שיתוף
תגובות
כלכלה » נדל"ן » נחשפו פרטים חדשים מתוכנית הדיור של ליצמן
מצוקת הדיור
מועצת רמ"י תתכנס לדון בתכנית הדיור החדשה של ליצמן • איך יקבעו אזורי היוקרה והפריפריה, מי זכאי, ומה יהיה עם התוכנית הוותיקה של המחיר למשתכן?
משה גפני ויעקב ליצמן | | צילום: צילום: באדיבות חדשות JDN

קרקעות מדינה שיועדו לשיווק לפי שיטת 'מחיר למשתכן' של שר האוצר לשעבר משה כחלון, ישווקו לפי התוכנית החדשה של שר הבינוי והשיכון יעקב ליצמן. כך קבעה הממשלה בישיבת זום שהתקיימה בסוף השבוע, כאשר בקרוב תתכנס מועצת מקרקעי ישראל לדיון בתנאים החדשים של המכרזים.

כפי שדווח ב'בחזית', שר הבינוי והשיכון יעקב ליצמן החליט שלא לחדש את תוכנית מחיר למשתכן של כחלון, אלא להציג תוכנית חדשה לדיור בר השגה.

תוכניתו של ליצמן תבדיל ותחלק את המפה לשלושה סקטורים שונים: יוקרה, ביניים ופריפריה, כאשר קרקעות ודירות אשר נמצאות באזורי יוקרה לא יזכו להנחה, ואילו דירות שנמצאות באזורי הביניים והפריפריה יזכו להנחה במחיר הקרקע. כמו כן, נבחן מתן מענק נוסף לרוכשים דירה ראשונה בפריפריה, דבר אשר יעודד משקיעים ורוכשים שיזכו להנחה של עד 200 אלף ₪ במצטבר.

ככל הנראה, ביום שלישי הקרוב יפרסם משרד השיכון את טיוטת התוכנית של ליצמן, שעד כה פורסמו אודותיה רק עקרונות. כמו כן, ככל הנראה לאחר פרסום התוכנית יובהר עתידה של התכנית הישנה והשנויה במחלוקת של מחיר למשתכן.

לטענתו של ליצמן, שיטת 'מחיר למשתכן' אינה יעילה ואף גרועה, מאחר שהיא אפשרה סבסוד של עד 700 אלף ₪ באזורי יוקרה כמו רעננה וגליל-ים, כאשר גישתו של ליצמן היא כי המדינה לא צריכה לסבסד רוכשי דירות באזורי יוקרה, אלא רק באזורים המוגדרים "עממיים" ובמקומות מסוימים במרכז הארץ שבהם מחירי הדירות אינם גבוהים.

נכון להיום, תוכנית מחיר למשתכן נמצאת בהקפאה, על אף שקיימות קרקעות לאלפי יחידות דיור שתוכננו לצאת במכרזים. כך למשל, אמורות להיות משווקות בין היתר 1,077 דירות בגבעת המטוס בירושלים, 1,600 דירות ביהוד מונוסון, כ-900 בנתניה, כ-800 בבאר יעקב, כ-520 בבאר שבע, כ-480 דירות ברמת השרון וכ-340 בקדימה צורן.

ישנם עדיין פרטים רבים אשר לוטים בערפל; האם יישום התוכנית החדשה יעשה במקביל למחיר למשתכן, או שמחיר למשתכן של כחלון תופסק לאלתר והמכרזים המתוכננים לפיה יוסבו לתנאי תוכנית ליצמן. כמו כן, קיימת אי בהירות בנוגע לשיעורי ההנחות המתוכננים לרוכשים וכן בנוגע לגובה המענקים המתוכננים לרוכשים בפריפריה.

ברקע אמירתו של שר השיכון ליצמן על החשיבות שהוא מייחס לטיפול במחירי דירות יד שניה, ישנם פרסומים על כך שהתוכנית החדשה מתיימרת לכלול גם דירות יד שניה, על אף שטרם ברור כיצד יוכלו ברמ"י לטפל בנושא שאינו קשור אליהן.

בתוך כל השאלות ואי הידיעה, הנתון שאולי הכי מסקרן בתכנית – ההגדרות הגיאוגרפיות המדויקות שלה – טרם פורסם.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
מצליחנים הם אנשים שהופכים להרגל, לעשות דברים, שהמפסידנים חשים שלא בנחת לעשות...

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים