שיתוף
תגובות
כלכלה » בנק ישראל מכין את השוק להעלאת הריבית
דעת מומחה
ד"ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי: ברקע להכנה זו ישנם הגורמים הבאים: פעילות כלכלית רציפה ברמה גבוהה בישראל לצד נגיף הקורונה; האינפלציה בישראל ועוד
גיל בפמן | צילום: אורן דאי

החלטת בנק ישראל אמש להותיר את הריבית במשק כרגע ללא שינוי הייתה צפויה, אומרים הכלכלנים, אולם הסאבטקסט שבו, שבעתיד הקיבית צפויה להתחיל ולטפס חזרה כלפי מעלה בהחלט נשמעה היטב.

בטור דעה מיוחד הבוקר שפרסם ד"ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי הבוקר אומר בפמן כי "כצפוי, בנק ישראל הותיר את הריבית ללא שינוי. עם זאת, במסגרת ההנחיה קדימה (forward guidance), בנק ישראל שינה את הטון ועתה כבר מכין את השוק להעלאת ריבית שתחל במהלך החודשים הבאים. ברקע להכנה זו ישנם הגורמים הבאים: פעילות כלכלית רציפה ברמה גבוהה בישראל לצד נגיף הקורונה; האינפלציה בישראל שמצויה בסביבת הגבול העליון של היעד; מגמת עליית מחירי הדירות שהואצה בחודשים האחרונים; המצב בעולם, לפיו ההידוק המוניטרי בעולם יצא לדרך.

"בנק ישראל מציין שלמרות שסביבת התעסוקה הכללית בישראל קרובה למצבה ערב המשבר, חל שינוי בתמהיל הענפי של התעסוקה וניכר כי מרבית ענפי המגזר העסקי עדיין נמצאים בתת-תעסוקה, בעוד בענפי הבריאות והמידע והתקשורת התעסוקה התרחבה מעבר למגמות התעסוקה שהיו הצפויות טרום המשבר. השכר הממוצע במשק עולה בהתאם למגמות שקדמו למשבר הקורונה, וכך גם השכר הממוצע לאחר נטרול השפעות הרכב המועסקים שאפיינו את תקופת משבר הקורונה, כך שאין מהלך יתר בתחום זה.

עוד טוען בפמן "הוועדה המוניטרית מעריכה כי בחודשים הקרובים יבשילו התנאים להתחיל בתהליך הדרגתי של העלאת הריבית בהתאם לתוואי האינפלציה, קצב הצמיחה והתעסוקה. זאת על מנת להמשיך ולתמוך בהשגת יעדי המדיניות, ולהבטיח המשך פעילותם התקינה של השווקים הפיננסיים. להערכתנו, מדובר בצעד ראשון של העלאת ריבית, של כ-15 נ"ב, מ-0.1% ל-0.25%, ככל הנראה באחת ההחלטות הקרובות: אפריל, מאי או ראשית חודש יולי.

"העיתוי המדויק יושפע מהתפתחות הנתונים בפועל ובהם: עוצמת העלייה בקצב האינפלציה בפועל ובציפיות האינפלציה; אינפלציית מחירי הנכסים בישראל; ההתפתחויות המוניטריות בעולם; ומצב הכלכלה הישראלית, בפרט ככל שהפעילות הריאלית בענפי המשק השונים ובשוק העבודה תתמיד ותשתפר לרמה הגבוהה מזו שהייתה טרום המשבר.

תהליך העלאת הריבית צפוי להיות מתון יחסית לזה הצפוי בארה"ב, תוך שבנק ישראל ישאף לחזור למצב שבו הריבית במונחים ריאליים כבר לא תהיה שלילית, זאת באמצעות "תנועת מספריים" של ירידת האינפלציה הצפויה מאוחר יותר השנה, זאת במקביל לראשיתה של העלאת ריבית הדרגתית ומדודה".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
צחוק משכח כאבים

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים