שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » דיקני פקולטות למשפטים נגד לוין: "עילת הסבירות מגינה על הפרט והציבור"
דיקנים באוניברסיטאות ומכללות בארץ מזהירים מפני "שינוי קיצוני במבנה החוקתי שיסיר מנגנוני איזון, בקרה וביקורת". לדעתם "דמוקרטיה אינה זהות מלאה בין השלטון לעם"
שר המשפטים יריב לוין | צילום: ערוץ כנסת

דיקני הפקולטות למשפטים באוניברסיטאות ובמכללות פרסמו היום בצהריים (ראשון) התייחסות לעניין הרפורמה של שר המשפטים יריב לוין במערכת המשפט והזהירו מפני "איומים על צביונה הדמוקרטי והמכיל של ישראל, ועל עקרונות היסוד של שיטת המשפט שלה".

לטענת הדיקנים "השינוי הקיצוני במבנה החוקתי שהממשלה החדשה מבקשת לבצע יסיר מנגנונים חשובים של איזון, בקרה וביקורת מעל הממשלה והכנסת, הנדרשים ומתקיימים בכל מדינה דמוקרטית הפועלת על פי עקרונות של הפרדת רשויות. שינוי קיצוני זה עלול לפגוע בכל אחת ואחד מאיתנו".

עוד מבחזית החדשות

עוד טוענים הדיקנים כי "יישומן של ההצעות עלול להפוך את ישראל למדינה שבה יש בפועל שלטון אחוד, שכן הכנסת והממשלה נשלטות ממילא על ידי הקואליציה. ההצעות מרחיקות הלכת עלולות לדחוק הצידה את ערך השוויון, לפגוע אנושות בהגנה על מיעוטים ועל הפרט, ולצמצם קשות את העצמאות הקריטית של מערכת השיפוט".

הדיקנים הזהירו מפני סעיפים שונים בהסכמים הקואליציוניים והצעות חוק שלדעתם "מעלים חשש כבד ששינויים אלה, יאפשרו להתיר אפליה פסולה והדרה נגד קבוצות שונות, לרבות בני אדם שאינם אזרחי המדינה, אף שהם נתונים לשליטתה, ולהעדיף באופן לא מידתי את הדת היהודית על חשבון הכרה במגוון הדתי והחברתי במדינה. כנסת וממשלה לא רק צריכות, אלא מחויבות לקדם שינויי מדיניות. המגמה לצמצם את כוחם של גורמים משפטיים בהכרעות מדיניות מובנת. אולם דמוקרטיה אין משמעה זהות מלאה בין השלטון לבין העם, בוודאי כשהעם מורכב מקבוצות רבות ומגוונות. חובה על השלטון להגן על המגוון ולכבד אותו בכל הסדר שיתגבש".

הדיקנים תקפו את הרפורמה וטענו כי תקודם ב"הליך פגום וחפוז" עוד טענו הדיקנים לגבי הכוונה לצמצם את עילת הסבירות עד כדי ביטולה, כי "היא עילה חשובה במשפט הציבורי המאפשרת להתאים את החוק למציאות משתנה והמגינה על הפרט ועל הציבור ממעשי מנהל שרירותיים".

על המכתב חתמו פרופ' מיכל אלברשטיין, דיקנית הפקולטה למשפטים, אוניברסיטת בר-אילן, פרופ' ישי בלנק, דיקן הפקולטה למשפטים, אוניברסיטת תל אביב, פרופ' תומר ברודי, דיקן הפקולטה למשפטים, האוניברסיטה העברית בירושלים, פרופ' ליאור זמר, דיקן הפקולטה למשפטים, אוניברסיטת רייכמן, פרופ' טל ז'רסקי, דיקן הפקולטה למשפטים, אוניברסיטת חיפה, ד"ר רותי לבנשטיין-לזר, דיקנית הפקולטה למשפטים, המכללה למינהל, פרופ' גילה סטופלר, דיקנית הפקולטה למשפטים, המרכז האקדמי למשפט ולעסקים; וד"ר עידו עשת, ראש בית הספר למשפטים, המכללה האקדמית ספיר.

עוד מבחזית החדשות

שר המשפטים מתכוון להתמקד בעיקר בחוק יסוד החקיקה, שאת טיוטת החוק השלים לפני יותר משנה. הצעתו המקורית של לוין תקבע בין השאר שבית המשפט העליון בהרכב מלא של 15 שופטים יוכל לדון בפסילת חוק של הכנסת, וזו תתקבל רק ברוב מיוחד של 12 או 13 שופטים. לאחר מכן תוכל הכנסת להתגבר על הפסילה ברוב של 61 חברי כנסת. במהלך ההתייעצויות המקצועיות יוכרע לאיזה משך זמן ניתן יהיה לחוקק את החוק מחדש.
הצעת חוק נוספת תעסוק בתיקון לחוק יסוד השפיטה, שישנה את הרכב הוועדה לבחירת שופטים. זו תגדל מתשעה חברים ל-11, כך שכל חלק יהיה שווה בגודלו לאחר, שופטים, שרים, ח"כים ונציגי ציבור.

באשר ל"חוק היועמ"שים", שיהפוך את היועצים המשפטיים למשרות אמון, יתכן ובשל ההתנגדות הצפויה של היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה, תוגש הצעה זו כהצעת חוק פרטית או כהצעת ועדת החוקה של הכנסת.

הצטרפו ועקבו אחר

תגובה אחת

  1. האיך יכול להיות שקומץ משפטנים יכריעו בענין סבירות נגד רוב נציגי העם והעם בעצמו הרי הענין של סבירות היא לא אבסלוטי יש תמיד סברא לכאן ולכאן ואם כן למה צריך בחירות אותם שופטים יכריעו על הכל ושלו' על ישראל על בטוח כך השמאל רוצה ובעינם רצון העם היא משחק מילים שיש לה שימוש רק כשהם מנצחים בבחירות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אמור לי מי חבריך ואומר לך מי אתה

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים