את נכנסת למטבח.
הילד השאיר (שוב…) את בקבוק השוקו על השולחן. מה התגובה שלך?
אם את כמוני, תגובתך תהיה משהו כמו: "שים את השוקו במקרר! הוא יתקלקל"!
מה הילד לומד מהסיטואציה הזאת?
לראות את העולם בעיניים שצופות שבהכרח יקרו דברים רעים.
זה מוחלט שיתרחש "אסון" והשוקו יתקלקל! אין כאן אופציה אחרת.
נכון שממקרה אחד לא נוצרת עמדה כזאת אצל הילד. ההסתכלות שלו על החיים מתגבשת לאורך זמן מתוך אין ספור אינטראקציות עם הסביבה.
אבל חשוב מאוד שנשים לב מה אנחנו משדרות לילד במצבים היומיומיים האלה. איזה מסר מתחבא מאחורי הבקשה הפשוטה לשים את בקבוק השוקו במקרר?
האם מסר של שימת לב, לקיחת אחריות ואופטימיות, או מסר פסימי שמשדר צפייה לרעות?
אז איך אפשר להגיד את זה אחרת?
- לתת מידע: "שוקו בחוץ יכול להתקלקל".
- תזכורת והסבר: "המקום של השוקו במקרר. דברי חלב יכולים להתקלקל בחוץ".
- תיאור והסבר הומוריסטי: "אני רואה שוקו על השולחן. שוקו אוהב להיות במקרר כשלא משתמשים בו".
מה את נוהגת להגיד לילדייך במצבים כאלה?
דינה קורול, ביבליותרפיסטית (M.A) מלווה הורים וילדים בהתמודדויות יומיומיות. (מחברת הספרים "מדריך לרגשות להורים ולילדים" ו"מדריך למוגנות להורים ולילדים")