתמכו בצורכי בית הספר והכי חשוב – בהצלחה של התלמידים.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
חכמה אמיתית היא לדעת שאתה לא יודע כלום...

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים