שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » מדיני » מפגש היסטורי: ועדת ההיגוי של "פורום הנגב" התכנסה לדון בשיתוף פעולה
המפגש הגדול ביותר בין ישראל למדינות ערב מאז ועידת מדריד ננעל באבו דאבי | 150 איש דנו בפרויקטים ורעיונות לשיתוף פעולה בתחומים של אנרגיה, ביטחון, תיירות ועוד
הנשיא הרצוג בטקס הממלכתי בארמון באבו דאבי | צילום: עמוס בן גרשום

אמש (שלישי) הסתיים באבו דאבי המפגש השלישי של ועדת ההיגוי של "פורום הנגב" והמפגש הראשון של כל שש קבוצות העבודה של הפורום. במפגש הנוכחי השתתפו יותר מ-150 בכירים משש המדינות החברות ב"פורום הנגב": איחוד האמירויות הערביות, בחריין, מצרים, מרוקו, ארה"ב וישראל.

האמריקנים שלחו למפגש משלחת של ארבעה פקידים בכירים ממחלקת המדינה, מה שמעיד על החשיבות שהם מייחסים לפורום הזה. המפגש באבו דאבי היה הגדול ביותר בין ישראל לבין מדינות ערב מאז ועידת מדריד. ירדן הוזמנה למפגש אך לא הגיעה.

בראש המשלחת הישראלית עמד מנכ"ל משרד החוץ, אלון אושפיז, והיא כללה נציגים בכירים ממשרדי החוץ, החקלאות, הבריאות, הביטחון, התיירות, הכלכלה, החינוך, האנרגיה, רשות המים והמל"ל.

עוד מבחזית החדשות

במפגש דנו חברי קבוצות העבודה ב-20 פרויקטים ורעיונות לשיתוף פעולה בין המדינות החברות בפורום בנושאי אנרגיה, ביטחון אזורי, תיירות, ביטחון מזון ומים, חינוך וסובלנות ועוד. מטרת הפרויקטים היא לשפר את איכות חייהם של אזרחי האזור, כולל הפלסטינים.

הרעיונות שהוצגו לוועדת ההיגוי על ידי קבוצות העבודה יועברו לבחינת המשרדים הרלוונטיים בשש ערי הבירה של המדינות החברות בפורום. קבוצות העבודה צפויות להיפגש שוב בזמן הקרוב, על מנת לקדם את הפרויקטים ולגבש תוכנית עבודה משותפת. הפרויקטים יסוכמו סופית במפגש שרי החוץ של מדינות "פורום הנגב" שיתקיים במרוקו במרץ הקרוב.

גורם מדיני בכיר בישראל אמר כי זה היה "מפגש היסטורי באווירה טובה. כל הצדדים באו לעבוד במטרה לסיים את המפגש עם תוצאות ממשיות. בשורה התחתונה התוצר הוא טוב מאוד, זאת התחלה של דרך ותהליך, אבל גם בסיס לעבודה לקראת פסגת השרים במרוקו. העובדה ששש מדינות מתכנסות תחת הכותרת של "פורום הנגב" כשהן מאמצות את המונח הישראלי, מעידה על בנייה מדורגת של פורום אזורי משמעותי בין מדינות כשמבינים שהאתגרים של האזור מחייבים להתעלות מעל הויכוחים ולשתף פעולה לטובת הכלל".

הפלסטינים לא נכחו במפגש אך הוזכרו במהלך הדיונים. ישראל התנגדה בתוקף להכניס ניסוחים עם הקשר לסכסוך הישראל פלסטיני והדגישה ש"פורום הנגב" אינו זירה לוויכוח פוליטי על נושא זה.

סגנית מזכיר המדינה לענייני המזרח הקרוב, יעל למפרט, שעמדה בראש המשלחת האמריקנית אמרה שהדיונים היו פוריים מאוד "דנו גם בשיפור הכלכלה הפלסטינית ובחייהם של הפלסטינים. אנחנו צריכים מאמץ כדי לטפל בבעיית הרעב, להשקיע בטכנולוגיה. פנינו למדינות נוספות שיצטרפו. אנחנו מעוניינים שהפלסטינים והירדנים יצטרפו. אנחנו מקווים שמדינות שעדיין לא חברות ב"פורום הנגב" יראו את תוצאות המפגש ויהיו מעוניינות להצטרף. אנחנו נעדכן את מי שלא היה כאן על מה שהיה. אנחנו לא רואים ב"פורום הנגב" תחליף לשיחות בין ישראל לפלסטינים".

עוד מבחזית החדשות

שר החוץ אלי כהן אמר כי הוא "מצפה לראות את הפירות של המפגש הזה כבר בחודשים הקרובים באים לידי ביטוי בפרויקטים משותפים למדינות החברות". מנכ"ל משרד החוץ אושפיז אמר: "מפגש חשוב זה הוא צעד נוסף למימוש שיתוף הפעולה האזורי בין החברות, שיאפשר לנו להתמודד בצורה טובה יותר עם האתגרים המשותפים העומדים בפנינו ולשפר את איכות חייהם של אזרחי ישראל והשותפות שלנו במזרח התיכון ובארה"ב".

ארה"ב פועלת להרחבת הסכמי אברהם וצירוף מדינות נוספות לפורום הנגב. גורם בכיר בממשלה אמר כי בשנתיים שנותרו עד הבחירות לנשיאות ארצות הברית ינסו האמריקנים להשיג כמה שיותר הישגים בתחום הנורמליזציה בין ישראל למדינות ערב. עוד אמר הגורם ש"מבחינת ישראל "הגביע הקדוש" יהיה הסכם עם סעודיה, אך עד שזה יקרה יהיה מאמץ להגיע להסכמים עם מדינות נוספות ואנחנו לגמרי מתואמים בעניין הזה עם האמריקנים והם רוצים שזה יקרה. כבר עתה האמריקנים והמרוקאים מנסים לשכנע מדינה מוסלמית באפריקה להצטרף לפסגת שרי החוץ במרץ".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
איננו רואים דברים כפי שהם אלא כפי שאנו

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים