שיתוף
תגובות
חדשות » אפס תאונות דרכים: המיזם החדש של עיריית תל אביב
העיר ת"א תצטרף לתוכנית בינלאומית להפחתת תאונות דרכים קטלניות, תחילה בשני רחובות ובהמשך בכל העיר | סגנית ראש העיר: "חשוב להציל חיים, גם אם המשמעות היא להאט"
תל אביב | צילום: By Boris-B, שאטרסטוק

עיריית תל אביב החליטה להצטרף למיזם הבינלאומי תוכנית "חזון אפס" (Vision zero), שמטרתו להפחית את כמות ההרוגים בתאונות דרכים באמצעות ניתוח תנועת רכבים מסוכנת, מציאת פתרונות תחבורתיים, שיפור התשתיות, שימוש בטכנולוגיה חדשנית ואכיפה מוגברת.

"חזון אפס" מבוסס על העיקרון של בטיחות מערכתית, תכנון ערים ועיצוב רחובות וכבישים, כדי למנוע הזדמנויות להתרחשות של תאונות דרכים קשות וקטלניות.

עוד מבחזית החדשות

בניגוד לגישה המסורתית למניעת תאונות, בטיחות מערכתית לא מנסה לגרום לכך שאנשים ינהגו בצורה מסוימת (על ידי הסברה או חקיקה), אלא מכיר בכך שאנשים תמיד יעשו טעויות. מיקוד התוכנית הוא בתכנון מערכתי שמונע את ההזדמנות לבצע טעות מסוכנת, או במקרה שטעות כזו נעשתה, שהתאונה לא תהיה קטלנית. על פי גישה זו, האחריות למניעת תאונה קטלנית היא קודם כל על המתכנן הציבורי, לפני שהיא אחריות של משתמשי הדרך.

החלטת עיריית תל אביב להיכנס למיזם, שאותה הובילה סגנית ראש העיר ומחזיקת תיק התחבורה מיטל להבי, הגיעה לאחר שבשנת 2021 נהרגו ברחבי העיר 20 בני אדם בתאונות דרכים. 11 הולכי רגל, שישה אופנוענים ושלושה רוכבי כלי תחבורה חשמליים. בנוסף, על פי נתוני העירייה, 211 בני אדם נפצעו באורח קשה ב-223 התאונות הקשות שהתרחשו בעיר בשנה זו.

צמד הרחובות שנבחרו לשמש כפיילוט של התוכנית, בעלות של כ-50 אלף שקלים, הם רחובות יפו-אילת ורחוב סלמה, שהפכו בשנים האחרונות לרחובות עם מקטעים אדומים רבים. בשנה הקרובה יבנה לרחובות אלו תיאומים דיגיטליים שיבנו באמצעות צוות ייעודי, שיריץ מודלים וסימולציות של הסתברות לתאונות, ועל פיהם יינתנו הוראות אילו אלמנטים של אכיפה יתבצעו בכביש.

בנוסף, הצוות יעקוב אחר בעיות פוטנציאליות שיכולות לגרום לתאונות במטרה למצוא לכך פתרונות. כך לדוגמה, אם ברחוב מסוים יש יותר תאונות בשל משאית שמגיעה לפרוק בבית עסק מסוים מדי יום, מפריעה לתנועה ובכך מסכנת את משתמשי הדרך שעות פריקת המטען ישונו.

אם הפיילוט יצליח להפחית את תאונות הדרכים בחודשים הקרובים, ישאפו בעירייה להוסיף בכל שנה עוד מספר רחובות למיזם עד שכל העיר תשתתף בפרויקט.

"חזון אפס" קיים מאז 1997 בהולנד ובשבדיה, ובשנים האחרונות הוא מאומץ על ידי מדינות וערים נוספות, לרבות על ידי ארגון ה-OECD, קנדה, בריטניה, אוסטרליה ומספר ערים גדולות בארצות הברית.

על פי חזון מיזם, תשתנה החשיבה המקובלת כי הנהג או הולך הרגל הם האחראים הכמעט בלעדיים לתאונה. במקום זאת, יש לכלול בשיקולי הבטיחות לא רק את הגורם האנושי, אלא גם את המדינה, כך שגם לאיכות הדרך, עיצוב הכביש ופרמטרים נוספים שבאחריות המדינה, יש השפעה על האפשרות לתאונה.

עדיין לא ברור אלו אלמנטים של המיזם הבינלאומי יתממשו בתל אביב, אך בחו"ל הם כוללים מיפוי כבישים לפי הסתברות תאונות ואף הגבלת מהירות. כך, לדוגמה, רחוב שבו יש הרבה מפגשים בין רכבים להולכי רגל מוגבלת הנסיעה עד 30 קמ"ש, רחוב עם היתכנות לתאונות בין שני רכבים יוגבל לנסיעה של עד 50 קמ"ש ורחובות שבהם הסיכוי לתאונה חזיתית קלוש יוגבל לעד 70 קמ"ש, אם כי רחובות אלו הם לרוב כבר רחובות בינעירוניים.

עוד מבחזית החדשות

אמרה מיטל להבי, סגנית ראש העיר תל אביב-יפו ומחזיקת תיק התחבורה בעירייה אמרה בתגובה כי: "תאונות דרכים הן לא גזירת גורל, הן נובעות מכשל תשתיתי או מטעות אנוש" ולכן "תוכניות 'חזון אפס' שיושמו ברחבי העולם הביאו לצניחה של עשרות אחוזים בהיקף התאונות שגבו חיי אדם. הדבר החשוב מבחינתי הוא להציל חיים, גם אם המשמעות תהיה בין השאר להאט עוד יותר את התנועה.

עוד אמרה להבי: "אני גאה על הובלתי את החזון של אפס הרוגים ברחובות, מדובר במשימה מורכבת ומאתגרת שמקודמת בברכת הנהלת העירייה ושאין לי ספק שכל הכוחות בעירייה מתגייסים אליה, וגם כאן נהיה רשות מבשרת ומודל לרשויות נוספות. חשוב לציין שהמשימה שלנו אינה נגמרת בהכנת תוכנית, וכבר בתקופת התכנון אנו מתכוונים לבצע פיילוט בשני רחובות אדומים".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
מצליחנים הם אנשים שהופכים להרגל, לעשות דברים, שהמפסידנים חשים שלא בנחת לעשות...

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים