שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בעולם » פרויקט הפלא בגרמניה: עצר את התלות בגז הרוסי
גרמניה חנכה השבוע טרמינל צף ראשון להעברת גז. הפרויקט נבנה בזמן שיא של שבעה חודשים | גרמניה רוכשת חלק מהגז ממאגרים הישראליים
צינור הגז נורד סטרים 2 | צילום: shutterstock

בגרמניה נחגגה בסוף השבוע בהשתתפות צמרת הממשל הגרמני, פלטפורמה צפה להפקת גז טבעי מונזל (LNG) בנמל וילהלמסהאפן שבים הצפוני. טרמינל זה הוא הראשון מסוגו בהיסטוריה של המדינה, ומהווה חלק מ"שינוי הכיוון" של גרמניה להתנתקות מצינור הגז הרוסי ומעבר לייבוא של גז טבעי מונזל ממדינות כמו ארה"ב, נורבגיה, אלג'יריה וקטאר. הפלטפורמה הצפה שיוצרה בנורבגיה ומכונה "אספרנזה", עגנה במזח מיוחד בנמל, וחוברה לצנרת הגז הגרמנית. 

הגרמנים בנו את המזח החדש ואת החיבור לצנרת הגז במהירות שיא של כ-200 ימים. בעוד כמה שבועות תעגון מיכלית ה-LNG הראשונה על הפלטפורמה הצפה, ותחל את ההזרמה במלוא התפוקה. השימוש באוניה צפה בעלת יכולת ביצוע גיזוז (להמיר את הגז ממצב נוזלי למצב גזי) חוסך את הצורך לבנות טרמינל קבוע, שעשוי להימשך זמן רב. ברשות גרמניה היו תוכניות מגירה להקמת טרמינלי LNG, בעיקר בעקבות לחץ אמריקאי, אך בסופו של דבר הן לא הוצאו אל הפועל.

עוד מבחזית החדשות

הקנצלר אולף שולץ, שנאם באירוע החניכה אמר בטקס כי "זהו הקצב החדש של גרמניה". שולץ בירך על המהירות שבה יצאה התוכנית אל הפועל, וכלי התקשורת כינו את הפרויקט "הפלא מווילהלמסהאפן". למרות זאת, כמה ארגוני איכות סביבה הגישו עתירות לבתי המשפט נגד הפעלת הפלטפורמה בשל סיכון לסביבה לטענתם. לדברי שולץ "זהו צעד חשוב מאוד לביטחון של גרמניה" בעזרת הטרמינלים החדשים "אספקת האנרגיה לגרמניה תהיה עצמאית מהצינורות הרוסיים".

הפלטפורמה החדשה אמורה לספק בשיא כחמישה BCM (מיליארד קוב של גז טבעי) בשנה. עלות ההקמה והחכירה של הספינה תפחה משלושה מיליארד אירו לעשרה מיליארד. הגרמנים צפויים להקים עוד חמש פלטפורמות דומות בנמלים אסטרטגיים המחוברים לתשתית הגז במדינה. גרמניה כבר הודיעה על רכישת LNG מארה"ב, מקטאר ומנורבגיה. כמו כן היא תמשיך לרכוש גז מונזל ממאגרי הגז הישראליים, דרך מתקני הנזלה במצרים, ובימים אלה היא עובדת על חוזים ארוכי טווח עם ספקים נוספים ברחבי העולם. גרמניה מטפחת קשרים גם עם סנגל ומקדמת פיתוח שדה גז עצום שהתגלה לחופי המדינה.

השימוש ב-LNG מהווה שינוי מדיניות חדשני, אך השאלה היא אם גרמניה תצליח להמיר את השימוש שלה מגז בצינורות שהגיע בכמויות הולכות וגדלות מרוסיה מאז הקמת צינור "נורד סטרים 1" בגז מונזל במכליות. גם אם המדינה תקבל כ-30 BCM גז מונזל מהפלטפורמות הצפות, הרי שמדובר בפחות משני שלישים מהגז הרוסי שקיבלה מדי שנה (כ-50 BCM). לעת עתה הופסקה כמעט לחלוטין אספקת הגז הרוסי בעקבות תגובתה של מוסקבה לתמיכה הגרמנית באוקראינה, ובעיקר בשל החבלה המסתורית בצינורות "נורד סטרים 1" והשבתת "נורד סטרים 2". את יתר 20 ה-BCM מתכננת גרמניה לחסוך באמצעות הפחתת צריכת הגז, אנרגיות מתחדשות וייצור חשמל מפחם ומאטום בטווח הקצר.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
האדם העשיר ביותר הוא לא זה שיש לו הכי הרבה, אלא זה שצריך הכי פחות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים