שיתוף
תגובות
חדשות » "חיה ימית": הצוללת אח"י דרקון תגיע בקרוב לחיל הים
תיעוד
הצוללת היא כלי שיט עוצמתי שלא היה כמותו בחיל הים | מחיר הצוללת 550 מילון אירו | רוב יכולותיו ההתקפיות חשאיות | דובר צה"ל: "קו ההגנה הראשון של ישראל במי הים"
הצוללת החדישה של ישראל, אח"י דרקון | צילום: SHIPSPOTTING Around The World

צוללת ה"דרקון", שתגיע בקרוב לחיל הים הישראל, נחשפה במספנות קיל בגרמניה. מדובר בצוללת השישית והאחרונה שקונה כעת חיל הים, בשווי של יותר מחצי מיליארד אירו, והיא נחשבת לתוספת כוח קריטית ולחיל.

המספנה של הצוללת אח"י דרקון, בגרמניה | צילום: SHIPSPOTTING Around The World

השוואה בין הצוללות, בחיל הים | צילום: hisutton
הצוללת אח"י דרקון | צילום: navalnews

INS Drakon, שתיקרא אח"י דרקון, נבנית בימים אלה על ידי תאגיד טיסנקרופ, ומתחילה סדרת ניסויים, שבמהלכם תיבדק כשירות השיט ובהמשך גם יכולות הצלילה שלו. ניסויים אלה הם רק חלק מההכנות הקפדניות שתעבור הצוללת לפני שתימסר לידי חיל הים הישראלי. מניתוח התמונות ומשיחות עם ומומחים ניתן לראות שמדובר בצוללת ייחודית.

עוד מבחזית החדשות

הצוללת שעולה כ-550 מיליון אירו, תגיע בשנה הבאה לישראל. היא בעלת מבנה ייחודי וכוללת גשר ארוך מהרגיל שיכול להסתיר בתוכו טילים בליסטיים. לפי פרסומים בגרמניה, בצוללות החדשות יותקן רכיב חדש, VLS, שפותח במקור עבור צוללות שהזמינה דרום קוריאה מחברת טיסנקרופ. מדובר במערכת שיגור אנכי של טילים מגוף הצוללת.

הדרקון ארוכה משתי אחיותיה, אח"י תנין ואח"י רהב, שנקלטו לאחרונה בחיל הים. אורכה יותר מ-70 מטר, והיא יכולה לדחוק כ-3,000 טונות מים כאשר היא מלאה. לשם השוואה, שלוש צוללות הדולפין שרכשה ישראל בשנות ה-90, שצוללת זו אמורה להחליף אותן, יכולות לדחוק רק 2,400 טונות מים ואורכן 59 מטר בלבד.

למרות גודלה, הדרקון נועדה לפעול בחשאיות ולהפליג מתחת לפני הים. צי הצוללות של ישראל יכול לשהות לאורך זמן במקום מרוחק מאוד וכן לשאת אמצעי מודיעין ואמצעי לחימה. הדרקון אמורה להיות מובילת צי הצוללות.

השדרוג בגודלה וביכולותיה של הצוללת מאפשר, לפי פרסומים זרים, התקנה של מערכות נשק ומודיעין נוספות – וגם ומערכת הנעה משופרות. הערכות מצביעות על כך שהגוף והגשר הארוכים של הצוללת מוסיפים חלל ברוחב של כשני מטר על ארבעה מטר אורך ובעומק של עד 11 מטר. מדובר בשטח שיכול להכיל שני תאי טילים גדולים, או בין ארבעה לשמונה קטנים יותר, תלוי בסוג החימוש שירצו להתקין בצוללת.

הצבת תאי שיגור הטילים בגוף הספינה מתחת לגשר מאפשרת שימוש בטילים ארוכים בהרבה מאשר אילו היו הטילים צריכים להיות מאוחסנים בבטן הצוללת בצורה מאוזנת. את האופי המדויק של הטילים החדשים אפשר רק לנחש, אך ישראל שומרת על כך בסוד.

מומחים טוענים שגשר בגודל כזה מאפשר גם התקנת ציוד של כוחות מיוחדים, כמו הקומנדו הימי, וכולל חלל לכלי שיט מיוחדים שבהם הם משתמשים. מדובר בין היתר ביכולת להפעיל כלי שיט תת-ימיים אוטונומיים (AUV) וכלי טיס לא מאוישים כמו מל"טים לסיור או לתקיפה.

מעבר לכך, לצוללת ארבעה צינורות טורפדו נוספים בחרטום. הצינורות הנוספים בגשר גדולים יותר מצינורות טורפדו רגילים בגודל 533 מ"מ. הם הותאמו במיוחד לפי דרישות חיל הים לטילי שיוט שפותחו בארץ. טילים אלה יכולים להיות חמושים גם בראשי נפץ גרעיניים, ולפי פרסומים זרים הם חלק מההרתעה הגרעינית ויכולת "המכה השנייה" שפיתחה ישראל.

עוד מבחזית החדשות

לפי צה"ל "אח"י דרקון" צפויה להיות אב טיפוס לדגם דור הצוללות הבא, הדגם המתקדם ביותר שיהיה בשירות זרוע הים בעשרות השנים הבאות. צוללות הדולפין מכונות בעולם "קו ההגנה הראשון של ישראל במי הים", וצוללת הדרקון היא כבר חלק מהמבט קדימה אל מול האיומים.

אחד השיפורים העיקריים בסדרת הצוללות הזו הוא אלמנט טכנולוגי מתקדם שהוצב במרכז הצוללת, מערכת ה-AIP, ראשי תיבות של Air-Independent Propulsion, מערכות הנעה לצוללות ללא תלות באוויר חיצון. המערכת הזאת מבוססת בין היתר על טכנולוגיית תאי דלק ומאפשרת למנוע המשולב (דיזל–חשמל) להשתמש בחמצן ללא צורך בצריכתו ממקור שמחוץ למים. שדרוג זה הצריך את הארכתה של הצוללת בכעשרה מטר, ומטרתו לאפשר שהייה ממושכת יותר בלב ים.

עוד מבחזית החדשות

במהלך בנייתה של הצוללת התגלה כי הגרמנים שגו בתכנון אחד הרכיבים הייחודיים שנבנו לבקשת ישראל. כפי שפרסמנו בעבר במגזין N12, מִנהל הרכש במשרד הביטחון התערב ונוצר הצורך לפנות לגרמנים, לשנות את החוזה ולבצע את התהליך מההתחלה. הגרמנים נשאו נשאו באחריות לתיקון ולשינוי התקלה, למרות עלותה הגבוהה, אך בשל כך נגרמה דחייה של קרוב לשנה באספקת הצוללת.

לאחר שלב הניסויים הימיים והשלמת הבנייה, הצוללת תהיה כלי משמעותי מאוד לחיל הים באתגריו הרבים, חלק מיכולותיה עשויות להשפיע רבות על מאזן הכוחות. מבחינת חיל הים הפכה איראן באחרונה לאיום והיא מוגדרת עכשיו "אויב ימי" – נוסף על המאבק בשאר הגזרות. חיל הים החל בשורה של שינויים והיערכויות בים התיכון ובים סוף אל מול האיום, ולאחרונה אף ערך תרגיל במפרץ הפרסי כדי לתת מענה לאיום החדש. נותר עוד לראות איך משנה הדרקון את התמונה.

הצטרפו ועקבו אחר

2 תגובות

  1. העידן הנוכחי אכן שייך לכלים תת מימיים. תם עידן כלי השטח, ויהיה טפשי להוציא סטי"לים לים בסבב הלחימה הבא. הם יפגעו מטילים, ויכולות ההכנה שלהם הם רק ברמה התיאורתית. חבל על חיי החיילים!

  2. מה שהצוללת הזו מסוגלת
    לבצע ועם הטכנולוגיות של ישראל כתוספת ויש לנו על המדף!יהיה ההרתעה של ישראל.והמבין יבין.!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
לא משנה כמה המצב טוב או רע, תמיד הוא בסוף משתנה

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים