שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » מדיני » לפני מסירת מטוסי קרב Su-35 לטהרן: טייסים איראנים הגיעו לאימונים ברוסיה
רוסיה מתכננת למכור בקרוב לאיראנים מטוסי קרב Su-35 | באביב האחרון הגיעו טייסים איראנים להתאמן ברוסיה עם המטוסים
מטוס סוחוי Su-35 רוסי | צילום: KnAAPO

גורמים אמריקנים רשמיים טוענים שההכשרה הרוסית לטייסים איראנים על ה-Su-35 היא חלק ממערכת היחסים ההולכת ומתהדקת בעקבות הסכסוך באוקראינה. עוד מוסרים אותם גורמים כי איראן עומדת לקלוט ככל הנראה, מטוס קרב מדגם סוחוי Su-35 – פלנקר מתוצרת רוסיה בשנה הבאה. הערכה זו מתבססת על תכנית לאימון טייסים איראנים שהתקיימה ברוסיה באביב האחרון.

הרשויות האמריקאיות כינו אימונים אלה "חסרי תקדים" במסגרת הסיוע הצבאי והטכנולוגי של מוסקבה לטהראן, לפחות בכל הקשור לתמיכתה של איראן במלחמה הרוסית באוקראינה, כולל משלוחי מל"טים מסוג קמיקזה.

בכירים בממשל האמריקאי אמרו ביום שישי לכתבים שרוסיה סיפקה לאיראן מגוון מערכות נשק וציוד צבאי אחר הכולל מסוקים ומערכות הגנה אווירית וכן סיוע בתחום אימון טייסים על מטוס ה 35-Su. בנוסף למל"טי קמיקזה, רוסיה מעוניינת לרכוש מאות טילים בליסטיים איראניים קצרי טווח כחלק מעסקת הנשק ביניהם. יש לציין כי טילים בליסטיים איראניים יכולים לחזק את המערך ההתקפי של רוסיה כי לכוחות האוקראינים יהיה קשה להתגונן מפניהם.

לפי דיווח של חדשות NBC "שותפות זו מהווה איום לא רק על אוקראינה, אלא על שכנותיה של איראן באזור" לדברי אחד אחד הפקידים" שיתפנו את המידע הזה עם שותפינו במזרח התיכון וברחבי העולם". דאגה זו מבוססת בחלקה על הרכישה הפוטנציאלית של איראן של מטוסי קרב מדגם Su-35, שתשפר את יכולת הלחימה האווירית של חיל האוויר האיראני .

איראן לא רכשה מטוסי קרב חדשים מאז שנות ה-90 אז רכשה מספר קטן של מטוסי קרב רוסים מדגם מיג-29. חיל האוויר של איראן ממשיכה להשתמש עם מטוסי פנטום F-4 טייגר , F-5 וגרסה מקומית של ה-F-5. כל המטוסים עברו בירושה בעקבות מהפכת 1979 וכיום קשה יותר לתחזק אותם. 

בספטמבר הצהיר בפומבי מפקד חיל האוויר של איראן  כי ארצו הייתה בדיונים עם רוסיה לגבי רכישת מטוסי קרב חדשים. למרות שהוא לא ציין את סוג המטוסים, אלא תיאר אותם כמטוסי "מטוסי דור רביעי 4++", מונח המשמש לעתים קרובות לתיאור ה-Su-35ומטוסי קרב מתקדמים נוספים מהדור הרביעי המיוצרים במקומות אחרים.

מטוס סוחוי Su-35 רוסי

לממשלת רוסיה יש דרך אפשרית להאיץ משלוח כזה. מכיוון שקבוצת מטוסי Su-35SE שיוצרה במקור עבור מצרים תקועה ברוסיה כתוצאה מאיומי סנקציות מצד ארצות הברית. המלחמה של רוסיה באוקראינה רק הפכה את אפשרות השלמת העסקה עם מצרים ללא סבירה. גנרל חיל הנחתים האמריקני בדימוס פרנק מקנזי, אז ראש פיקוד מרכז של ארצות הברית (CENTCOM), אמר במרץ כי ממשלת ארה"ב הייתה או לפחות הייתה מוכנה להציע מכירה של F-15 למצרים. הצעה זו מצביעה על לחץ אמריקאי נוסף על מצרים לבטל לחלוטין את הרכישה המתוכננת של הסוחוי מרוסיה.

במקרה זה מוסקבה וטהראן יכולות בקלות להגיע לעסקת חליפין. עסקה שבו מעורבים מטוסי Su-35 תמורת מל"טים, טילים וציוד אחר שהקרמלין ישמח לתת כתשלום מכיוון שהוא מוגבל במזומנים.

במקביל, גורמים רשמיים בטהרן עשויים גם הם להיות מעוניינים לחזק את עתודות המזומנים שלהם בהתחשב בסנקציות האדירות המוטלות על איראן בשילוב עם אינפלציה גבוהה.

למרות זאת, גם אם איראן תקבל את כל 24 מטוסי ה-Su-35SE שיועדו במקור למצרים בשנה הקרובה, לא ברור עד כמה זה עשוי לשנות את מאזן הכוחות האזורי, במיוחד ביחס ליריבה הראשיים של טהראן במזרח התיכון, ישראל וערב הסעודית. חילות האוויר של ישראל וערב הסעודית מפעילים  כיום כמות משמעותית של מטוסי קרב מהמתקדמים בעולם, כמו ה-F-35I של ישראל ומטוס החמקן ה-F-15SA Advanced Eagles של ערב הסעודית.

ובכל זאת, מטוסי ה-Su-35 יכולים בהחלט לשקף מאמץ רחב של איראן למודרניזציה של הכוחות המזוינים של המדינה בסיוע רוסי. לדוגמה, למרות שגורמים רשמיים בארה"ב לא סיפקו פרטים על מערכות ההגנה האוויריות שהרוסים  מבקשים מהאיראנים כחלק מהשותפות המורחבת הזו, אין זה סוד שטהרן חיפשה לרכוש את ה- S-400 מערכות טילי קרקע-אוויר ארוכות טווח כבר שנים.

בדומה לחיל האוויר, גם רשת ההגנה האווירית של איראן מורכבת ממערכות ישנות שהיא קיבלה בירושה מממשלת השאה. לאיראן גם מספר קטן יחסית של מערכות חדשות יותר שנרכשו מרוסיה מאז תום המלחמה הקרה כולל סוללות טילי קרקע-אוויר S-300.

עוד מבחזית החדשות

בנוסף, להעמקת שיתוף הפעולה בין מוסקבה לטהראן עשויות להיות השלכות משמעותיות על רוסיה, ועל המלחמה באוקראינה. למרות שמידת ההשפעה המדויקת על הלחימה שנויה במחלוקת, מל"טי קמיקזה מתוצרת איראן אכן מציבים סכנה אמיתית לכוחות צבא אוקראינה ולתשתיות אזרחיות. למרות הדיווחים על כך שהמלאי הנוכחי של רוסיה של מל"טי קמיקזה עלול להצטמצם, הרשויות באוקראינה מאמינות שרוסיה תקבל עוד והכוחות המזוינים של המדינה עדיין לוקחים ברצינות רבה את האיום שהם מציבים.

אם רוסיה תוכל להשיג מספר משמעותי של טילים בליסטיים איראניים קצרי טווח כחלק מהשותפות הנוכחית, עשויות להיות לכך השפעות משמעותיות על כיוון הסכסוך. אף על פי שארצות הברית ושותפותיה הבינלאומיות האחרות של אוקראינה עבדו קשה כדי להזרים נכסי הגנה אווירית נוספים למדינה, זה עדיין לא כולל יכולת אנטי בליסטית.

כרגע נותר לראות האם רוסיה אכן תספק מטוסי Su-35 לאיראן. לרכישה זו ייתכנו מכשולים שונים, כמו גם לעסקאות נשק פוטנציאליות אחרות בין שתי המדינות. בנוגע למל"טים מסוג קמיקזה, ייתכן שאיראן  תסייע לרוסיה לייצר חלקים מסוימים או לפחות להרכיב אותם, אולי כדי למנוע סיבוכים פוטנציאליים הקשורים למשלוחים ישירים. רק בחודש האחרון, משרד האוצר האמריקאי הודיע על סנקציות חדשות על גופים רוסיים ואיראניים בגין העברות מל"טים באופן ספציפי. שליחת הטייסים האיראניים לרוסיה כדי ללמוד כיצד להטיס את מטוס הסוחוי Su-35 היא עדות חזקה לכך שחיל האוויר האיראני עשוי לראות בשנה הקרובה את התוספת החדשה והמשמעותית ביותר לצי שלו מזה עשרות שנים.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אושר הוא האומנות לקלוע זר פרחים, מהפרחים שבתחום השגותינו

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים