שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בארץ » חרק מסתורי הציף את חופי ישראל: "40 עקיצות בכל הגוף"
מין פולש של חרק הצליח להבהיל אנשים שיצאו לחופי הים ברחבי הארץ | מיקרוביולוג בשם אורן אוסטר העלה פוסט בקבוצת פייסבוק והסביר על החרק
תגיות: ,
החרק שנצפה בחופים | צילום: אורן אוסטר

לאחרונה נצפה בחופי הארץ חרק אפור דומה לחדקונית, שגורם לעקיצות בכל הגוף. בפוסט שהועלה מוקדם יותר היום לרשת נכתב: "אני בים ויצאתי מפה עם טראומה. מה זה כל הג'וקים האפורים האלה עם רגליים של עכביש?". בפוסט נוסף נכתב: "אתמול חטפתי התקף אלרגיה בגלל החרקים האלה. יש לי 40 עקיצות בכל הגוף".

בקבוצת הפייסבוק "צילום פרוקי-רגליים חרקים זוחלים ודו-חיים", הועלו פוסטים נוספים וצילומים של החרק, תחת השאלה "האם ידוע לכם באיזה זן מדובר?". בין חברי הקבוצה המונה מומחים בכל הקשור לבעלי חיים זעירים, לא ידעו לענות על השאלה.

עוד מבחזית החדשות

ביום שישי האחרון, הועלה פוסט בעמוד הפייסבוק "מדע גדול, בקטנה", על ידי אורן אוסטר, מיקרוביולוג, חוקר חובב חרקים וצילום מאקרו, בו הוא הסביר: "גם אתם תהיתם לעצמכם מיהם היצורים הקטנים שפקדו את חופי הרחצה בסוף השבוע האחרון? בואו נעשה סדר. אז מדובר בחיפושית מעניינת למראה, באורך כ-2.5 סנטימטר, ממשפחת החדקוניתיים. לחיפושית זו האזור הקדמי של הראש מוארך בצורה שמזכירה חדק. צבעיה בהירים והבעת פניה חביבה".

עוד כתב אוסטר: "חיפושית זוהתה בתור המין Menecleonus virgatus על ידי לנה הלה רוגובין, שחקרה חדקוניות במכון לחקר המדבר בשדה בוקר ועל ידי לייבלע פרידמן, אוצר אוסף החיפושיות במוזיאון הטבע ע״ש שטיינהרדט, אונ' תל אביב. זוהי חיפושית מדברית, שעד כה הייתה מצויה בישראל בעיקר באזורי הנגב, הערבה, מדבר יהודה ובקעת הירדן. מדי פעם אפשר למצוא פרטים במרכז הארץ ובצפונה, גם באזורים אלו יש בתי גידול חוליים ויבשים שככל הנראה מתאימים לאורח החיים של החיפושית המדברית".

"זחלי החיפושית ניזונים מחומרים שמופרשים משורשים של צמחים שונים ממשפחת הסלקיים, ביניהם כף אווז ומִלְחִית, והחיפושיות ניזונות מהעלים של הצמחים ואינן גורמת להם נזק רב. חשוב לציין שהיא איננה מזיקה לבני אדם, לרכוש ולבתים ואינה מסוכנת, בסך הכל חיפושית חביבה".

מדוע יש כל כך הרבה תצפיות של החדקונית בימים האחרונים? "התשובה הקצרה היא – אף אחד לא יודע", כתב אוסטר. "התשובה הארוכה יותר היא שככל הנראה תנאי סביבה שונים שהתקיימו השנה, או אפילו בשנה שעברה, התאימו במיוחד לחיפושית, שמחזור חייה נמשך כשנה, ואפשרו את ההתרבות שלה. ייתכן שבגלל מזג האוויר, צמיחה מוגברת של צמח שהחיפושית ניזונה ממנו, או תנאים ששיפרו את סיכויי השרידות של הזחלים. כמו כן, סביר להניח שההתחממות המהירה בימים האחרונים גרמה לחיפושיות לצאת לפעילות, ולכן מתועדות תצפיות רבות כל-כך".

"הנוכחות המוגברת של החיפושית בצפון הארץ ובמרכזה הפתיעה את החוקרים, והיא פותחת כיוונים חדשים למחקר, כגון מאילו צמחים היא ניזונה בבתי הגידול הצפוניים, ובאילו תנאי סביבה אוכלוסייתה מתרחבת. התפרצות לא צפויה של מין מסוים של חרק היא תופעה שנתקלים בה מדי פעם בפעם בארץ. למשל, באביב 2019 נצפו ברחבי הארץ המוני פרטים של רצנית אוליביה, חיפושית טורפת, שגם היא כמו החדקונית החביבה אינה מזיקה לאדם"

הצטרפו ועקבו אחר

3 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
לא משנה כמה המצב טוב או רע, תמיד הוא בסוף משתנה

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים