שיתוף
תגובות
משפחה » על רגשות חיוביים וחיים מאושרים
משפחה
אם אתם שמחים ומרוצים – באותם תחומים החשיבה שלכם הייתה חיובית, אם אינכם מרוצים, כנראה שהמחשבות שלכם אינן חיוביות כפי שיכלו להיות
תגיות:
טבעת נישואין | צילום: Andrea Knepper, שאטרסטוק

סוד המהפך ביחס שלנו כלפי העולם ושל העולם כלפינו, הוא שמחת החיים. מעלת השמחה ידועה לכולנו, אך יחד עם זאת מרוץ החיים והעומס היום יומי, מקשים עלינו להרגיש שמחים ושבעי רצון. המקום בו אנו נמצאים בכל תחום משמעותי בחיינו הוא תוצאה של החשיבה שלנו, גם חיובית וגם השלילית. אם אתם תוהים מה הייתה החשיבה השלטת שלכם? התבוננו היכן אתם עומדים בחייכם – זאת התשובה. אם אתם שמחים ומרוצים – באותם תחומים החשיבה שלכם הייתה חיובית, אם אינכם מרוצים, כנראה שהמחשבות שלכם אינן חיוביות כפי שיכלו להיות.

אחד העקרונות לנישואין מאושרים  הוא PSO – Positive Sentiment 0verride – אווירה חיובית קבועה, מושג שהוגדר לראשונה ע"י פרופ' ג'והן גוטמן, פסיכולוג יהודי מארה"ב. במחקר שנעשה במעבדת המחקר שלו, אותה הוא מנהל עם אשתו שאף היא פסיכולוגית קלינית, וצוות חוקרים נוסף, נבדקה התגובה החיסונית אצל 50 זוגות נשואים. החוקרים מצאו הבדל בולט בין הזוגות שהיו מרוצים מהנישואין ומהזוגות שהיו ניטרליים או שלא היו מאושרים בזוגיות. החוקרים השתמשו בדגימות דם כדי לבדוק את תגובת כדוריות הדם הלבנות, שבתקינותן הן ההגנה הגדולה ביותר על המערכת החיסונית, ומצאו כי בקרב נשים וגברים שדיווחו על רמת שביעות רצון גבוהה מחיי הנישואין, הייתה עלייה בריבוי כדוריות הדם הלבנות כאשר נחשפו לגופים זרים.

אחד היסודות דרכם מגיעים לחיי נישואין משביעי רצון הוא רגשות חיוביים ובמילים של פרופ' גוטמן – אווירה חיובית קבועה. אווירה חיובית נבנית מהסתכלות חיובית על מצבים בחיי הנישואין, היות והתחושות שלנו נוצרות בהתאם לפרשנות שאנו נותנים לחשיבה. כדאי להרגיל את עצמנו לראות את הטוב גם במה שלכתחילה נראה כביכול "פחות טוב". להיות מודעים שהבחירה כיצד לחשוב היא בידנו. ההסתכלות צריכה להיות על חצי הכוס המלאה ולא רק הריקה. על מה יש… ולא על מה אין. הרבה פעמים נבחין לאחר מכן שבעצם המחשבה הטובה, יצרנו מציאות טובה. לקום בכל בוקר ולחשוב "מה אני יכול/ה לעשות יום בכדי לגרום לצד השני תחושה טובה? להתחיל את היום באופן חשיבה כזה, ללא ספק ישפיע על המשך היותו של היום חיובי יותר. בעת תקשורת ושיח עם בן/בת הזוג, להרגיל את עצמנו להקשיב גם כאשר מראש אנו יודעים שדעתנו שונה, וזאת מדוע? ההקשבה מכבדת את הצד השני ויוצרת אווירה טובה, לאחר שתחושת הצד השני שקיבל מקום להשמיע את דבריו תהיה חיובית – גם אם בסופו של דבר נביע דעתנו בניגוד. ההערכה היא שהוא יכיל את הנאמר ברוח טובה. היות והקושי ודברים שליליים טבעם שיצופו מיד, יש צורך להתרגל לבחון מה ההזדמנות הטמונה בתוך הקושי. כך ניתן להתמודד יותר בקלות בתוך אווירה חיובית.

מדוע כדאי להגביר את ה PSO – כמצרך חיוני בחיי היום יום ובפרט לתוך הקשר הזוגי? בהקשר לזוגיות מאושרת בבריאות תקינה יותר, לרפואה המודרנית אין כיום תרופה מצילת חיים בעלת אפקטיביות גבוהה כל כך כמו האושר. אפקט זה מתווך דרך המערכת החיסונית, אנשים מאושרים יותר גם נוטים להיות בריאים יותר באופן כללי. כאשר הם חולים – הם מבריאים מהר יותר. הגורם המכריע ביותר הוא פגיעה במערכת החיסונית של הגוף כשהוא מקום המפגש הידוע לרפואה מזה שנים בין גוף לנפש. חשוב להדגיש ולמנוע תקוות שווא לעניין סוד ההגעה לאושר. המאבק להגיע לחיי אושר אינו כל כך פשוט והידע אינו מהווה נוסחת קסם מושלמת, אלא ההשקעה התמידית היא חלק בלתי נפרד כמובילה לאיכות חיים ושביעות רצון בקשר הזוגי.

התחושה החיובית שלנו באופן כללי ובזוגיות בפרט מקבלת תוקף מאופן החשיבה, הפרשנות והתוקף שאנו נותנים למתרחש סביבנו, כאשר התגובה היא התוצאה לפרשנות שלנו למתרחש. אם איננו מצליחים לראות את הטוב והחיובי, ויותר מכך, בוחרים לחפש את הביקורת השלילית, מאד קשה לפתח תחושה ואווירה טובה בבית. 

כדי לחיות חיים מלאים ומספקים, עלינו להניח לעצמנו להרגיש את כל טווח הרגשות האנושיים. ובמילים אחרות, עלינו לתת לעצמנו רשות להיות אנושיים. הפרדוקס הוא שכאשר איננו מניחים לעצמנו להרגיש רגשות מכאיבים, אנחנו מגבילים את יכולתנו להיות מאושרים. בנוסף לכך, ברוב הפעמים אנחנו מאפשרים לחוויות טובות לעבור לידנו מבלי שנייחס להן משמעות רגשית חיובית מעצימה, ולפיכך: השאיפה לפרפקציוניזם של שלמות וחוסר העצמה של החיובי גם יחד גורמים למניעת חוויית האושר בחיינו.

בעזרת תרגיל משימה יום יומי פשוט ונגיש לביצוע ובתנאי שתהיה ההתמדה בו לפחות 30 יום ברצף, תוכלו לשנות את המצב מקצה לקצה. עליכם לייחד פנקס קטן אישי ואשר בו מידי יום תכתבו לפחות שלושה דברים חיוביים, אפילו הפשוטים ביותר שהתרחשו באותו יום, (אפשר יותר) זאת יכולה להיות חוויה טובה, מטרה שהצבתם לעצמיכם והשגתם אותה, או כל דבר אחר שהסב לכם עונג ותחושה או הרגשה חיובית. בכל ערב בטרם תעלו לישון עליכם לקרוא בקול רם את מה שכתבתם בפנקס. ביום השני לאחר שבפנקס תועדו הדברים הטובים, החלו לקרוא מהיום הראשון ולאחריו היום השני. וכן על זו הדרך בכל יום לקרוא את מה שנכתב מהתחלה. 

כך תוכלו להרגיש עד כמה תחושות חיוביות פוקדות אתכם בכל יום ואשר עד עתה פשוט לא קיבלו מקום להעצמה או הפכו למובן מאליו. בדרך זו גם תוכלו לספק צמיחה חיובית בתוך מערכת היחסים הזוגית. המשימה הופכת בשלב מסוים להרגל נרכש המוטמע בחשיבה באופן אוטומטי. בתום 30 יום נסו לחשוב על יכולת המיומנות ששיפרתם במשך התרגיל כתוצאה ממאמץ של פעולה פשוטה יחסית – לרשום 3 דברים חיוביים בכל יום ותיהנו מהמקום אליו הגעתם.

שונמית דרעי – יועצת זוגית, ומשפחה, פסיכותרפיסטית- טיפול ב CBT- EMP ומנחת סדנאות.  מפתחת סדנת – "הצעד לדואט" להעשרת הזוגיות ושלמות המשפחה.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
התקשורת, כמו אש, היא משרת נהדר, אך אדון נורא
(ג'יימס פנימור קופר)

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים