שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות חרדים » שימוש בבינה מלאכותית בקורסים
לראשונה בקמפוסים החרדיים
ה-AI ממשיך לצבור עוד ועוד תאוצה וכבר נראה שאין משהו שיכול לעצור את שילובו בכל התחומים | בפקולטה למנהל עסקים הכניסו אפליקציות ממשפחת ChatGPT לתוך הקורסים
חרדים באקדמיה | צילום: דוברות

הקמפוסים החרדיים של הקריה האקדמית אונו נכנסים לעולם ה-AI: הבינה המלאכותית צוברת עוד ועוד כוח מיום ליום, ועל אף החששות – חברות רבות הטמיעו שימוש בכלי בינה מלאכותית שונים לביצוע עבודות. במקביל לחברות משלל תחומים במשק, גם הקריה האקדמית אונו הרימה את הכפפה ותהיה הראשונה שתחייב שימוש ב-AI לביצוע עבודות בקורס חדש ביזמות וחדשנות עסקית בכלל הקמפוסים שלה ולראשונה גם בקמפוסים החרדיים.

החידוש הוא שהתלמידים נדרשים לבצע את העבודות בסיוע AI (אפליקציות ממשפחת ChatGPT ) ולהיות מסוגלים להעמיד תכנים ראויים. הקורס פותח על ידי ד"ר ליאור נוי וד"ר והחל לפעול בשבועות האחרונים במספר רב של מסלולי למוד.

עוד מבחזית החדשות

תכנית זו היא נדבך אחד מתכנית שלמה המקדמת הקריה האקדמית אונו לשילוב המגזר החרדי בעולם האקדמי ולאחר מכן בעולם התעסוקה. בקמפוסים הרב-תרבותיים של הקריה האקדמית אונו בקרית אונו ובירושלים, בהם לומדים מדי שנה כ-4,000 חרדים וחרדיות במסלולים מגוונים כמו לימודי משפטים, מינהל עסקים, חינוך ומדעי החברה. מסלול הלימודים למגזר החרדי הוקם לפני 20 שנה, כמקום שמתאים תרבותית לחרדים ולחרדיות לרכוש השכלה אקדמית במקצועות עילית, מבלי שהדבר יתנגש עם אמונתם ואורח חייהם. הוא מונה כ-8,000 בוגרים. 

"אנחנו במהפכה ואחריות הפקולטה הינה להכשיר את הסטודנטים של היום לכלים שהם יצטרכו בשנים הבאות"- מהפכת ה-AI בקמפוסים החרדיים

"גם בתוכניות בתואר הראשון וגם בתוכניות בתואר השני במנהל עסקים אנחנו מנסים כמה שיותר מהר להכניס את ה-AI", אמר פרופ' אריה גביוס, דיקן הפקולטה למנהל עסקים ובית הספר למדעים וטכנולוגיה. "בתואר הראשון, כבר משנת הלימודים הקרובה (תשפ"ד), לכל תוכניות התואר הראשון שלנו במנהל עסקים וטכנולוגיה יהיה קורס ייעודי, חובה, על AIשיעסוק בלימוד הטכנולוגיה והיישומים השונים של AI. בתואר השני, אנו מטמיעים כלי הינה מלאכותית ויישומיהם בתוך הקרוסים".

ד"ר גיל אבנימלך, סגן דיקן להוראה בקריה האקדמית אונו וממפתחי הקורס, ציין כי "הסטודנטים יעשו גם תהליך של invasion – העלאת רעיונות חדשים למיזם דרך AI על ידי שאלות מכוונות. יעבדו איתם בשביל לבדוק צרכים/הזדמנויות ולעלות רעיונות למיזם. לאחר מכן, בשלב הראשון, הסטודנטים יעזרו בו לבנות מודל עסקי למיזם".

אז איך יבחנו את הסטודנטים? לפי ד"ר אבנימלך, הקורס עצמו לא השתנה במהותו וכלי AI כדוגמת ה- ChatGPT  משמש בעיקר בכדי שהסטודנטים ילמדו את הכלים שהם צריכים לעתיד. "זה בדיוק מה שאנחנו טוענים – אנחנו במהפכה ואחריות הפקולטה הינה להכשיר את הסטודנטים של היום לכלים שהם יצטרכו בשנים הבאות", הסביר. "מאוד יכול להיות שבעוד 3-4 שנים הם ידרשו לעבוד בעיקר עם טכנולוגיות ה-AI".

בעבר נדרשו הסטודנטים להגיש עבודות במהלך הקורס והערכתן על ידי הבודקים קבעה את הציון הסופי. כפי שהסביר ד"ר אבנימלך, "בשיטת הלימוד החדשה שהכנסנו הסטודנט מחויב להשתמש באפליקציות AI כדוגמת CHATGPT. אני לא אומר להם איזה שאלות לשאול את ה AI, אני נותן כלים ומדגים באמצעות משחקים ואפשרויות איך לשאול שאלות נכונות בשביל לקבל את התוצאה שאנחנו רוצים. מה שמעניין זה מבחן התוצאה שמתבטא באיכות העודה שתתקבל. שנית, ל-CHATGPTיש עדיין בעיות, אי אפשר רק לשאול שאלות ולהגיש עבודה, צריך לעבור בדיקת עמיתים. כל קבוצה מקבלת עבודה של מישהו אחר והם צריכים לבדוק נקודות ושיפור. כל המטרה של הקורס היא שהסטודנטים שלנו יקבלו את הכלים המתאימים לשימוש בטכנולוגיות AI ויטמיעו את הידע כחלק מההכשרה לה הם זוכים בפקולטה".

על אף הכניסה המסיבית של מערכות AI מגוונות לתחומים נרחבים במשק, מרצים  המערכת החינוך בעולם ובפרט באקדמיה מבוהלים מול ניצני מהפכת הבינה מלאכותית, שעלולה לאפשר מעשי רמאות מצד תלמידיהם בקנה מידה בלתי נתפס. המקור לצרה הוא ChatGPT ומערכות דומות, שמאפשרות למשתמשים לשאול שאלות ולקבל תשובות מנוסחות היטב שגם נראות אנושיות ביותר – דבר שמעלה אפשרות שהסטודנטים ישתמשו בהן בכדי להכין עבודות שלמות.

עוד מבחזית החדשות

דוגמא לכך ניתן לראות במחלקת החינוך של ניו יורק, שנחשבת למחוז בתי הספר הגדול ביותר בארצות הברית כולה, אשר הודיעה כי הוא חוסמת את הגישה ל-ChatGPT במחשבי בתי הספר וברשתות הפתוחות לשימוש התלמידים והצוותים החינוכיים. על פי הדיווחים, מחלקת החינוך של העיר הודיעה כי היא חוסמת את הגישה לכלי מחשש ל"השפעות שליליות על אופן הלמידה" של התלמידים ומחשש לדיוק בתכנים שמייצר הצ'אטבוט. 

"למרות שהכלי יכול לספק תשובות במהירות ובקלות, הוא לא מסייע בפיתוח חשיבה ביקורתית ויכולות של פתרון בעיות (בקרב התלמידים), שהן תכונות הכרחיות לעולם האקדמי ולחיים", אמרה ג'נה לייל – דוברת מטעם מחלקת החינוך של ניו יורק. במחלקת החינוך ציינו כי הכלי לא חסום לעד, ובתי ספר יוכלו לבקש החרגה מהחסימה הכוללת של ChatGPT, אם מטרתם ההחרגה היא כדי לדון בטכנולוגיה של הפיתוח.

ד"ר אבנימלך הסביר שישנו חשש מהעתקות מאחר שבתוך שנתיים הטכנולוגיות האלו יהיו פי בהרבה ויהיה קשה יותר ויותר לזהות העתקות. עם זאת, הוא מוסיף "השאלה היותר גדולה היא – אם איזה סט יכולות צריך לצאת הבוגר שלי בעוד 3 שנים? יכול להיות שבכלל היום אנחנו מלמדים את הסטודנטים דברים לא רלוונטיים? אנחנו צריכים לעשות מעבר כיסא מאוד קשה, כי ישנן הרבה שאלות קשות ביחס לעתיד הקרוב של האקדמיה".

פרופ' גביוס טוען "שהיות והעתיד הולך לכיוון של הטמעת מערכות AI בכל הרבדים של הקיום האנושי, אני מאמין שבמקום להילחם בטכנולוגיה עלינו למצוא דרך להטמיעה אותו בתוך תהליכי הלימוד השוטפים. כך זה יהיה בעתיד וככל שנקדים להבין זאת נוכל לסייע לסטודנטים שלנו להיקלט בעולם התעסוקה העתידי בתפקידים מעניינים."

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
מי שלא עשה טעות לא ניסה שום דבר חדש

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים