שיתוף
תגובות
לאישה » "המוטציה הבריטית מכה חזק – 77% מהחולים"
קצין פקע"ר
המצב הקשה במחלקות קורונה משפיע על כל בתי החולים, יובל קליין מפיקוד העורף מזהיר בראיון ל'בחזית': "המוטציה הבריטית תוקפת באלימות נשים, צעירים, תינוקות וילדים"
צוות מד"א, קורונה | צילום: Gil Cohen Magen, שאטרסטוק

אסור להתעלם מהמציאות הקשה שאורבת לנו בכל פינה. המוטציות החדשות אינן מרחמות על עוללים, צעירים, קשישים כולם כאחד. יש לנו חובה ברמת הדחיפות הגבוהה ביותר, להגן על עצמנו ועל הסביבה שלנו, כי אנחנו לא יכולים להקריב יותר קרבנות! ירידת הביקוש לחיסונים מעידה על מגמה מדאיגה שעלולה להוביל אותנו למציאות קשה יותר.

"לא כילינו את המגיפה וקיבלנו מוטציה אלימה"

אנחנו ב'בחזית לאישה', ביקשנו נתונים מדויקים. יצרנו קשר עם יובל קליין, קצין הסברה והתנהגות אוכלוסייה בפיקוד העורף – בני ברק, שסיפר על מצב התחלואה הקשה בישראל ומתריע מפני המוטציה הבריטית: "77% מהחולים החדשים הם כתוצאה מהידבקות במוטציה הבריטית", אומר קליין. "היא תוקפת באלימות צעירים, נשים, ילדים ותינוקות. מדובר במידע חדש מהימים האחרונים. איש לא ידע בוודאות שהמוטציה הבריטית התפשטה בכזו רמה".

"דיברו בהתחלה על עשרות מקרים בודדים, כיום מבינים שהיא רוב מקרי התחלואה", מסביר קליין ומייחס זאת לסיבה שלא כילינו את המגיפה וכך נוצרה אבולוציה: על כל מספר מסוים של מקרים, נגיף אחד נולד אחרת ומתפתח גנטית אחרת. ככל שיש יותר נשאים – סטטיסטית אחת למאה אלף, תהיה מוטציה. "אנחנו נלחמים כדי לשרוד, כך המוטציות הגנטיות פועלות כדי לשרוד" הוא ממשיך ומאיץ בכל אחד ואחת להישמר ולהתגונן. "ככל שלא נשמעים להנחיות, על כל X נדבקים תהיה מוטציה. יש 4000 סוגי מוטציות. אם לא נכחיד את ההדבקה, יהיו לנו עוד ועוד מוטציות".

החיסון מגן או לא מגן?

על פי המידע שבידי פיקוד העורף, ידוע בוודאות כי החיסון מגן מפני המוטציה הבריטית, "איך אין הדבר מאפשר להפסיק לשמור על ההנחיות", מתריע קליין. "הנגיף נכנס דרך האף ומדביק דרך הפה. החיסון לא חוסם את המוטציה מלהיכנס. היא נכנסת דרך האף לריאות, המערכת החיסונית מזהה אותה ונלחמת בה, אבל זה לא אומר שאין בתוכנו את המוטציה. צריכים גם לזכור כי 1 מתוך 20 שמתחסן, אינו מפתח נוגדנים וגם אם התחסנו, עדיין יש סכנת הדבקה. המגיפה פה בכל הכוח, המוטציה הבריטית מכה בכל הכוח – ולכן חייבים להמשיך להישמר ולשמור על כל הנחיות הריחוק".

קליין מביא לנו נתונים מדויקים: "כמות החולים נכון ליום ראשון, י"ח בשבט, במדינת ישראל עומדת על 68,331 מאומתים חיוביים", אומר קליין. "כמות החולים היומית החדשה נכון ליום ראשון, י"ח בשבט, במדינת ישראל עומדת על 5140 מאומתים חיוביים. חשוב להסביר כי אנו מקבלים כל יום נתון על כמות החולים מלפני שתי יממות מאחר ותוצאות הבדיקות מפוענחות במעבדות במשך 24 שעות ולאחר מכן עוד 24 שעות עד שהנתונים מתפרסמים.  כלומר, אם נבדקתי היום, התוצאה תגיע מחר, והנתונים יתפרסמו עוד יומיים".

בי"ח בשבט בוצעו 52,991 בדיקות בכל ישראל. אחוז המאומתים החיוביים עמד על 10.5%, נתון גבוה מאוד. בי"ט בשבט בוצעו 90,167 בדיקות. במידה ואחוז המאומתים החיוביים ימשיך לעמוד על סביב 10%, יתפרסם מחר נתון של כ-9000 חולים חדשים.

מקדם ההדבקה הנו מספר משתנה יומית אשר משקף את כמות החולים העתידית על בסיס כמויות החולים היומיות בשבועיים האחרונים. בשיא המגיפה בתאריך כ"ו כסליו מקדם ההדבקה עמד על 1.3, כאשר המשמעות של נתון זה הנה שילוש כמות החולים תוך שבועיים, שוב ושוב. בכ"ט טבת, בשיא הסגר השלישי, מקדם ההדבקה עמד על 0.9, כלומר כמות חולים הולכת ופוחתת, אך באיטיות גדולה מאוד. ביום ראשון י"ט בשבט, מקדם ההדבקה עומד על 1, כלומר אין ירידה או עלייה במספר החולים, אך מכיוון שכבר היינו על מקדם הדבקה נמוך יותר, כנראה שאנו במגמת עלייה.

במוטציה בריטית נדבקו כיום 77% מהמאומתים החדשים היומיים שנושאים את הוריאנט הבריטי.

קליין מרחיב גם על המצב בבתי חולים: סה"כ חולי קורונה מאושפזים בבתי חולים – 1571, מתוכם מאושפזים במצב קריטי וקשה כ-1195 חולים נכון לי"ט שבט. מיטות קורונה קיימות בבתי חולים – כ-2200. עד לפני חודש היו כ-1700 מיטות. במהלך מתואם בבתי החולים בשל התקרבות למחסור במיטות אשפוז, נסגרו מחלקות פנימיות והוסבו מיטות נוספות לטובת הטיפול בחולי הקורונה. 35 חולים קשים מחוברים למכונת אקמו (מכונת לב ריאה – מפעילה את הלב והריאות של החולה)

מצב התחלואה במגזר החרדי – כלל ארצי: מקדם ההדבקה עומד על 0.86 (נמוך ממקדם ההדבקה הארצי – אך הוא מושפע מכמות הבדיקות ומאי ביצוע בדיקות בשישי ושבת). אחוז המאומתים החיוביים בגילאי ילדים (עד גיל 24) עומד על  22% ממוצע מתוך סך הנבדקים היומי. אחוז המאומתים החיוביים לכלל הגילאים עומד על 20.1% מתוך סך הנבדקים היומי (בהשוואה ל-9.8% בכלל הארץ). מתוך 5135 חולים חדשים, 1193 משתייכים למגזר החרדי (23%).

181 נפטרים בבני ברק

בבני ברק 199,194 תושבים. כמות החולים הפעילים כיום בעיר – 4183 (מתוכם 2911 בתי אב שונים). עד כה החלימו בעיר מקורונה – 37,628. נפטרים בעיר – 181. תושבי העיר המאושפזים – 57. מתוכם במצב קשה – 21. חולים חדשים שהתווספו אתמול – 359 (מתוכם 151 בתי אב חדשים). כמות החולים החדשים מעל גיל 65 – 8.

אלו חדשות טובות, כמות החולים החדשים מגיל 65 ומעלה נמוכה. יחד עם זאת, חייבים לחסן את כל המבוגרים במהירות! כדי לשמור על נתון זה. החדשות הרעות הן שכמות גדולה מאוד של ילדים, בחורים ונשים צעירות נדבקים והמוטציה הבריטית קטלנית יותר עבור צעירים ואנו רואים חולים קשים צעירים יותר ויותר

מתחסנים בבני ברק + מחלימים שרשומים במשרד הבריאות: סה"כ 71,000. 35% מכלל האוכלוסיה. מתוכם מתחסנים ומחלימים בגיל הסיכון (מעל 60) – 15,000 שהם 82% מקבוצת הגיל, דהיינו כל בני גיל זה בעיר. מתחסנים ומחלימים מגיל 40-59 עומד על 14,000 שהם 62% מסך קבוצת הגיל בעיר.

משרד הבריאות מזהה בימים האחרונים – עליה בתחלואה קשה אצל צעירים, ילדים, נשים בהריון. הגדרת משרד הבריאות כרגע לחיסונים היא מגיל 35 ומעלה. "אנו קוראים לכולם להתחסן. ראינו את הרבנית קולדצקי שהתחסנה בהוראת אביה, הגר"ח, וכן האדמו"ר מויזניץ', הרבי מגור, הרבי מבעלז, שהתחסנו אף הם וקראו לציבור להתחסן", אומר קליין.

לסיום הוא מדגיש: "חייבים לזכור כי מספר חולים קריטי וקשה, גבוה ומשפיע מאוד על תפקוד בתי החולים. אמבולנסים מחכים שעות להיכנס וממתינים בחוץ שעות עם חולי קורונה במצב קשה. אי אפשר לשכוח את 12 היולדות שנמצאות במצב קריטי ושלושה תינוקות שלצערנו נפטרו".

בתוך כך, באתר 'דבר' התפרסמה כתבה שמתארת את המצב הקשה בו הקורונה כבר מזמן אינה איום רק על מבוגרים. "כשמטפלים בילד חולה קורונה לא יציב, זה דורש להיות במיגון 5-6 שעות ברצף", הסבירה בראיון סוניה שרעבי, האחות הראשית של יחידת טיפול נמרץ ילדים בבית החולים הדסה עין כרם בירושלים. "אסור לשתות, אסור לאכול, אסור ללכת לשירותים כי זה יקלקל את המיגון. אנחנו אמורות להיות במיגון רק שעתיים ברצף, אבל אין ברירה. ילד לא יציב אי אפשר לעזוב אפילו לשנייה, ואין מספיק צוות."

לראשונה בישראל, נוכח החמרה במצב ילדים ותינוקות, נפתחה מחלקת טיפול נמרץ קורונה ייעודית לילדים ותינוקות. אחד החולים היה תינוק בסך הכל כבן חודשיים, שנפטר בשבוע שעבר לאחר שלושה שבועות בהם היה מורדם ומונשם והצוות נאבק על חייו.

באתר 'קול חי' התפרסם אתמול (שני), סיפורו של ראובן נתן לוי, אביו של התינוק בן החודשיים, יאיר ז"ל, שנפטר בבית החולים לאחר שנדבק בקורונה. האב זעק: "מי שאומר שאין מחלקת קורונה לילדים – שקרן!" האבא הוסיף וסיפר על מחלקת הקורונה של הילדים על רקע הכחשות של אנשים לא אחראים לקיומה של המחלקה: "הבן שלי היה הראשון במחלקה ואח"כ אחריו הגיעו אחריו עוד ילדים. אני נמצא בתוך המחלקה ואני רואה אנשים שמגיבים ואומרים שאין דבר כזה מחלקת קורונה לילדים, זה רק בשביל שילכו להתחסן, נקרע ליבי איך אפשר לומר כך שבני אושפז שם במצב קריטי, איך אפשר לכתוב כך"?

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
היה אסיר תודה על כל האנשים הקשים בחייך, ותלמד מהם. הם מראים לך בדיוק מי אתה לא רוצה להיות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים