שיתוף
תגובות
כלכלה » דרמה בארה"ב: הרגולטור סגר את בנק סיליקון ואלי
לראשונה מאז 2008 קרס תאגיד בנקאי גדול בארה"ב | האירוע הדרמטי מדאיג מאוד את תעשיית ההייטק בישראל | על פי הערכות ל-1400 חברות יש חשבון בבנק שקרס
התאגיד הפדרלי לביטוח פיקדונות בארה"ב | צילום: בריטניקה

ביום שישי האחרון קרס בנק סיליקון ואלי (Silicone Valley Bank-SVB), תאגיד בנקאי גלובלי גדול בארה"ב. האירוע הדרמטי מעלה לא מעט סימני שאלה, כאשר העיקרית שבהן היא מה תהיה השפעת הקריסה על ההייטק הישראלי. בנק סיליקון ואלי, חשוב במיוחד להייטק הישראלי, שכן הוא מעניק שירותים פיננסיים שונים לחברות טכנולוגיה ולקרנות הון סיכון בארץ.

בנק סיליקון ואלי, נאלץ למכור את תיק ניירות הערך שלו בהפסד ולצאת לגיוס הון של 1.75 מיליארד דולר, שלא הצליח עקב היחלשות ההייטק והעלאת הריבית האגרסיבית בארה"ב.

עוד מבחזית החדשות

התאגיד הפדרלי בארה"ב לביטוח פיקדונות (Federal Deposit Insurance Corporation) סגר את בנק סיליקון ואלי. הרגולטור גם השתלט על כספי הפיקדונות. מדובר בבנק הגדול ביותר שנסגר בהתערבות הרגולטור מאז המשבר הפיננסי ב-2008.

נכון לסוף דצמבר, ניהל הבנק נכסים בשווי של 209 מיליארד דולר ופיקדונות בשווי של 175 מיליארד דולר. הרגולטור ציין כי טרם התברר כמה מתוך הסכומים הללו מבוטח. למרות זאת, הודיע התאגיד הפדרלי כי ללקוחות מבוטחים תהיה גישה לפיקדונות שלהם לא יאוחר מיום שני בבוקר. ביום שני בבוקר צפוי להיפתח הבנק מחדש תחת השגחתו של הרגולטור.

תאגיד FIDC התאגיד הפדרלי לביטוח פקדונות, שמונה להיות כונס הנכסים של הבנק הקפיא את הגישה לחשבונות הבנק, ולפי הודעתו, לקוחות מבוטחים יקבלו גישה לפיקדונותיהם עד יום שני הקרוב. הביטוח הסטנדרטי של ה-FDIC מכסה עד 250 אלף דולר לכל מפקיד לבנק. בשלב זה לא ברור כיצד יושפעו חשבונות גדולים מהסגירה. לפי הערכות, רובם המכריע של חשבונות הבנק אינם מבטוחים. ה-FDIC הודיע כי ישלמו למפקידים שאינם מבוטחים דיבידנד החל מהשבוע הבא, ככל שיצליחו למכור את נכסי הבנק.

לאחר שסוכנות הדירוג הבינלאומית מודי'ס הורידה את דירוג האשראי של הבנק, מניית הבנק קרסה בכ-60% ביום חמישי האחרון, ולאחר סגירת המסחר ב-20% נוספים, ביום שישי כבר לא נפתח המסחר במניה. כאמור, בדצמבר האחרון היו לבנק היו יותר מ-200 מיליארד דולר בנכסים וכ-175 מיליארד דולר בהפקדות. לבנק 17 סניפים בקליפורניה ובמסצ'וסטס.

עליית הריבית החדה בארה"ב גרמה לכך, שחלק גדול מלקוחות הבנק, ובעיקר חברות הסטראט-אפ, התמודדו עם קשיי נזילות, מכיוון שהריבית הגבוהה גרמה לסגירת שוק ההנפקות הראשוניות עבור חברות סטארט-אפ רבות, והגיוסים הפרטיים הפכו להיות יקרים יותר.

כתוצאה מכך, החלו חלק מלקוחות הבנק למשוך כסף. כאשר התופעה הגיעה לשיאה בתקופה האחרונה, כאשר בבנק חיפשו דרכים לעמוד בגל משיכות הכספים. בלית ברירה נאלץ הבנק למכור איגרות חוב בהפסד עתק.

עוד מבחזית החדשות

סביב מניית הבנק נוצרה אווריה של פאניקה שהזכירה "כדור שלג", והבילה למשיכות כספים נוספות, מה שנקרא "ריצה אל הבנק". חלק מלקוחות הבנק משכו את כספם ממנו בהוראת חברות הון סיכון, כמו פיטר ת'יל Future Fund.

על פי הערכות, לכ-1,400 לקוחות ישראלים יש חשבונות בבנק שקרס. הגורמים מעריכים כי לפחות 20% מהם נטלו בבנק חוב ממנו הן משלמות משכורות בישראל. הסיכון הוא שבמקרה שבו הנגישות לחוב מוגבלת, עלול להיווצר קושי לשלם את שכר העובדים בישראל. לפי פרסומים שונים, בין לקוחות הבנק נמנות חברות ישראליות כמו ורביט, איטורו, רדיס, פיירבלוקס ועוד.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
האדם העשיר ביותר הוא לא זה שיש לו הכי הרבה, אלא זה שצריך הכי פחות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים