שיתוף
תגובות
כלכלה » רכב ותחבורה » תעופה » העסקים מתאוששים – ענף התעופה בקריסה
כעס על הממשלה
חברות התעופה פנו לשלל הגורמים הרלוונטים בבקשה שימצאו מתווה מיוחד כמו בידוד מקוצר, מה שיגרום לאנשים כן לטוס ולא לוותר בגלל בידוד ארוך בחזור
מטוס אל על. אילוסטרציה | צילום: Rebius, שאטרסטוק

הקורונה פגעה בכל בעל עסק כמעט, אלפי עסקים נסגרו או נאלצו לסגור סניפים ולהצטמצם. רובם שרדו בעקבות מענקים מטעם המדינה, ובעקבות כך שלפני מספר חודשים העסקים נפתחו, ההגבלות הוסרו, ועם ישראל יצא לקניות ברחובות. הסרת ההגבלות הביאה להצלה לאלפי עסקים.

אך בזמן שהעסקים מתאוששים, על ענף אחד נחתו שוב מגבלות, שרק לפני תקופה הם נשמו לרווחה כשהסירו את המגבלות – ענף התעופה. משרד הבריאות וקבינט הקורונה הודיע על מספר יעדים שישראלים יורשו לטוס אליהן, אך מינוס המדינות שלא נותנות כניסה לתיירים מישראל, נשארו כ-4 מדינות שכניסת ישראלים אפשרית, ללא ועדת חריגים.

חברות התעופה פנו לשלל הגורמים הרלוונטים בבקשה שימצאו מתווה מיוחד כמו בידוד מקוצר, מה שיגרום לאנשים כן לטוס ולא לוותר בגלל בידוד ארוך בחזור. המצב שבו אין יעדים לטיסה, בתוספת ישראלים שמוותרים על נסיעה בגלל הצורך בבידוד בחזור – גורם לחברות התעופה לשקול פיטורין של מאות עובדים.

הבכירים בענף התעופה זועמים על מקבלי ההחלטות בישראל, על כך שלא נותנים להם סיוע ופיצויים על התקופה הזו של חוסר עבודה. בשונה מתחום המלונאות שם קיבלו מענקים ותמלוגים, מה שעוזר לענף התיירות בישראל לשרוד את התקופה הקרובה, ולא להגיע למצב של קריסה ופיטורי עובדים.

בחברות תעופה רבות בעולם החלו רק עתה להתאושש מהסגרים והתקופה, אך היעדים נשארו מצומצמים, בעיות בידוד, דברים שמקשים על שכנוע הנוסעים לטוס. בחברות רבות באסיה כמו באסיה־פסיפיק החליטו לשים את הדגש על הלקוחות העסקיים – בעלי כרטיס הנוסע המתמיד. החברות מציעות ללקוחות מגוון הטבות מיוחדות, כגון סדנאות, ערבי גיבוש וטיסות בשמי הארץ למשפחות. בכך מנסים בחברות לשמר את הלקוחות, גם המקרים שאין טיסות.

האם שווה לחברה להשקיע באנשי העסקים ולקוחות הפרימיום? מהנתונים של ארגון חברות התעופה הבינלאומי (IATA) שהתפרסמו לא מזמן: לפני פרוץ הקורונה כ-5% מהטסים בטיסות בינלאומיות טסו במחלקות הביז'נעס והיוקרה, אומנם מספר נמוך ביחס לטסים, אך בכלל ההכנסות הבינלאומיות הם ייצגו נתח משמעותי של 30%.

פתרון נוסף שחשבו עליו בעלי החברות – הרחבת תוקף כרטיס הנוסע המתמיד בעוד מספר שנים. מנכ"לית מועדון הלקוחות של חברת קוונטאס אוליביה ווירת' אומרת, כי הלקוחות שמחו על ההודעה של הרחבת תוקף הנוסע המתמיד. לטענת הנוסעים, המהלך מראה על רצון טוב מצד החברה.

באל על למשל, מתמודדים עם מגוון בעיות כמו תשלום החזרים ללקוחות שכרטיסיהם בוטלו, תשלום שכר לעובדים ותשלומים לספקים ונותני השרות. כל זה מבלי שיקבלו מהמדינה מענקים שיעזרו להם לצלוח את המשבר. ככל הנראה בימים הקרובים תוציא אל על כ-800 עובדים לחל"ת. אך בעקבות ביטול מתווה החל"ת הדבר דומה לפיטורין.

העובדים באל על צופים בחבריהם מתחום התעופה ברחבי העולם בקנאה. רובם של המדינות תמכו בחברות ועזרו במענקים או בהלוואות. באל על נכון להיום יש כ-2000 עובדים עדיין בחל"ת מלבד כ-1000 עובדים שפוטרו. "בעוד מדינות בכל העולם סייעו לחברות התעופה, הממשלה מתעלמת מאתנו כאילו היינו אוויר", אמר שרון בן יצחק, יו"ר ועד עובדי אל על.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
רק אלה שיסתכנו ללכת רחוק מדי יכולים אולי לגלות עד כמה רחוק אפשר ללכת

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים