שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » הייעוץ המשפטי לכנסת: "התיקון המוצע הוא בעל השלכות משטריות מרחיקות לכת"
הייעוץ המשפטי לכנסת: אם הרפורמה תעבור, יש להחיל אותה רק מהכנסת הבאה | יו"ר אם תרצו: "כשהשופט ברק המציא את עילת הסבירות מישהו טען שזה יחול רק בכנסת הבאה?"
יו"ר ועדת חוקה חוק ומשפט ח"כ שמחה רוטמן | צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

ועדת החוקה המשיכה לדון הבוקר (ראשון) במהלכים לרפורמה במערכת המשפט. רוב חברי האופוזיציה חזרו לשולחן הדיונים לאחר שהחרימו אותם בשבוע שעבר. אמש, לקראת הדיון, פרסם הייעוץ המשפטי לכנסת חוות דעת שהזהירה מפני "שינוי כללי המשחק באמצע המשחק" ולכן המליצה חוות הדעת להחיל את השינויים רק מהכנסת והממשלה הבאה.

בכירים בממשלה הגיבו על חוות הדעת של היעוץ המשפטי לכנסת ואמרו: "זהו עוד ניסיון חבלה ברפורמה של המשפטנים המגינים על השליטה שלהם במדינה. לא יעזור להם. נקדם את החקיקה ונשלים אותה וכל ניסיון למנוע אותה או לפסול אותה לא יצליח".

עוד מבחזית החדשות

עוד נכתב במסמך היועצים המשפטיים: "הניסיון מלמד כי ככלל, תיקונים חוקתיים המשנים בצורה משמעותית את היחסים בין רשויות השלטון, או את מארג הכוחות שבין הקואליציה ובין האופוזיציה, אינם מוחלים באופן מידי אלא באופן פרוספקטיבי כך שיחולו מהכנסת שלאחר הכנסת שחוקקה אותם, זאת כדי להבטיח, בין היתר, כי התיקונים ייעשו במנותק מההקשר הפוליטי המיידי, וכשלא ידוע על מי התיקון ישפיע ובאיזו צורה".

עוד נכתב בחוות הדעת: "התיקון המוצע הוא בעל השלכות משטריות מרחיקות לכת על היחסים שבין הרשויות. הוא משנה את מאזן הכוחות ביניהן, ומעניק כוח ניכר לרוב הקואליציוני ולרשות המבצעת. הדברים אמורים במיוחד ביחס לשינוי בהרכב הוועדה לבחירת שופטים וקביעת הסדר ההתגברות המאפשר לרוב הקואליציוני לחסן חקיקה מביקורת שיפוטית. ככל שהוועדה תבקש לאשר את ההסדרים האמורים, נציע להחיל אותם במבט צופה פני עתיד החל מן הכנסת הבאה ולא להחילם באופן מידי כדי לחזק את כוחן של ממשלה וקואליציה נתונה".

חוות הדעת מותחת ביקורת חריפה על הצעות החקיקה שמקדם שר המשפטים יריב לוין: "בנוסח המוצע נבחרו ושולבו להצעה אחת נקודות קיצון מהצעות שונות, תוך שהושמטו ממנה כל מנגנוני האיזון שהוצעו בעבר, כך שבתמונה הכוללת, הצעת החוק פוגעת קשות ביכולתו של בית המשפט לשמש כבלם לכוחן של הרשות המחוקקת והמבצעת. גם במבט השוואתי על דמוקרטיות אחרות, נראה כי קשה למצוא שילוב של הגבלות כה משמעותית על יכולתה של הרשות השופטת לבקר את הרשות המחוקקת והמבצעת".

"במרבית התיקונים המוצעים נבחרה החלופה החריפה ביותר, במובן זה שהיא מאפשרת חופש פעולה מירבי לרשות המחוקקת והמבצעת, וזאת בהשוואה להצעות המשמעותיות שעמדו על הפרק בעבר", נכתב. עוד התריע הייעוץ המשפטי מ"מתן יותר כוח לרשות המבצעת ולרוב הקואליציוני בכנסת לפעול, תוך הפחתה משמעותית ביותר של המגבלות המוטלות עליהם על ידי הרשות השופטת. ההצעה כוללת שורה של מרכיבים מצטברים שחיבורם יחד מביא לריכוז כוח שלטוני בידי הרשות המבצעת והרוב הקואליציוני התומך בה, תוך צמצום דרמטי של המגבלות החלות על הפעלת כוח זה".

עוד מבחזית החדשות

בשל כך, מתריע הייעוץ המשפטי לוועדה: "עמדתנו היא כי הנוסח המוצע של כל אחד מהתיקונים האמורים, ובוודאי השילוב שלהם, והיעדר מרכיבים המגבילים את הרשות המחוקקת והמבצעת בפעולתן, יוצרים הסדר לא מאוזן וחריג ביותר במבט השוואתי. ההסדר מבטא הפחתה משמעותית ביותר בבלמים המוטלים על הרשות המחוקקת והמבצעת, ומוביל לפגיעה קשה בעקרון הפרדת הרשויות וביזור הכוח השלטוני שהוא עקרון ליבה במשטר דמוקרטי. נוכח החשיבות בהצבת בלמים על הכוח השלטוני כאמצעי מרכזי בהגנה על זכויות אדם ועל כללי המשחק של המשטר הדמוקרטי, מתעורר חשש כבד כי ההסדר המוצע יאפשר פגיעה קשה בהגנה המוקנית לזכויות ולעקרונות אלה".

מתן פלג, יו"ר תנועת אם תרצו שמובילה קמפיין ציבורי בעד הרפורמה במערכת המשפט, אמר בתגובה: "נבחרי הציבור שלנו חייבים להבין שמערך הייעוץ המשפטי יעשה הכול כדי לתקוע מקלות בגלגלי הרפורמה. תפסיקו למרוח את הזמן, תפסיקו להסס, יש להעביר מתפקידם עוד היום את היועצת המשפטית לממשלה ואת היועצת המשפטית לכנסת. העם מאס בהמצאות משפטיות, כל יום המצאה חדשה ללא אח ורע בעולם! כשאהרן ברק המציא את עילת הסבירות מישהו טען שזה יחול רק בכנסת הבאה? די לדיקטטורת המשפטנים. עם ישראל רוצה לצאת לחופשי!".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אמור לי מי חבריך ואומר לך מי אתה

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים