שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » מדיני » נאום נשיאותי: הרצוג התקבל בקונגרס בכבוד רב ובמחיאות כפיים סוערות
בנאומו אמר הרצוג "איראן לא תהיה גרעינית" | "מתפללים לשלום עם סעודיה" | על הרפורמה: "ישראל היא מדינה שמתגאה בדמוקרטיה התוססת שלה"
נשיא המדינה יצחק הרצוג | צילום: עמוס בן גרשום - לע"מ

נשיא המדינה, יצחק הרצוג, נשא היום (רביעי) דברים בישיבה משותפת של שני בתי הקונגרס האמריקאי לציון 75 שנות עצמאות למדינת ישראל והתקבל במחיאות כפיים סוערות ובכבוד רב.

בפתח דבריו אמר הנשיא "אדוני היושב ראש, גברתי סגנית הנשיא, פתח הרצוג, "בעשירי בנובמבר 1987 ישבתי בבית, עם אשתי מצפים להולדת בננו הבכור, וצופים יחד בנשיא הישראלי הראשון שהוזמן לנאום מול מושב משותף של הקונגרס, לכבוד שנת ה-40 לעצמאות מדינת ישראל. הנשיא הזה היה אבא שלי. עבורי, לעמוד כאן היום, בשמה של מדינת ישראל היהודית והדמוקרטית, בשנתה ה-75, מעל אותו דוכן ממנו נאם אבי זכרו לברכה, הנשיא חיים הרצוג, זו זכות של פעם בחיים".

עוד מבחזית החדשות

עוד אמר הרצוג: "אדוני היושב ראש מקארתי, אני מודה לך על אירוח המושב המשותף והחגיגי הזה של הקונגרס, לרגל חגיגות 75 השנים הראשונות למדינת ישראל. רק לפני שבועות ספורים, במסגרת המסע הראשון שערכת כיושב ראש, כיבדת את העם הישראלי בנאום בפני הכנסת בירושלים, בירת מדינת ישראל והעם היהודי. הידידות הכנה שהבעת בשם ארצות הברית של אמריקה, הדהדה היטב בקרב אזרחי ישראל. תודה לך".

הנשיא הרצוג התייחס לרפורמה המשפטית ואמר: "ישראל היא מדינה שמתגאה בדמוקרטיה התוססת שלה, בהגנה על מיעוטים, זכויות אדם וחירויות אזרח, כפי שנקבע בידי הפרלמנט שלה – הכנסת, וכפי שנשמר בין היתר על ידי בית משפט עליון חזק ומערכת משפט עצמאית. מדינה המושתתת על שוויון זכויות חברתי ומדיני גמור לכל תושביה, ללא הבדל דת, גזע – כפי שנקבע במפורש בהכרזת העצמאות הישראלית. מדינה שמתפתחת ללא הרף; שהיא אוסף מגוון של מבטאים, אמונות, מוצאים ואורחות חיים. נס מודרני של ממש. זו המתיקות שבה התברכה ארצנו".

ביחס לאיראן אמר הנשיא: "החלק המר מטיל צל אפל על ארצנו, על האזור שלנו, על העולם" את האיום האיראני, הגדיר כ"אתגר הגדול ביותר שניצב מול ישראל וארה"ב בזמנים אלה". עוד אמר הרצוג כי "איראן אינה שואפת להשיג אנרגיה גרעינית למטרות שלום. איראן בונה יכולות גרעיניות, המהוות איום על היציבות במזרח התיכון ומעבר לו. כל מדינה או אזור שנמצאים תחת שליטה או השפעה איראנית, חוו הרס מוחלט. איראן מפיצה שנאה, טרור וסבל בכל המזרח התיכון ומחוצה לו, ושופכת שמן לאש הקטלנית והסבל שבאוקראינה".

"איראן היא המדינה היחידה על פני כדור הארץ שקוראת במוצהר, ובמקביל מתכננת ומפתחת אמצעים, להשמדת מדינה אחרת: מדינת ישראל. לישראל אין גבול עם איראן, אין מאבק על משאבים או סכסוך עם העם האיראני. ועדיין המשטר האיראני, ביחד עם שלוחותיו ברחבי המזרח התיכון, פועל ומכוון להשמדת מדינת ישראל".

לגבי הטרור הפלסטיני אמר הרצוג: "ישראלים נפגעים מטרור בזמן שהם ממתינים לאוטובוס, בזמן שהם הולכים בטיילת, בזמן שהם מבלים עם המשפחה. ומהעבר השני, הצלחה של פיגוע טרור מביאה לחגיגה, המחבלים זוכים לתהילה, ומשפחות המחבלים מתוגמלות כלכלית על כל ישראלי שנפגע. זה בלתי נתפס. זו חרפה מוסרית. טרור הוא לא מהמורה קטנה בדרך. טרור הוא שנאה ושפיכות דמים, הוא מעשים העומדים בסתירה לעקרונות השלום הבסיסיים ביותר של האנושות. ישראל לא יכולה ולא מוכנה להשלים עם פיגועי טרור, ואנחנו יודעים שארה"ב עומדת לצידנו בכך".

"ישראל וארה"ב דוגלות ודגלו תמיד באותם ערכים", אמר הנשיא "בבסיס שני העמים עומד הרצון לתקן את הסדקים שנפערים בעולמנו. ויחד עם זאת, אני מודע היטב לכך שהעולם שלנו משתנה. דור חדש של ישראלים ואמריקאים תופס את עמדות ההנהגה. דור שלא נחשף למצוקות שחוותה ישראל בשנים המעצבות שלה, ושאולי לוקח כמובן מאליו את מערכת היחסים בין ארה"ב לישראל. ובכל זאת, ברגע הזה, אני בוחר באופטימיות. משום שברור לי ששינוי הדורות אין פירושו שינוי בערכים. כשארצות הברית חזקה – ישראל חזקה יותר וכשישראל חזקה, ארה"ב בטוחה יותר".

עוד טען הרצוג, כי בפני ישראל וארצות הברית עומדים אתגרים שרבים מהם דומים. "כולנו חווים טלטלות המערערות את האיזון המוכר באינספור תחומים. כל אחד מהאתגרים הללו הוא הזדמנות לחפש ולמצוא ביחד פתרונות שישיאו ערך לכל הקהילה העולמית. ישראל יכולה לתרום באופן ייחודי ומשמעותי להתמודדות עם האתגרים האלה. יכולות שיתוף הפעולה שלנו, לצד השותפות רבת הערך, הם המפתח לעתיד ילדינו".

"איני מתעלם מקיומה של ביקורת בין חברים, כולל ביקורת שהביעו כמה מחברי הבית המכובד הזה", הבהיר. "אני מכבד ביקורת, במיוחד מחברים, על אף שלכבד ביקורת אין פירושו בהכרח להסכים עמה. אבל אסור שביקורת על ישראל תחצה את הקו ותהפוך לשלילת זכותה של מדינת ישראל להתקיים".

הנשיא הבהיר כי "הטלת ספק בזכותו של העם היהודי להגדרה עצמית אינה דיפלומטיה לגיטימית, אלא אנטישמיות. השמצה ותקיפה של יהודים, בין אם בישראל, בארצות הברית או בכל מקום אחר בעולם, היא אנטישמיות. אנטישמיות בכל צורה היא חרפה, ואני מבקש לשבח את הנשיא ג'ו ביידן על שהציג את האסטרטגיה הלאומית הראשונה של ארצות הברית למאבק באנטישמיות".

לפני הגעתו לוושינגטון, הזמין הנשיא את לאה גולדין, אימו של סגן הדר גולדין ז"ל, להצטרף לפגישותיו בבית הנבחרים וטען כי יעלה את נושא השבויים והנעדרים בכל פגישותיו. גם בנאומו דיבר הרצוג על הנושא: "שני חיילים ישראלים, אורון שאול ז"ל והדר גולדין ז"ל, ושני אזרחים, הישאם א-סייד ואברה מנגיסטו מוחזקים במשך שנים כבני ערובה בידי חמאס על מנת לענות את משפחותיהם" אמר הרצוג.

עוד מבחזית החדשות

הנשיא סיפר כי "סגן הדר גולדין נחטף תוך הפרה של הפסקת אש הומניטרית בחסות האו"ם, שהושגה בתיווך אמריקאי. משפחתו נלחמת כבר תשע שנים כדי להחזירו הביתה. ביקשתי מאמו של הדר גולדין, לאה, להיות כאן אתנו היום. אנו מתפללים לשובו של בנה, כמו גם לשובם של שלושת הישראלים הנוספים. הדור הצעיר של הישראלים והפלסטינים ראוי ליותר. כולם ראויים לעתיד לשאוף אליו: עתיד של שלום ושגשוג, עתיד של תקווה. אני מחויב בכל לבי לחזון כזה – חזון של תקווה ושלום, שלום אמת, שלום ללא טרור".

בהמשך התייחס גם לפעולות לקידום השלום עם שכנינו ואמר כי "ליבנו פתוח לכל שותף לשלום, קרוב או רחוק. אנו מודים לארצות הברית על פועלה לקידום שלום בין ישראל לממלכת ערב הסעודית, אומה מובילה באזור ובעולם המוסלמי כולו. אנחנו מתפללים שהיום הזה יבוא, ויביא עמו מהפיכה של ממש במהלך ההיסטוריה של המזרח התיכון, ושל העולם בכלל. המשאלה העמוקה שלי, אדוני היושב-ראש, היא שישראל תעשה יום אחד שלום עם שכנינו הפלסטינים".

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר לאחר הנאום: ״נאום חשוב של נשיא המדינה הרצוג שהביע את עמדתנו התקיפה והנחרצת נגד איראן. יחד נעמוד, יחד ננצח״.

עוד מבחזית החדשות

אמש בבית הלבן, אמר הרצוג לנשיא ארה"ב ג'ו ביידן: "יש לנו אויבים שחושבים שיש בינינו ויכוחים, אבל הם צריכים להבין ששיתוף הפעולה בינינו חזק". פגישת הנשיאים החלה בפגישת פרטית, שארכה כ-40 דקות. לאחר מכן, השניים נועדו בפגישה המורחבת, שארכה כחצי שעה, ובה השתתפו גם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן והיועץ לביטחון לאומי ג’ייק סאליבן.

הנשיאים חזרו והדגישו את הקשר החם בין ישראל לארה"ב והידידות הקרובה בין השניים. הנשיא ביידן הראה לכולם בפגישה את עיטור הנשיא שקיבל מהנשיא הרצוג בשנה שעברה והתגאה בו. ביידן הדגיש כי ישראל היא ערובה לביטחון העם היהודי.

בשיחה, הדגיש הנשיא האמריקני את שיתוף הפעולה ההכרחי למול האיום האיראני, והבהיר כי "עוקבים מקרוב אחר העניין האיראני והלבנוני". עוד אמר ביידן: "זכותה של ישראל להגן על עצמה ואת ביטחון ישראל והמאבק בטרור". עם זאת, הוא הזהיר מפני אירועי אלימות של תג מחיר. הנשיא הרצוג ציין את עליית הטרור הפלסטיני בחודשים האחרונים ואת אובדן החיים בקרב אזרחי ישראל.

"מטרת ביקורו של הנשיא הרצוג משקפת את נסיעתו הדו-מפלגתית האחרונה של מקארתי לישראל – לציון יום השנה ה-75 למדינת ישראל ולאשר מחדש את היחסים המיוחדים בין שני העמים שלנו", נמסר בהודעת יו"ר בית הנבחרים האמריקני. יו"ר בית הנבחרים, קווין מקארת'י, הדגיש כי "מצבו של העולם טוב יותר כשאמריקה וישראל פועלות יחד".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
צחוק משכח כאבים

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים