שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בעולם » נסגרו הקלפיות בטורקיה: האם ארדואן בדרך למפלה?
מיליוני טורקים יצאו היום לבחור נשיא ופרלמנט | ארדואן הגיע לבחירות עם פיגור בסקרים על רקע המצב הכלכלי הקשה והטיפול הכושל ברעידות האדמה
נשיא טורקיה רג'יפ טאיפ ארדואן | צילום: Sasa Dzambic, שאטרסטוק

הקלפיות בטורקיה נסגרו היום (ראשון) בשעה 17:00 (שעון מקומי) בבחירות הגורליות ביותר בתולדות המדינה, שעשויות להביא לסיום שלטונו של הנשיא רג'פ טייפ ארדואן אחרי 20 שנים.

סקרי דעת קהל שהתפרסמו לפני ההצבעה העלו כי מנהיג גוש האופוזיציה המרכזי, כמאל קיליצ'דראולו מ"מפלגת העם הרפובליקאית" החילונית, מוביל על ארדואן, אך לא מקבל יותר מ-50% תמיכה. במצב כזה יתמודדו המועמדים בסיבוב שני שייערך ב-28 במאי.

עוד מבחזית החדשות

הקלפיות בטורקיה נפתחו הבוקר בשעה 08:00 ונסגרו כאמור ב-17:00. כלי התקשורת לא פרסמו מדגמים מיד לאחר סגירת הקלפיות. תוצאות ראשוניות צפויות להתפרסם בסביבות השעה 21:00.

"מפלגת הצדק והפיתוח" נמצאת בשלטון בטורקיה מאז נובמבר 2002 והנשיא ארדואן עומד בראשו מאז 2003, אז מונה לראש ממשלה. הוא נבחר לנשיא ב-2014 והוביל למעבר למשטר נשיאותי שבו לנשיא יש את עיקר הכוח הביצועי. מאז ניסיון ההפיכה הכושל ב-2016 הוא הרחיב בצורה דרמטית את סמכויותיו, וכיום הוא מנהל את המדינה מארמונו בן אלף החדרים שבאנקרה.

מפלגת AKP של ארדואן היא חלק מהאיסלאם הפוליטי והיא מתמודדת בבחירות כחלק מ"ברית העם" עם "מפלגת התנועה הלאומית" (MHP) האולטרה-לאומנית, "מפלגת האחדות הגדולה" (BBP) ו"מפלגת הרווחה החדשה" (YRP).

בבחירות היום השתתפו לראשונה כ–13 מיליון בני ובנות 18–25 מתוך 64 מיליון בעלי זכות הצבעה, כשמתוכם כחמישה מיליון בחרו בפעם הראשונה בחייהם. צעירים צעירים אינם מכירים שלטון אחר זולת זה של ארדואן ו"מפלגת הצדק והפיתוח" שבראשה הוא עומד.

שש מפלגות האופוזיציה שמתמודדת בגוש אחד בהובלת קיליצ'דראולו, "הברית הלאומית", מקוות לנצח גם בבחירות לנשיאות וגם בבחירות לפרלמנט כדי שיוכלו לקדם רפורמות גורפות ולשנות מדיניות בת 20 שנה שקידם ארדואן בן ה-69 ולהחזיר את טורקיה למשטר של דמוקרטיה פרלמנטרית.

קיליצ'דראולו בן ה-74 אמר לכלי התקשורת שליוו אותו בקלפי באנקרה "אנחנו מבטיחים דמוקרטיה. דמוקרטיה היא דבר מאוד יפה ונהדר". מנהיג האופוזיציה הציג את עצמו בקמפיין הבחירות כתשובה לסביבה הפוליטית המקוטבת בטורקיה ולרטוריקה המפלגתית של ארדואן. "התגעגענו לדמוקרטיה", הוא אמר והוסיף שהוא מקווה ש"האביב יגיע בקרוב מאוד".

ארדואן בוסס בסקרי דעת הקהל ערב ההצבעה על רקע תסכולם של אזרחים רבים מהמצב הכלכלי הקשה, שגרם ללירה הטורקית לאבד יותר ממחצית מערכה ולזינוק באינפלציה. ממשלת ארדואן גם ספגה ביקורת קשה על רקע התגובה לרעידות האדמה שהכו במדינה בפברואר, וגרמו למותם של יותר מ-50 אלף בני אדם ולהרס כבד של בתים ותשתיות ב-11 מחוזות.

למרות מצבו הקשה בסקרים, ניצל ארדואן את עצרות הבחירות שלו כדי להציג את יריביו הפוליטיים כאויבי המדינה וכמי שמקיימים קשרים עם טרוריסטים. .

ארדואן אמר היום שההצבעה התנהלה "ללא שום בעיות", כולל באזורים שנפגעו ברעידות האדמה, שם לדבריו הצביעו האנשים "בהתלהבות ובאהבה גדולה". הוא גם אמר שהוא מקווה ש"אחרי ספירת הקולות הערב יהיה עתיד טוב יותר למדינה שלנו, לאומה שלנו ולדמוקרטיה הטורקית".

קיליצ'דראולו, בן לעדה האלווית, פלג של האיסלאם השיעי שנרדף במשך מאות שנים בידי הרוב המוסלמי-סוני, אמר בקמפיין שהוא מתכוון לבנות חברה מכילה יותר ולצמצם את השליטה של נשיא המדינה על המוסדות הציבוריים והתקשורת. הוא גם הבטיח לגרש מיליוני פליטים סורים ואפגנים שמצאו מקלט בטורקיה.

לתוצאות הבחירות בטורקיה עשויות להיות השלכות הרבה מעבר לגבולותיה, בין השאר על מאבקי הכוחות בין רוסיה לארה"ב. הקרמלין רואה בארדואן בעל ברית, וחושש שקיליצ'דראולו, המבטיח להפוך את טורקיה לליברלית יותר, יקרב את ארצו שוב למערב. בסוף השבוע טען קיליצ'דראולו כי מוסקבה מנסה להתערב בבחירות בעזרת הפצה של דיסאינפורמציה וזיופים כדי להביא לניצחון ארדואן. וושינגטון מצדה אכן תשמח לראות בהנהגת טורקיה דמות לעומתית פחות מארדואן, שהִרבה להתעמת עם הבית הלבן, גם בתקופת נשיאותו של דונלד טראמפ.

שיעור ההצבעה בטורקיה צפוי להיות גבוה מאוד בהתאם למסורת המקומית מדי בחירות, אינדיקציה לכך שהטורקים עדיין שמים את מבטחם בהליך הדמוקרטי. בבחירות ב-2018, שבהן ניצח ארדואן עם 52.6% מהקולות, שיעור ההצבעה הגיע ל-86.2%. בבחירות לפרלמנט זכתה אז מפלגתו של ארדואן ברוב בסיוע של המפלגה הלאומנית, MHP.

מפלגת CHP של קיליצ'דראולו ניהלה היום הצבעה מקבילה לזו שמתנהלת בקלפיות כדי להבטיח את טוהר הבחירות, והציבה משקיפים בכל קלפי ברחבי המדינה.

"הרגעים החשובים ביותר יהיו כאשר הקלפיות נסגרות וכאשר מתחילים לספור את הקולות", אמרה ג'נאן קפטאנג'ולו, בכירה במפלגת CHP. "לשם כך ארגנו מערכת דיגיטלית כך שהמשקיפים בקלפיות מצלמים תמונות (של כל קלפי) ושולחים אותן למטות ה-CHP באנקרה ובאיסטנבול. אנחנו ניתן לעם את התוצאה האמיתית ומקווים שזו תהיה תוצאה טובה עבורנו".

קפטאנג'ולו נקטה צעדים דומים כדי להגן על טוהר הבחירות בבחירות לעיריית איסטנבול ב-2019, ובשנה שעברה נאסר עליה ליטול חלק בפוליטיקה הטורקית משום שלכאורה העליבה את ארדואן. אך לדבריה "יש עובדה קשה ומדאיגה כאן בטורקיה, אבטחת קלפיות, ואנחנו חייבים לגרום לזה לקרות. יש כוח שרוצה לגנוב קולות והכוח הזה הוא הממשלה".

מומחים טוענים שהשליטה הכמעט מוחלטת של ארדואן על הסביבה התקשורתית והשפעתו על מוסדות מפתח בטורקיה כמו מועצת הבחירות העליונה (YSK) מציבות אותו בעמדת יתרון, אם כי אין בידיו שליטה מלאה על ההצבעה במדינה.

אהמט ינר, ראש מועצת הבחירות העליונה, אמר היום שההצבעה מתנהלת "בלי בעיות" בעת שהצביע בקלפי באנקרה. תורים ארוכים נרשמו במהלך היום בקלפיות בשכונת אוסקודר שבאיסטנבול. ארדואן הואשם על ידי פרשנים בניהול לא הוגן של מערכת בחירות שבה הוא נהנה משימוש במשאבי מדינה ומשליטה בשדה התקשורתי בהשוואה לאמצעים המוגבלים שהיו בידי האופוזיציה.

בניגוד לארדואן, קיליצ'דרואלו נחשב לאדם מתון אך חסר כריזמה. בעבר הוא ספג שורה של תבוסות פוליטיות עם מפלגתו החילונית, אולם ייתכן שסיכוייו לנצח הפעם את ארדואן בבחירות השתפרו בזכות הסכם של הרגע האחרון שנחתם במרץ לטובת איחוד נדיר של שש מפלגות האופוזיציה: CHP מהמרכז-שמאל, מפלגת העתיד (GP) מהמרכז-ימין, מפלגת הדמוקרטיה והקדמה (DEVA) מהמרכז-ימין, המפלגה הדמוקרטית מהמרכז-ימין, מפלגת האושר (SP) האיסלאמיסטית ומפלגת הטוב (İYİ) הלאומנית.

גוש האופוזיציה, המכונה "שולחן לשישה", כולל שני בעלי ברית לשעבר של ארדואן, ראש הממשלה ושר החוץ לשעבר אהמט דבוטאולו (מפלגת העתיד) ושר החוץ וסגן ראש הממשלה לשעבר עלי בבצ'אן (מפלגת הדמוקרטיה והקדמה).

לזכותו של קיליצ'דראולו עומדת הפעם העובדה שהוא זוכה לתמיכה מפורשת של המפלגה השלישית בגודלה בטורקיה, מפלגת העמים הדמוקרטית (HDP) הפרו-כורדית מהאופוזיציה, שאחד ממנהיגיה אמר שהבחירות הקרובות הן "המכריעות ביותר בהיסטוריה של טורקיה".

המפלגה הפרו-כורדית סיימה במקום השלישי בבחירות הכלליות ב-2018. בשל משפט שמתנהל נגדה באשמה שיש לה קשרים למיליציות כורדיות, המפלגה התמודדה לפרלמנט הטורקי תחת שם של רשימה אחרת, "השמאל הירוק" ולא העמידה מועמד מטעמה בבחירות לנשיאות, שבהן היא כאמור תמכה בקיליצ'דראולו.

עוד מבחזית החדשות

גוש מפלגות האופוזיציה בראשות קיליצ'דראולו מאוחד ברצונו לבטל את שיטת המשטר הטורקית, האוטוריטרית לטענתה ושנשלטת על ידי הנשיא, ולחזור לשיטה פרלמנטרית. כדי לשנות את מבנה המשטר ולהשיב לבית הנבחרים את כוחו, מפלגות האופוזיציה צריכות לזכות ב-400 מושבים מהפרלמנט בן 600 המקומות או ב-360 מושבים ואז יוכלו להעלות את הסוגיה להצבעה במשאל עם.

באופוזיציה הטורקית הביעו בשבועות האחרונים חשש מזיופים בהצבעה ומהאפשרות שארדואן והממשלה לא יסכימו להעביר את השלטון בצורה מסודרת אם יפסידו. בסוף השבוע הגיב הנשיא המכהן לחשש הזה, והצהיר כי מפלגתו ובעלות בריתה "יראו בכל תוצאה בקלפי תוצאה לגיטימית" ויעשו "כל מה שהדמוקרטיה דורשת". ארדואן טען כי החשש שהוא יסרב לעזוב את השלטון "מגוחך מאוד". משלחת מטעם הארגון לביטחון ולשיתוף פעולה באירופה מפקחת על הבחירות בטורקיה, ומתכוונת למסור הצהרה ראשונה על ממצאיה מחר.

גם ישראל עוקבת בעניין רב אחרי הבחירות בטורקיה. אמנם מאז 2009 היה ארדואן אחד מגדולי יריביה, אך בשנים האחרונות הוא ריכך את הצהרותיו נגדה, כנראה במסגרת ניסיונו הרחב יותר להתפייס עם מדינות באזור בצל המשבר הכלכלי בארצו, והוא החל בתהליך נורמליזציה בין אנקרה לירושלים. בישראל מעריכים כי אם ינצח תהליך זה יישאר יציב, והנורמליזציה בין המדינות תימשך.

בישראל סבורים כי לניצחון של קיליצ'דראולו עשויות להיות השלכות משמעותיות על המשך תהליך הנורמליזציה שבו החל ארדואן. בירושלים מציינים כי מנהיגי שתיים מהמפלגות השותפות לברית האופוזיציה של קיליצ'דראולו ידועים כאישים אנטי-ישראליים, ואם הוא יהיה תלוי בהם, עלולה להישקף סכנה לתהליך. מדובר באחמט דבוטאולו, שהיה ראש ממשלת טורקיה, הסתכסך עם ארדואן, והתנגד לנרמול היחסים, ובטמל קרמולאאולו, איסלאמיסט שתמך בניתוקם. עם זאת, בישראל מעריכים כי אם מפלגת ה-CHP של קיליצ'דראולו תזכה להישג גדול בפרלמנט ולא תהיה תלויה בתמיכתם, ניצחונו יהיה בשורה טובה לירושלים.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
התקשורת, כמו אש, היא משרת נהדר, אך אדון נורא
(ג'יימס פנימור קופר)

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים