שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בעולם » מדוע מתעקש זלנסקי לקבל דווקא טנקי "לאופרד" גרמניים?
באוקראינה מקווים להכריע את המלחמה באמצעות הטנקים המתקדמים. גרמניה לעומת זאת חוששת מתגובת מוסקה | בכיר אוקראיני: "תחשבו מהר יותר"
טנק ה"לאופרד" | צילום: (צילום: EPA, רויטרס)

אתמול (שישי) נפגשו עשרות שרי הגנה ממדינות נאט"ו ומדינות נוספות התומכות באוקראינה במלחמה נגד רוסיה, בוועידה שנערכה בבסיס חיל האוויר האמריקאי "רמשטיין" בגרמניה. למרות הלחץ הכבד של המדינות שהשתתפו בוועידה, גרמניה עומדת בסירובה להעביר לאוקראינה את טנקי ה"לאופרד" מתוצרתה או לאשר למדינות אחרות באירופה להעביר את הטנקים שנמצאים ברשותם. לאחר המפגש מסרה גרמניה כי יש לשקול את ה"היתרונות והחסרונות" של המהלך, בשל החשש שלה מתגובה חריפה של מוסקבה.

אמש אמר שר ההגנה החדש של גרמניה בוריס פיסטוריוס כי: "יש סיבות טובות להעברה ויש סיבות טובות נגדה" אך "לנוכח הסיטואציה הכללית של המלחמה שנמשכת כמעט שנה שלמה, כל היתרונות והחסרונות צריכים להישקל בצורה זהירה מאוד". עוד הוסיף פיסטוריוס כי במקביל לבחינת העברת הטנקים, גרמניה תתחיל בהערכות לוגיסטות ליישום המהלך אם וכאשר תתקבל "החלטה חיובית" בעניין.

עוד מבחזית החדשות

דבריו התקבלו באכזבה בקייב, שכן האוקראינים תלו תקוות רבות בטנקים שמחשבים בעיניהם כקרטיים עבור יכולתם לעמוד במתקפה רוסית עתידית או לפתוח במתקפה כדי לשחרר שטחים כבושים. רשת CNN דיווחה מפי גורם ביטחוני בכיר בוושינגטון כי שר ההגנה האמריקני לויד אוסטין, שנפגש עם פיסטוריוס ביום חמישי, קיווה "ללחוץ על הגרמנים" כדאי לסייע לאוקראינה ב"שלב קריטי".

על פי דיווחים גרמניה דורשת כתנאי להעברת הטנקים, שגם ארה"ב תעביר טנקי מערכה משלה, מדגם "אברמס". בברלין חוששים שהעברת הטנקים לאוקראינים תביא להסלמה, והקנצלר אולף שולץ הצהיר השבוע כי יש להימנע ממצב שבו המלחמה באוקראינה תגלוש לכדי עימות צבאי ישיר בין נאט"ו לרוסיה. ככל הנראה לדעת ברלין אם גם ארה"ב תשלח טנקים משלה היא תישא באחריות משותפת.

ברלין הכחישה דיווחים אלו ומסרה כי לא הציבה תנאי שכזה לאמריקנים. בכל מקרה, בוושינגטון הבהירו כי הם אינם מתכוונים להעביר טנקי "אברמס" לאוקראינה, לפחות לא בשלב הזה, והסבירו כי הטנקים הללו מסובכים, יקרים לתפעול וגם צורכים דלק רב, כך שהם יהוו מכשול לוגיסטי מבחינת הצבא האוקראיני שמתמודד עם מחסור בדלק בשדה הקרב.

בימים האחרונים הביעו האוקראינים מורת רוח רבה, ממה שנתפס בעיניהם כאיטיות בהליך קבלת ההחלטות בגרמניה. בכירים בקייב האשימו כי העיכובה בהחלטות עולה להם בחיי אדם. למרות זאת, חלה התקדמות מסוימת בכיוון ושר ההגנה האוקראיני אולכסיי רזניקוב מסר, כי סוכם שחיילים אוקראינים יחלו להתאמן על הפעלת טנקי "לאופרד" בפולין עוד לפני קבלת האישור להעברתם. לדבריו "נתחיל בזה, ונמשיך הלאה".

רזניקוב הודה לגרמניה על הסיוע הצבאי הנרחב שהיא מעניקה לקייב, למרות עיכוב ההחלטה לגבי הטנקים. "היו לנו שיחות כנות בנוגע ללאופרד. הן יימשכו". גם נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי הודה לבעלי בריתו במערב על הסיוע הנרחב אך דרש העברות נשק נוספות במהירות רבה יותר. לדבריו: "אנחנו חייבים להאיץ. הזמן צריך להיות הנשק שלנו. הקרמלין חייב להפסיד". יועצו הבכיר מיכאילו פודוליאק אמר כי: "אי ההחלטיות גורם להרג נוסף של אנשינו. כל יום שבו יש דחייה הוא יום שבו נהרגים אוקראינים. תחשבו מהר יותר".

אוקראינה מתעקשת לקבל דווקא את הטנקים הגרמנים, למרות שביקשה גם טנקי ה"אברמס" מארה"ב וטנקי "צ'לנג'ר" מבריטניה, מכיוון שטנקי ה"לאופרד" נחשבים כטנקים המערביים המתאימים ביותר לכוחות השריון האוקראיניים, וצבא אוקראינה מתעקש כי הם יוכלו לשפר דרמטית את ביצועיו בשדה הקרב.

לעומת טנקי ה"אברמס" האמריקניים, הטנקים הגרמניים חסכוניים בצריכת הדלק שלהם, פשוטים יותר לתפעול ופותחו במיוחד כדי להוות משקל נגד לטנקי ה-T-90 המודרניים של רוסיה. אחד היתרונות המרכזיים שלהם הוא תנועה יעילה וזריזה במגוון סוגי קרקע, עם מהירות של עד 70 קמ"ש. כרגע משתמשים האוקראינים בטנקים רוסיים מיושנים, שאין להם את מערכות ההגנה והתקיפה העוצמתיים של הטנקים המודרניים.

עוד מבחזית החדשות

על פי הערכות, ברשות המדינות באירופה כ-2,000 טנקים מסוג זה. חלק מהמדינות מוכנות להעביר חלק מהטנקים שברשותם לאוקראינה, אך הן זקוקות לאישור של גרמניה למהלך. מדינות כמו פולין, דנמרק ופינלנד כבר הביעו נכונות פומבית לעשות זאת.

פולין, מתומכיה הבולטות ביותר של אוקראינה במלחמה, הביעה כעס על ההססנות הגרמנית. ראש ממשלת פולין מתיאוש מורבייצקי האשים את הגרמנים כי: "הגרמנים הם הכי פחות אקטיביים עד כה" – והשווה את ההסתייגות של ברלין ל"שטן שמגן על עצמו ממים קדושים". ממשלת פולים אף רמזה שייתכן ותשלח את הטנקים ללא האישור של גרמניה. מורבייצקי הביע חשש מעצם מינויו של פיסטוריוס לשר ההגנה החדש בגרמניה והזכיר כי פיסטוריוס נחשב למקורבו של הקנצלר לשעבר גרהרד שרדר, ידידו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין שלמרות הפלישה לאוקראינה המשיך לנהל קשרים עסקיים עם מוסקבה.

הצטרפו ועקבו אחר

תגובה אחת

  1. חח, גרמנים פשוט מפחדים שהטנקים שלהם יתגלו בשדה קרב אמיתי כפארש. עכשיו הם מוכרים אותם חופשי, הכריזו שהם הכי טובים. ופתאום – במלחמה האמיתית, רוסים ישרפו אותם בימיים. וישראל לא מוגנה לתת מרכבה 4. וחבל!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
נעריך את הרגע הזה, לפני שהוא הופך לזיכרון

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים