שיתוף
תגובות
תוכן שיווקי » קרן פנסיה משלימה או קופת גמל? איך להחליט לאן להפנות חיסכון פנסיוני עודף
מרוויחים מעל 21,000 שקלים בחודש? כדאי לכם לבחור באופן אקטיבי לאן ינותב החיסכון הפנסיוני העודף שלכם
קרן פנסיה משלימה או קופת גמל | צילום: Shutterstock

כשזה מגיע להפרשה עבור חיסכון פנסיוני, רובנו חוסכים בקרן פנסיה מקיפה– אותה קרן שהמעסיק מפקיד אליה מיד חודש. ואולם, ישנה תקרה להפקדות לקרן פנסיה מקיפה שהיא עד 20.5% מפעמיים השכר הממוצע במשק, שהוא 11,870 שקלים נכון ל-2023. כלומר, ניתן להפריש עד כ-4,866 שקלים לקרן המקיפה מדי חודש. 

הסיבה להגבלה היא מנגנון הבטחת התשואה מטעם המדינה על חלק מכספי הפנסיה המקיפה (30%). המדינה כאמור לא מעוניינת להבטיח תשואות על סכומים בלתי מוגבלים ועל כן קבעה גבול/ תקרה לסכומים שניתן להפקיד בקרן המקיפה. בעלי משכורת העולה על כ-23,000 שקלים בחודש צפויים לעבור תקרה זו.

עוד מבחזית החדשות

לאור התקרה הזו ועם עליית רמות השכר בישראל ובעולם בשנים האחרונות, עולה הצורך בניתוב כספים עודפים לאפיקי חיסכון משניים, שדרכם ניתן לחסוך לפנסיה, וזאת כדי ליהנות מקצבה מקסימלית המתאימה לשכר הגבוה שאותו אנו מרוויחים כיום. בכתבה זו נציג שתי אופציות לכספים העודפים – קרן פנסיה משלימה וקופת גמל – ונעמוד על היתרונות והחסרונות שבכל אחת מהן. 

קרן פנסיה משלימה

קרן פנסיה משלימה, שכשמה כן היא, היא קרן שמשלימה את תפקודה של קרן הפנסיה המקיפה. היא גם נקראת קרן פנסיה כללית. בניגוד לקרן הפנסיה המקיפה (הרגילה), בה קיים מנגנון הבטחת תשואה על 30% מהנכסים , בקרן פנסיה משלימה אין הבטחת תשואה והקרן משקיעה את כל הפקדות העמיתים בשוק ההון.  

למעשה, לבעלי שכר גבוה אין צורך "לבחור" בקרן פנסיה משלימה כאפיק משני לקרן המקיפה, מכיוון שזוהי ברירת המחדל – כל שקל שיופקד לקרן המקיפה מעל לתקרה ינותב לקרן משלימה שתיפתח אוטומטית במצב כזה. 

כשנוצרת גלישה של כספי הפקדות לקרן המשלימה, החוסכים נהנים מדמי הניהול שנגבים מהם בקרן המקיפה, וגם מאותם כיסויי ביטוח כמו בקרן המקיפה – ביטוח שאירים וביטוח נכות. בקרן המשלימה ניתן לבחור במסלול יסוד שאינו כולל את הכיסויים הביטוחיים הללו. בנוסף, בקרן פנסיה משלימה אפשר לבטח שכר בסכום של עד 4 פעמים השכר הממוצע במשק, מה שהופך אותה לפתרון לבעלי שכר גבוה שרוצים חיסכון לצד כיסוי ביטוח. 

יתרונות: אין צורך לבצע פעולה אקטיבית; ביטוחים ודמי ניהול זהים לפנסיה הקיימת, לצד אפשרות למסלול ללא ביטוח; אין צורך לנייד את הכספים כדי לקבל קצבה בעת פרישה; אפשרות לנייד כספים ממכשירים אחרים לקראת הפרישה לטובת קבלת קצבה, ללא הגבלה על הסכום.

חסרונות: מנגנון הערבות ההדדית לטוב ולרע; עבור בעלי שארים המעוניינים לקבוע מוטבים שיקבלו את הכספים בסכום חד פעמי.

קופת גמל

אפשרות נוספת שעומדת בפני בעלי שכר גבוה היא פתיחתה של קופת גמל לטובת הפרשת הכספים העודפים. גם קופת גמל היא חיסכון פנסיוני, עם זאת לצורך קבלת קצבה חודשית, יש לנייד את הכספים שייצברו בה לקופה משלמת קצבה, כלומר לקרן הפנסיה או לפוליסת מנהלים בחברת ביטוח. קבלת קצבה אפשרית החל מהגיעו של החוסך לגיל 60. 

בניגוד לקרן המשלימה, בקופת גמל אין כיסויים ביטוחיים כלל, כלומר חסכון טהור ללא עלויות נוספות. מי שמעוניין יכול לרכוש את הביטוחים בנפרד, אך סביר שהעלות שלהם תהיה גבוהה יותר מזו של קרן הפנסיה המשלימה, שמנגנון הערבות ההדדית בה תורם להוזלת העלויות (הכיסויים בקופת גמל הם בעלות חיצונית לעומת קרן פנסיה שבה הכיסויים יורדים מההפקדה). 

בקופת הגמל ניתן ליהנות גם במסגרת "תיקון 190" לפקודת מס ההכנסה, מהעברה בין-דורית המאפשרת ליורשים, במקרה של פטירה, להעביר את הקופה על שמם ולהמשיך ליהנות מתנאי החיסכון.  

יתרונות: היצע רחב של מסלולי השקעה; תשלום סכום חד פעמי למוטבים במקרה פטירה, ולא כקצבה; היעדר ביטוחים למי שמעוניין בחיסכון נקי ומבוטח כבר באפיק פנסיוני אחר.

חסרונות: צורך בניוד הכספים לקופה משלמת קצבה לקראת הפרישה; עלות הביטוחים כרכישה נפרדת. 

עוד מבחזית החדשות

לסיכום

אם יש לכם צורך בניתוב כספי חיסכון למכשירים נוספים מעבר לקופת הפנסיה המקיפה, חשוב לבחון את המאפיינים השונים של קופות הגמל ושל קרנות הפנסיה המשלימות ואף להתייעץ בנושא עם איש מקצוע בעל רישיון. גישה אקטיבית שלכם לנושא תדאג שלא תחמיצו את התנאים המיטביים ביותר שתוכלו לקבל עבור כספי הפנסיה שלכם. 


* אין לראות באמור לעיל תחליף לייעוץ ו/או שיווק פנסיוני אישי ו/או ייעוץ מס המותאם לצרכי הלקוח

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
נעריך את הרגע הזה, לפני שהוא הופך לזיכרון

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים