שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בעולם » ממשל ארדואן בסכנה: 6,500 הרוגים בטורקיה. זעם על הסיוע הממשלתי ברשתות החברתיות
מספר קורבנות בטורקיה ובסוריה עלה ל-8,700 | זעם גובר על ממשל ארדואן | קושי בחילוץ בגלל תנאי מזג האוויר | תושבים: אתמול היו זעקות לעזרה אבל הבוקר הכול שקט
נשיא טורקיה רג'יפ טאיפ ארדואן | צילום: Sasa Dzambic, שאטרסטוק

הרשויות בטורקיה עדכנו הבוקר (רביעי) כי מניין הנספים הרשמי ברעידת האדמה עלה ל-6,234 בני אדם, וכי עוד כ-37,000 בני אדם נפצעו. בסוריה עלה הבוקר מספר ההרוגים ל-2,530 וכ-6000 פצועים. מניין ההרוגים הכולל באסון עומד כעת על 8,764.

שלשום העריך ארגון הבריאות העולמי כי מספר הקורבנות הסופי בטורקיה ובסוריה עלול לעבור את ה-20,000 בני אדם. מזכ"ל ארגון הבריאות, טדרוס אנדהום גברייסוס, הזהיר היום כי "זה מרוץ נגד הזמן" וכי "בכל דקה שעוברת, ובכל שעה, הסיכוי למצוא ניצולים פוחת".

עוד מבחזית החדשות

טורקיה הודיעה אתמול כי יותר מ-8,000 איש חולצו עד כה מהריסות אלפי הבניינים שקרסו, וכ-380,000 תושבים שוכנו בקניונים, אצטדיונים, מסגדים ומרכזים קהילתיים. לא לכולם הייתה אפשרות להתפנות, ורבים העבירו את ליל אמש תחת כיפת השמיים ומול מדורות.

אתמול הצהיר רג'פ טאיפ ארדואן כי מתוך 85 מיליון תושבי טורקיה, יותר מ-13 מיליון נפגעו בצורה כלשהי מרעידת האדמה. הוא הכריז על מצב חירום ב-10 מחוזות, שבהם יתוגברו הכוחות של צוותי החילוץ וההצלה. ביממה האחרונה פורסמו בתקשורת הבינלאומית עדויות רבות של טורקים זועמים שכוחות ההצלה לא מגיעים. חלק מהתושבים ניסו לפנות את ההריסות בעצמם, ללא אמצעים כדי להציל את קרוביהם.

גם ברשתות החברתיות, ניתן להרגיש את התסכול של הטורקים. רבים מתלוננים על ליקויים ואף רשלנות בתגובה הממשלתית לאסון. רבים מהגולשים קראו לעזרה, ואמרו כי יקיריהם נמצאים מתחת להריסות ולא מקבלים שום סיוע. חלק מהטורקים אף העלו אתמול לרשתות סרטונים שבהם תיעדו את עצמם בהריסות, והתחננו לחילוץ.

עוד מבחזית החדשות

לרעידת האדמה ולהלך הרוח שהיא תיצור בטורקיה עשויות להיות גם משמעיות פוליטיות. בחודש מאי ייערכו הבחירות שבהן מבקש ארדואן להיבחר לכהונה נוספת, אבל הפעם המשימה תהיה מאתגרת מתמיד. מעמדו של ארדואן נמצא בשפל בין היתר בעקבות המצב הכלכלי המדרדר בטורקיה. כעת תצטרך ממשלתו להתמודד גם עם האתגר של שיקום נזקי הרעש.

טורקיה הודיעה כי יותר מ-24,400 אנשי צוות נשלחו לאזורי האסון, והמספרים צפויים לעלות. בנוסף, כ-70 מדינות מרחבי העולם הסכימו לסייע לטורקיה ולשלוח צוותי חילוץ, ציוד וסיוע נוסף. אחר הצהריים עדכן פואט אוקטאי, סגנו של ארדואן, כי עד כה הגיעו לטורקיה 3,294 אנשי חילוץ והצלה מ-14 מדינות ברחבי העולם. גם אוקראינה תשלח 87 אנשי צוות.

כוחות ההצלה של טורקיה נמצאים על סף קריסה, עקב הטמפרטורות המקפיאות והעובדה שתנאי מזג האוויר גרמו לחסימת כבישים ולהשבתת כמה שדות תעופה. "אזור האסון עצום, לא ראיתי דבר כזה", סיפר יוהנס גוסט, חבר משלחת הסיוע הגרמנית, בזמן שהעמיס ציוד על משאית בנמל התעופה של העיר אדנה בדרום טורקיה.

אזור האסון בדרום-מזרח טורקיה משתרע על שטח של 450 ק"מ מהערים אדנה במערב ודיארבקיר במזרח, ועל שטח של 300 ק"מ מהעיר מלטיה בצפון למחוז הטאי בדרום. מאזורים שונים, בראשם מחוז הטאי, הגיעו דיווחים על מקומות שצוותי החירום טרם הגיעו לבתים שקרסו, קרוב ליומיים אחרי האסון.

ככל שעוברות השעות, התקווה מתחלפת בייאוש. "אתמול יכולנו לשמוע מההריסות הרבה אנשים שזועקים לעזרה, אבל הבוקר היה שקט. הם בטח מתו בגלל הקור", אמר גבר בן 40 מהעיר קרמנמרש. במהלך הלילה שעבר הטמפרטורות באזור צנחו למינוס חמש מעלות.

ביממה האחרונה הגיעו לטורקיה משלחות סיוע מרחבי העולם, כולל מישראל. מלאכת הסיוע לקורבנות בסוריה מורכבת ואיטית יותר בגלל היחסים בין דמשק לארצות המערב, ומכיוון שרבים מקורבנות הרעש נמצאים בשטחים שבהם שולטים המורדים שנלחמים במשטר של בשאר אסד.

גורמים בינלאומיים התריעו אתמול כי משטר אסד מסרב לאפשר לארגוני סיוע בינלאומיים הפעילים בשטחי המורדים להעביר ישירות אל תושבי האזורים האלה את הסיוע ההומניטרי מהעולם, ומתעקש שהסיוע יעבור דרכו. במערב טענו שמדובר במשחקים פוליטיים על גב הקורבנות ובניצול מצוקתם.

בעקבות רעידת האדמה נגרם נזק רב לכבישים בגבול טורקיה סוריה. זהו מעבר הגבול היחיד שמאפשר את העברת הסיוע ההומניטרי של האו"ם לפליטים באזורי המורדים בצפון-מערב סוריה. דובר האו"ם מסר אתמול כי הארגון בוחן כיצד להעניק סיוע לאותם אזורים.

הסיוע של מדינות המערב לסורים מורכב, מכיוון שהן הטילו סנקציות על אסד במהלך מלחמת האזרחים ומסרבות להעביר סיוע ישירות לממשלה בדמשק. שר החוץ הסורי, פייסל מקדד, ביקש ממדינות אירופה לשלוח סיוע ישירות לממשלת סוריה ואמר כי הסנקציות לא צריכות להוות תירוץ.

עוד מבחזית החדשות

ארגון "הסהר האדום" בסוריה קרא גם הוא למדינות המערב להסיר את הסנקציות ולהעביר סיוע למשטר אסד. בוושינגטון ובמדינות אירופה אמרו שלשום כי תוכניות הסיוע ההומניטריות שבהן הן תומכות מסייעות לנפגעי הרעש בסוריה. בינתיים מסייעים לצוותי החירום של משטר אסד מאות חיילים רוסים של בעלת הברית הגדולה של דמשק.

סוכנות הידיעות הממלכתית של סוריה מסרה הלילה כי מספר ההרוגים באזורים שנמצאים בידי המשטר עומד כרגע על 1,250 בני אדם, ומספר הפצועים על 2,054.

ארגון הסיוע "הקסדות הלבנות", שפועל באזורי המורדים, מסר כי מספר הקורבנות בשטחי המורדים בצפון-מערב סוריה הוא 1,280 בני אדם ועוד כ-2,600 פצועים. ארגון "הקסדות הלבנות" הזהיר שמניין ההרוגים ככל הנראה יעלה בצורה משמעותית "מכיוון שעוד מאות אנשים לכודים מתחת להריסות".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
הדרך לחלומות רצופה בהשגת מטרות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים