שיתוף
תגובות
חדשות » מגבלות הגובה מקשות על התחדשות עירונית בנדל״ן למגזר החרדי
פתרון הדיור?
למרות מצוקת הדיור הקשה במגזר החרדי, שני מיזמי פינוי־בינוי ראשונים בבני ברק ובירושלים עשויים לשנות את התמונה
פינוי בינוי מרכז קליטה גילה - הדמיה | צילום: אוקא אדריכלים

על פי הדיווחים, עיריית ירושלים אמורה לאשר בשבועות הקרובים את היתר הבנייה הראשון לפרויקט פינוי בינוי, שבו רוב בעלי הדירות הם חרדים. התוכנית, שאושרה בסוף 2020 בוועדה המחוזית, עברה את המגבלות תכנוניות המקשות על בנייה עבור אוכלוסייה חרדית, כגון מגבלת גובה הבניין, מכיוון שחלק באוכלוסייה החרדית אינו משתמש במעלית בשבת, גם לא במעליות שבת, או הקושי לבנות מרפסות סוכה כשרות הלכתית. המתכננים היו צריכים להביא בחשבון גם את החשש בחברה החרדית מתוספת דירות בבניין שתביא לכניסת אוכלוסייה חדשה ושינוי הצביון של דיירי הבניין.

הפרויקט, שנמצא ברחוב פרץ חיות 1-7 בשכונת נווה יעקב שבצפון העיר, כולל כיום 32 דירות בבניין ישן בן ארבע כניסות שייהרס, ובמקומו יבנו 205 דירות חדשות בבניינים בני 12 קומות כל אחד. במסגרת התוכנית יוקמו גם גני ילדים ומעונות יום שישולבו בקומת הכניסה של הבניינים.

מתוך 32 בעלי הדירות הקיימות בבניין, 18 הם חרדים, חמישה חילונים והשאר דתיים. מיזמים אחרים בשכונה הם בני 6-9 קומות, ולפי חוות הדעת של שמאי המקרקעין בני צ'רניאבסקי, מחירי הדירות בקומות 12–8 יהיו נמוכים ממחירי הדירות בקומות 1-7 בניגוד למקובל. לדבריו "ככל שהדירה ממוקמת בקומה גבוהה יותר, כך מחירה בשוק האוכלוסייה החרדית הוא נמוך יותר", צ'רניאבסקי העריך את רווחיות הפרויקט ב–18%, וציין כי מדובר ברווח נמוך מהרווח הסביר שנקבע בתקן,25%-30%. תקן 21 הוא תקן שמאי שהוועדה המחוזית מחייבת לצרף לתוכנית כדי להבטיח שלפרויקט יהיה רווח יזמי שיאפשר את מימושו.

הפרויקט התאפשר בזכות קרקע סמוכה לבניין המגורים, שמשמשת את דיירי האזור כמגרש חניה. הקרקע, שנמצאת בבעלות המדינה, סופחה לשטח התוכנית ואפשרה בנייה של כמה בניינים בני 12 קומות, תוך הימנעות מבניית מגדל מגורים גבוה יותר. ללא השטח, שהעניק היתכנות כלכלית לפרויקט, לא ניתן היה לממש את התוכנית בשל השטח המצומצם.

מהנדס העיר ירושלים, יואל אבן אמר כי "בחברה החרדית יש מספר רב של אתגרים, לצד הזדמנות גדולה לאוכלוסייה לשדרוג רמת החיים, מגבלת הגובה בחברה החרדית היא 12 קומות ממפלס הכניסה. בשטחים משופעים, שבהם ניתן גם לעלות וגם לרדת ממפלס הכניסה, ניתן להגיע גם ל–24 קומות. מגבלות הגובה נקבעו בשל השימוש במעליות בשבת, שאינו מותר בחלקים רבים של החברה החרדית. כמו כן, מגבלת הגובה מגבילה גם את היקף הפרשת השטח הציבורי שנדרש".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
מי שלא עשה טעות לא ניסה שום דבר חדש

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים