שיתוף
תגובות
חדשות » לראשונה מאפריל 2022: בנק ישראל לא העלה את הריבית
על רקע עצירת העלאת הריבית בארה"ב, החליט בנק ישראל שלא להעלות את הריבית לאחר עשר העלאות רצופות | ריבית הפריים נותרה 6.25% | המשמעות: עצירת התייקרות המשכנתא
נגיד בנק ישראל אמיר ירון | צילום: savage.wharton.upenn.edu

לאחר רצף של עשר העלאות ריבית שהחל בחודש אפריל 2022, החליטה היום (שני) הוועדה המוניטרית של בנק ישראל, בראשות הנגיד פרופ' אמיר ירון, החליטה, להותיר את הריבית הבסיסית במשק על שיעור של 4.75% ובכך ריבית הפריים נותרה על 6.25%.

בבנק ישראל ציינו כי ההחלטה לעצור את העלאות הריבית התקבלה על אף שהאינפלציה עודנה גבוהה, למרות שמסתמנת האטה מסוימת בקצב עליית האינפלציה. בבנק ישראל ציינו כי הוועדה החליטה להותיר את הריבית על כנה, אך היא רואה "היתכנות לא מבוטלת להמשך העלאה של הריבית בהחלטותיה הבאות, ככל שסביבת האינפלציה לא תמשיך להתמתן בהתאם למצופה".

עוד מבחזית החדשות

נגיד בנק ישראל אמר במסיבת העיתונאים כי "רמת הריבית הקיימת היום אמורה להיות מרסנת דייה כדי להוריד את האינפלציה ליעד, אבל יחד עם זאת הדרך להתכנסות האינפלציה ליעד עודנה ארוכה. אנו נמצאים בסביבת אי ודאות גדולה, לכן חשוב לי לציין כי בהחלט ייתכן שנצטרך לעלות את הריבית בהמשך ככל שלא נראה את סביבת האינפלציה מתמתנת".

עוד הוסיף הנגיד כי "גורמים שונים במשק צופים כי האינפלציה תשוב ליעדה במהלך השנה הקרובה. אלו מספקים לנו מידע חשוב לאופן בו השחקנים בשוק רואים את המצב הכלכלי. חשוב לזכור כי הציפיות הן חלק משיווי משקל והן נקבעות בין היתר לאור מדיניות הריבית בה אנו נוקטים והאמינות". הנגיד הבהיר כי "ככל שהיחלשות השקל תימשך הדבר עלול להעיב על החזרת האינפלציה ליעדה ולכן ייתכן ותידרש מדיניות מוניטרית מרסנת עוד יותר".

במסגרת מסיבת העיתונאים, הזהיר הנגיד שוב מהמשך החקיקה המשפטית ללא הסכמה רחבה, רגע לפני שהחוק לצמצום עילת הסבירות עולה לקריאה ראשונה בכנסת. "אמרתי בעבר מספר פעמים כי בעקבות קידום שינויים אלו חלה עלייה ברמת אי הוודאות בכלכלה הישראלית, כפי שמשתקף בין היתר, בפיחות העודף של השקל ובביצועי החסר של שוק המניות הישראלי", אמר הנגיד.

"להמשך אי-הוודאות עלולים להיות מחירים כלכליים לא מבוטלים, כפי שמתבטא בסיכונים לתחזית חטיבת המחקר, ושאת חלקם ציינתי בדבריי קודם לכן. גם קרן המטבע הבינ"ל הצביעה בדוח האחרון שלה על הנזק מהמשך אי הוודאות לאורך זמן. לכן, חשוב להשיב את היציבות והוודאות לכלכלה הישראלית, ולוודא ששינויי החקיקה יבוצעו בהסכמה רחבה, וישמרו על חוזקם ועצמאותם של המוסדות".

על השאלה האם הוא מעוניין להמשיך לכהן בתפקיד קדנציה נוספת,, השיב הנגיד כי "כרגע ידיי מלאות בעבודה ולפחות את ההחלטה שלי אני אקבל בהמשך, להערכתי סביב החגים. מעריך שהדברים יתכנסו לתקופה הזאת".

בהודעת החלטת הריבית נכתב כי התחזית למשק "מבוססת על תרחיש בו המחלוקת סביב שינויי החקיקה לגבי מערכת המשפט מיושבת באופן שאינו משפיע על הפעילות הכלכלית מכאן ואילך". לפי בנק ישראל, התוצר צפוי לצמוח בשיעור של 3% ב-2023 וב-2024. שיעור האינפלציה בארבעת הרבעונים הקרובים צפוי להיות 3% וב-2024 הוא צפוי לעמוד על 2.4%. על פי התחזית, ברבעון השני של 2024 הריבית צפויה לעמוד על 4.75%/5%.

עוד הוסיפו בבנק ישראל כי "הסיכון המרכזי לתחזית הוא התממשות תרחיש בו שינויים חקיקתיים ומוסדיים ילוו בעלייה בפרמיית הסיכון של המדינה והמשך הפיחות של השקל, בפגיעה ביצוא, ובירידות בהשקעות המקומיות ובביקוש לצריכה פרטית. בתחזית אפריל, פורסמה הערכה כמותית לתרחיש זה".

"בתקופה האחרונה אנו עדים לירידה בהיקף הגיוסים להשקעות בחברות הזנק בישראל", נכתב בהודעת בנק ישראל "ירידה זו ככל הנראה חזקה מהירידות בהשקעות הזנק בעולם, שאף מתאוששות במידה מסוימת בניגוד להשקעות ההזנק בישראל. אמנם מדדי הפעילות השונים בתעשיית ההייטק בישראל מצביעים על התמתנות קלה בלבד, לאחר קצב צמיחה גבוה ב-2022, אך המשך ירידה בהשקעות ההזנק מהווה סיכון לתחזית הצמיחה".

עוד מבחזית החדשות

מדדי המחירים לצרכן לחודשים יוני ויולי, שטרם פורסמו, צפויים לעלות באחוז פחות מאשר בחודשים הללו אשתקד. אז עלתה האינפלציה בחודשיים הללו בשיעור מצטבר של 1.5%, כאשר הפעם התחזיות הן של עלייה של 0.5%-0.6% בלבד. המשמעות היא ששיעור האינפלציה השנתי בישראל יצנח באחוז שלם עד לכ-3.6% בסוף חודש יולי. זאת, למרות שבחודשים הקרובים צפויות התייקרויות בחשבון המים, התחבורה הציבורית והתייקרות של מאות מצרכי מזון ומוצרים אחרים.

בנוסף, החלטת הבנק המרכזי בארה"ב, לעצור את העלאות הריבית אחרי העלאות רצופות מתחילת שנת 2022, ככל הנראה סייעה לבנק ישראל לנהוג באותו אופן. להשהות את העלאות ולבחון את התוצאות, שכן על פי הודעת הפד בארה"ב מדובר בעצירה זמנית, כאשר צפויות כנראה עוד שתי העלאות ריבית בשיעורים של רבע אחוז עד לסוף השנה.

העצירה של העלאת הריבית תסייע בעיקר לנוטלי המשכנתאות. הבנקים מדווחים כי כבר יש עליה מסוימת בפיגור בהחזרי החוב ועליה משמעותית בפריסה של החוב לשנים נוספות. לפי התאחדות יועצי המשכנתאות, החזר המשכנתא הממוצע עלה ב-1,150 שקלים לחודש מאז תחילת העלאות הריבית באפריל 2022.

ההחלטה מעניינת גם על רקע הודעת הבנקים כי יתחילו לשלם ריבית על יתרות חיוביות בחשבון העו"ש. לפי שעה מדובר בהחלטות שיביאו לתשלום של עשרות עד מאות שקלים בלבד בשנה ללקוחות שיהיו בפלוס בעו"ש. עצירת העלאת הריבית תמנע העלאה נוספת גם בריביות שכבר הבטיחו הבנקים לשלם על חשבונות העו"ש ושנעות לרוב סביב שני אחוזים לשנה, תחת מגבלות שונות.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
לא משנה כמה המצב טוב או רע, תמיד הוא בסוף משתנה

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים