שיתוף
תגובות
חדשות » טכנולוגיה בשירות האדם: משותקת הצליחה לדבר באמצעות חיישנים שהושתלו במוחה
פריצת דרך
במוחה של אן בת ה-47, שחוותה לפני 18 שנים שבץ חריף בגזע המוח, הושתלו מאות אלקטרודות שהובילו לתהליך שבסופו הצליחה לדבר
מוח | צילום: אינג'אימג'

טכנולוגיה חדשה שכוללת הנחת אלקטרודות על אזור הדיבור במוח, הצליחה לאפשר לאישה משותקת לחלוטין לדבר טוב יותר משיטות התקשורת הקיימות כיום שמסייעות למשותקי בם לדבר.

מדובר בהתקדמות מעוררת תקווה שתוכל לחולל שינוי משמעותי אצל אנשים שאיבדו את יכולת הפעלת השרירים שלהם, הן בגלל מחלות ניווניות למיניהן והן בשל מצב של פגיעה משבץ מוחי קשה.

עוד מבחזית החדשות

עד כה, אנשים במצב כזה של שיתוק נאלצו להסתמך על מכונה שפענחה תנועות קטנות של העיניים שלהם או של שרירי הפנים. מצב זה מנע מהמשותק לדבר באופן טבעי עקב מיעוט המילים שהוא יכול להשמיע בכל דקה, שעומד על 14 מילים לדקה אחת.

לעומת זאת, בטכנולוגיה החדשה, אחרי שלימדו את המחשב לזהות את אותות המוח של האדם עליו הושתלו האלקטרודות, הוא יכול היה להגיד 78 מילים לדקה, כאשר קצב הדיבור הרגיל שלנו עומד על 150-110 מילים לדקה. מעבר לכך, הטכנולוגיה החדשה, שהשתמשה בקולו המקורי של האדם שחובר לאלקטרודות, אפשרו לו לבטא באמצעות אותות דיגיטליים, תנועות פנים כמו חיוך, כעס והפתעה.

"המטרה שלנו היא לשחזר באופן מלא את יכולת הדיבור של המטופל כך שהוא יוכל לשוחח ממש באופן טבעי", אמר פרופ' אדוארד צ'אנג, שהוביל את המחקר החדש באוניברסיטת קליפורניה, סן פרנסיסקו (UCSF). החוקר הוסיף עוד כי "ההתקדמות שלנו מקרבת את עולם המחקר להפיכת הפתרון הזה למשהו שיסייע ממשית לאנשים במצב הזה".

עוד מבחזית החדשות

האישה שעליה בוצע הניסוי הייתה אישה בת 47 בשם אן, שלפני 18 שנים חוותה שבץ חריף בגזע המוח, שהותיר אותה משותקת לחלוטין. מאז, שוחחה אן עם העולם דרך מכשיר שעקב אחר תנועות זעירות בפניה, מעקב שאפשר לה לדבר 14 מילים בדקה.

צוות המחקר השתיל במוחה של אן, מעל אזור הדיבור, שבב דק במיוחד עם 253 אלקטרודות, שיירטו את אותות המוח שלה. אחרי ההשתלה, עבדה אן עם צוות המחקר כדי לאמן את אלגוריתם הבינה המלאכותית להבין אותה ואף לזהות צלילי דיבור שונים שלה. המחשב, שהשתמש במודל שפה בסגנון Chat GPT, למד גם לזהות 39 קולות ייחודיים שלה שאפשרו לו ממש לשחזר את הקול שלה, וזאת בשיתוף של הקלטות קול שלה מהתקופה שבה עוד הייתה יכולה לדבר.

חשוב לציין כי אב הטיפוס לא היה מושלם, שכן הוא טעה בפענוח הכוונות של אן ב-28% מהמקרים, זאת במהלך ניסוי שבו היא דיברה 500 משפטים שונים. למרות זאת, החוקרים עדיין סבורים כי הטכנולוגיה החדשה נמצאת בנקודה הקריטית שתאפשר למשותקים לדבר מחדש.

בשלב הבא בניסוי, יושתלו במשותק אלקטרודות שיפעלו באופן אלחוטי, כך שהמשותק יוכל להפעיל מרחוק מכשירים שונים בעצמו.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
בנה את החלומות של עצמך, אחרת מישהו אחר ישכור אותך כדי לבנות את החלומות שלו

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים