שיתוף
תגובות
כלכלה » פיננסים » מודי'ס: דירוג האשראי של ישראל ללא שינוי
חרף המשבר
חברת דירוג האשראי מודי'ס החליטה להשאיר את דירוג האשראי של ישראל ללא שינוי, זאת למרות מצבה הפיננסי של ישראל והמצב הפוליטי הרעוע בארץ
מטה חברת מודי'ס במרכז הסחר העולמי שבמנהטן | צילום: Daniel J. Macy, shutterstock

למרות המשבר, חברת דירוג האשראי מודי'ס החליטה להשאיר את דירוג האשראי של ישראל ללא שינוי, כמו גם את התחזית החיובית שהצמידה לדירוג של ממשלת ישראל באפריל האחרון.

הדירוג נותר ללא שינוי ברמה A1, המקבילה לרמה A פלוס בדירוגים של חברות אחרות.

מבחינת מודיס', רמת A1 משקפת פוטנציאל צמיחה חזק בטווח הבינוני והארוך, חשבונות חיצוניים חזקים ואמינות גבוהה של המוסדות הציבוריים בישראל.

כזכור, באפריל האחרון הורידה מודי'ס את תחזית הדירוג של ממשלת ישראל מחיובית ליציבה. בחברת דירוג האשראי נימקו אז את הפחתת התחזית בפגיעה בתחזית של החברה למצבה הפיסקלי של ישראל, נוכח ההידרדרות שחלה ברמת הגירעון התקציבי עוד לפני משבר הקורונה וצפויה להחמיר בעקבותיו, ונוכח המצב הפוליטי הרעוע בו הייתה אז ישראל.

ביום חמישי האחרון פרסמה חטיבת המחקר בבנק ישראל כי היא צופה מצב של 'צמיחה שלילית' כאשר ישנה 'שליטה על המגפה'. על פי בנק ישראל, המשק צפוי להתכווץ ב-5% ב-2020 ולצמוח ב-6.5% ב-2021 (בסך הכל – צמיחה של 2.2% בשנתיים).

תרחיש חמור יותר שהציגה חטיבת המחקר בבנק ישראל, שמתייחס למקרה של "שליטה נמוכה במגפה", צפויה צמיחה שלילית של 6.5% ב-2020 וצמיחה חיובית בשיעור 1% בלבד ב-2021 (ובסך הכל – צמיחה שלילית של 5.6%). יחס החוב לתוצר ב-2021 צפוי להיות 76% בתרחיש האופטימי ו-83% בתרחיש הפסימי.

באפריל האחרון הודיעה חברת הדירוג פיץ' כי היא מותירה ללא שינוי את הדירוג שלה לאג"ח של ממשלת ישראל, ברמה של A פלוס. הדירוג של ממשלת ישראל בחברת הדירוג S&P הוא AA מינוס – גבוה בדרגה אחת מבפיץ' ומבמודי'ס. תחזית הדירוג בשלוש החברות נותרה יציבה.

דירוג אשראי הניתן לממשלות, לחברות ולגופים אחרים המנפיקים מכשירי חוב, כגון איגרות חוב -הוא דבר הנגזר בין היתר ממצבה הפוליטי והכלכלי של אותה מדינה / חברה, אחוזי האבטלה או התחלואה, או כל דבר אשר עלול לגרום לחוסר יכולת כלכלית לעמוד בתשלומים.

בחודשים האחרונים, מאז פרץ משבר הקורונה, האיצה ממשלת ישראל מאוד את הנפקת האג"ח שלה – הן בבורסה בתל אביב והן בחו"ל. ההנפקות המואצות נועדו לממן את הגירעון הגדול שנפער בתקציב המדינה עקב הנפילה בגביית המסים ועקב ההוצאות הכבדות בעקבות המשבר.

מתחילת 2020 עד סוף ספטמבר לוותה הממשלה 80 מיליארד שקל בישראל ו-57.5 מיליארד שקל בחו"ל.

הפרופ' ירון זליכה, לשעבר החשב הכללי באוצר, התריע הבוקר בראיון לגלי צה"ל כי דירוג האשראי של ישראל עשוי לרדת. "דירוג האשראי של עם ישראל במצב רע – העם עומד לפשוט את הרגל, פעילות המשק תצטמצם באופן קבוע, מאות אלפי העובדים שיצאו לחל"ת צריכים להבין שלא יהיה להם לאן לחזור", אמר זליכה.

הפרופ' זליכה אף השתתף בשבוע שעבר בהפגנת העצמאים ומחה נגד התנהלותה הכלכלית של הממשלה.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
היה אסיר תודה על כל האנשים הקשים בחייך, ותלמד מהם. הם מראים לך בדיוק מי אתה לא רוצה להיות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים