שיתוף
תגובות
כלכלה » נדל"ן » המדינה מתכננת שכונות על קרקע מלאכותית
לראשונה
הממשלה מקדמת תכנית להקמת שכונות על קרקע מלאכותית, תחתיה יוקמו מרכזי אחסון וטיפול לקרונות המטרו שצפוי להיבנות • התושבים מתנגדים: "פגיעה באיכות החיים"
תגיות: ,
פישל רוזנפלד במתחם החפירות, לצד מכונת החפירות TBM | צילום: נחמן אלבר

ברקע התוכנית להקים 'מטרו' בישראל, מקדמת המדינה תוכניות לבניית שכונות מגורים על קרקעות מלאכותיות שייבנו מעל מרכזי אחסון של המטרו בסמוך לתחנת הרכבת ראשונים, אזור התעשייה סגולה, צומת מסובים, ונבחנת האפשרות להקים שכונה דומה גם סמוך לכפר סבא הירוקה.

מרכזי האחסון הללו מכונים בעולם 'דיפו' והם משמשים כמעין האנגרים גדולים המשמשים לתחזוק וטיפול טכני בקרונות המטרו, כמו גם אחסונם בעת הצורך.

בהחלטתה לבנות מעל ה'דיפו' מכוונת המדינה להשיג רווח כלכלי כאשר ה"קרקע" שמעל הדיפו תימכר ליזמים שיוכלו לבנות מעליה דירות ומשרדים בהתאם לתכנית. על פי הערכות ראשוניות, קירוי הדיפו בראשון לציון יניב למדינה רווח של 4-1 מיליארד שקל, תלוי בהיקף הבינוי. (אמנם זו עלות זניחה ביחס לעלויות המטרו, שעלות הקמתו נאמדת בכ-150-200 מיליארד שקלים, אך כל שקל יסייע וגם יתרום להגדלת הדירות במרכז).

התוכנית זוכה בימים אלה להתנגדות התושבים באזורים המתוכננים להיבנות בהם שכונות הדיפו, מאחר והם חוששים מפגיעה באיכות החיים, שכן מדובר במוסכים ענקיים על פני הקרקע ולא במתקנים תת קרקעיים.

מבחינה הנדסית, בניית הפרויקטים המדוברים מורכבת, מאחר והתהליך מחייב פלטות בטון בעובי של כ־3 מטר, פתרון אקוסטי, ניקוז, אוורור ועוד בעלות של מיליארדי שקלים. בנוסף, יזמים ורוכשים פוטנציאליים עלולים להירתע מפרויקט שמוקם על חניון של מטרו. לכן מעריכים בענף, כי התוכנית תצא לפועל רק אם יתברר כי אפשר לבנות ולשווק על הגג מספיק דירות ומשרדים, כך שייוותר למדינה גם רווח.

מבדיקה שבחנה 22 פרויקטים מהעולם שבהם נבנו בהצלחה, או נבנים כעת, מתחמי משרדים ומגורים מעל דיפו של רכבות. הפרויקט המפורסם ביותר הוא Hudson Yards בניו יורק, שבו ייבנו בשטח של 113 דונם מעל דיפו לא פחות מ־22 אלף דירות ובנייני משרדים בגובה 85 ו־119 קומות. בשנג'ן בסין ייבנו 1,700 דירות וקניון על גג בגודל 200 דונם.

המסקנות מהסקירה העולמית הן כי יש מגוון רחב של שימושים אפשריים על קרקעות מלאכותיות שנבנות על דיפו. לא רק תעסוקה, מגורים ומסחר – אלא גם פארקים ומגרשי ספורט. עוד קובע הדו”ח, כי אפשר ליצור הפרדה בין הדיפו לשכונה שמעל, כך שהמתחמים לא יפריעו זה לזה והבינוי גם יסתיר את הדיפו.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
התקשורת, כמו אש, היא משרת נהדר, אך אדון נורא
(ג'יימס פנימור קופר)

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים