שיתוף
תגובות
כלכלה » ראש הממשלה ושר האוצר יציגו הערב תוכנית לטיפול ביוקר המחיה
התוכנית להתמודדות עם גל ההתייקרויות במשק תוצג הערב, על ידי ראש הממשלה, ושר האוצר | מסתמן: יוקפאו מחירי החשמל המים והארנונה. הורים עובדים ייהנו מנקודות זיכוי
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' | צילום: דוברות הליכוד

ראש הממשלה, בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ', יציגו הערב (רביעי) את התוכנית להתמודדות עם גל ההתייקרויות במשק במסיבת עיתונאים, שתערך במשרד ראש הממשלה בירושלים. ל-N12 נודע שהממשלה מתכוונת להציג בתוכנית את הקפאת מחירי החשמל, המים והארנונה וכן מתן נקודות זיכוי להורים עובדים.

אתמול חתם שר האוצר על צו שמאריך את ביטול מס הבלו על הפחם, שצפוי להשפיע על מחיר החשמל לצרכן. הצו מאריך את ההפחתה שאושרה בממשלה הקודמת, עד לסוף שנת 2023. הפחתת מס הבלו תצמצם את התייקרות החשמל אך לא תימנע אותה לחלוטין. על פי הצפוי עליית מחיר החשמל יהיה בשיעור של 6% במקום 8.3%.

עוד מבחזית החדשות

עלות ביטול מס הבלו על הפחם הוערכה על ידי האוצר בכ-440 מיליון שקלים בשנה. כדי לממן את ההפחתה במס, נאלצה הממשלה למצוא מקור תקציבי חלופי למהלך. את הכסף מתכוונת הממשלה לקחת מקרן הפיצויים, ולשנות את החוק כך שלא יצטרכו להפריש לה מיסים השנה.

את מחיר החשמל, כמו גם את מחיר המים שעלה בתחילת השנה ב-3.5%, קובעות רשויות עצמאיות שלממשלה אין אפשרות להתערב בהחלטות שלהן או להשפיע עליהן באופן ישיר . לממשלה עומדת האפשרות להפחית את עלויות הייצור, כמו על ידי הורדת המס על חומרי הגלם כפי שנעשה כעת עם החשמל. בנוסף נבחרי הציבור יכולים להפעיל לחץ על הרשות לפרוש את ההתייקרות לאורך זמן, כך שבטווח הקצר הציבור לא יחוש את כובד ההתייקרות.

במידה והממשלה תחליט להקפיא לחלוטין את המחירים, היא תצטרך לסבסד באופן ישיר את ההתייקרויות, הן בחשמל והן במים. מהלך כזה עלול לעלות למשלם המיסים מיליארדי שקלים. כלכלנים הזהירו בעבר שלצעד כזה עלולות להיות השלכות כלכליות חמורות. הגדלת חובות המדינה באופן משמעותי, השפעה לרעה על דירוג החוב הישראלי, הגברת האינפלציה ואף גרירה למהלך נוסף של עליות ריבית.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
איננו רואים דברים כפי שהם אלא כפי שאנו

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים