שיתוף
תגובות
בריאות » חדשות הבריאות » מי בחיים: ניצולה חולצה בחיים, מאמץ להגיע לאם ותינוק בן חודש ששרדו בהריסות
מספר הנספים מתקרב ל-34 אלף | אסון הטבע השישי בגודלו במאה ה-21 | בעלי חנויות מרוקנים בתי עסק כדי למנוע ביזה | מאמץ לפתוח מעברי גבול כדי לסייע לסורים
ההרס בטורקיה | צילום: רשתות - לפי סעיף 27א׳

יותר משבוע אחרי רעידת האדמה בטורקיה, הצליחו הבוקר (שני) המחלצים במחוז גזיאנטפ לחלץ בחיים ניצולה נוספת. רשת CNN Turk מדווחת כי השורדת, סיבל קאיה בת ה-40, שהתה מתחת להריסות כ-170 שעות. בזירה אחרת, בעיר קרמנמרש, הצליחו צוותי החילוץ ליצור קשר עם שלושה ניצולים נוספים, ככל הנראה אישה, אִמה ובנה התינוק, שלכודים בהריסות בניין, וכעת נעשים מאמצים לחלצם. אמש בשעת לילה מאוחרת הצליחו צוותי סיוע מרוסיה, קירגיזסטן ובלארוס לחלץ בחיים גבר, ששרד כ-160 שעות.

הסבתא, האם והתינוק בן החודש שנמצאים בהריסות בקרמנמרש ושכעת מנסים להגיע אליהם, התגלו כאשר בדיקה טרמית וכלב גישוש זיהו סימני חיים בעומק של כחמישה מטרים מתחת לשרידי בית. המחלצים חפרו בהריסות לעומק של כשלושה מטרים דרך בניין סמוך כדי שההריסות לא יתמוטטו. "כשצעקנו "תנקשו על הקיר אם אתם שומעים אותנו" שמענו נקישה חלשה. הצוות שלנו כאן עובד 24 שעות בלי לישון. נישאר פה עד שנוציא את האנשים האלה החוצה".

עוד מבחזית החדשות

הדיווחים על מבצעי החילוץ המוצלחים מגיעים בזמן שחלון ההזדמנויות למציאת ניצולים הולך ונסגר, ואנשי החילוץ מוצאים בעיקר גופות. מספר ההרוגים הרשמי באסון הגיע הבוקר קרוב ל-34 אלף איש, מהם 29,605 בטורקיה ויותר מ-4,300 בסוריה, וההערכה היא שמאות רבות של בני אדם עדיין קבורים בין ההריסות.

כבר עתה קובעים המומחים כי זהו אסון רעידת האדמה הקשה ביותר בטורקיה מאז הרעש ב-1939 שבה נספו כ-33 אלף בני אדם, והוא מדורג במקום השישי ברשימת אסונות הטבע הקטלניים של המאה ה-21, כשמקדימה אותו במקום החמישי רעידת האדמה בפקיסטן ב-2005, שבה נהרגו לפחות 73 אלף בני אדם. הרעש בטורקיה בשבוע שעבר הוא גם הקטלני ביותר שידע העולם מאז רעידת האדמה והצונאמי ביפן ב-2011, שבהם נהרגו כ-19 אלף בני אדם.

החיפושים אחר ניצולים מתנהל במקביל לניסיון השלטונות הטורקיים למנוע כאוס במדינה. בימים האחרונים דווח על מעשי ביזה בבתים וחנויות, ולפחות שלושה צוותי סיוע מהעולם נאלצו שלשום להשעות את עבודת החילוץ לשעות ארוכות בעקבות עימותים אלימים בין כנופיות טורקיות, שכללו גם שימוש בירי. כוחות הביטחון הטורקיים הודיעו כי עצרו קרוב ל-100 חשודים בביזה, ובמרכז אנטקיה, אחת הערים שספגו את הפגיעה הקשה ביותר, רוקנו אתמול בעלים של בתי עסק את החנויות מסחורה כדי למנוע גניבות.

גם סוריה, שספגה נזק כבד ברעידת האדמה, ממשיכה לספור את מתיה. היום דיווח האו"ם כי עד עתה נמצאו בסוריה יותר מ-4,300 הרוגים ו-7,600 פצועים. רוב הנפגעים בסוריה הם באזורים שבשליטת המורדים מתנגדי אסד בצפון-מערב המדינה, ועל פי דיווחים, בעוד שבאזורים שבשליטת אסד הגיע סיוע באופן שוטף יחסית, הסיוע המגיע אל חבל המורדים מועט מאוד.

בחבל המורדים חיים יותר מארבעה מיליון פליטים סורים שנמלטו מצבא אסד במהלך מלחמת האזרחים בעשור שעבר, ובשנים האחרונות הם התגורר בבתים רעועים ומחנות אוהלים שורצי מחלות.

אמש הודה קצין הסיוע הראשי של האו"ם, מרטין גריפית'ס כי "לפי שעה לא הצלחנו לעזור כמו שצריך לתושבים בצפון-מערב סוריה" לדבריו "הם מרגישים שנטשו אותם, ובצדק". בגבול הסורי-טורקי עובר הסיוע לאזורי המורדים דרך מעבר גבול אחד בלבד, והאו"ם מנסה להביא לפתיחתם של מעברי גבול נוספים, כדי שאפשר יהיה לשלוח ציוד רב יותר.

עוד מבחזית החדשות

ארה"ב קראה בימים האחרונים לממשלת אסד ולשאר הגורמים הרלוונטיים לאפשר מיד לכל הזקוקים לכך גישה לסיוע הומניטרי, אבל דובר של האו"ם אמר אתמול כי גם הארגון האיסלאמיסטי הייאת תחריר א-שאם, ששולט ברוב חבל המורדים, מערים קשיים על הכנסת סיוע. מקורות סיפרו כי הארגון מתנגד לכך שסיוע יוכנס מהאזורים שבשליטת משטר אסד, ומתעקש שהוא יוכנס מטורקיה השכנה בלבד.

שליח האו"ם לסוריה, גיר פגרסן, אמר אתמול בדמשק שהאו"ם מגייס כספים כדי לסייע לסורים, אבל צירף קריאה בהולה: "אנחנו מנסים לומר לכולם – תניחו את הפוליטיקה בצד, זה הזמן להתאחד מאחורי מאמץ משותף לסייע לעם הסורי".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
נעריך את הרגע הזה, לפני שהוא הופך לזיכרון

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים