שיתוף
תגובות
בריאות » מבקר המדינה: המרכזים הרפואיים אינם ערוכים למתקפת סייבר
מהדו"ח עולה כי למרות שהמרכזים הרפואיים הם יעד מועדף למתקפות סייבר הם לא ערוכים | המבקר ערך ניסיון חדירה לאחד מבתי החולים ומצא 13 ליקויים משמעותיים
בית החולים איכילוב | צילום: Roman Yanushevsky, שאטרסטוק

דו"ח מבקר המדינה שפורסם אתמול (שלישי) חשף כי בתי החולים בישראל אינם ערוכים למתקפות סייבר, על אף שהם מהווים מוקד מועד לפורענות. בשנים האחרונות גברו איומי הסייבר על מערכת הבריאות, ובכלל זה על מרכזים רפואיים. לפי מערך הסייבר הלאומי מגזר הבריאות היה אחד מעשרת המגזרים המותקפים ביותר בישראל בשנת 2021.

בניסיון חדירת סייבר שביצע משרד מבקר המדינה לאחד מבתי החולים בישראל זוהו 13 ממצאים משמעותיים, עשרה מהממצאים היו בדרגת חומרה גבוהה ושלושה בדרגת חומרה בינונית. המבקר המליץ למשרד הבריאות לבצע בבתי החולים ובקופות החולים מבדקי חדירת סייבר, בהתאם לתוכנית סדורה ולהטמיע את הלקחים מהביקורת בפעילות בתי החולים.

עוד מבחזית החדשות

באמצע אוקטובר 2021, חווה המרכז הרפואי הלל יפה בחדרה, מתקפת סייבר משמעותית, ששיבשה את הפעילות במרכז הרפואי במשך כשלושה חודשים, גרמה להסטת חולים מהמרכז הרפואי למרכזים אחרים, למעבר לעבודה ידנית ולא ממוחשבת, למניעת גישה למידע הרפואי של המטופלים ועוד. עלות שיקום המרכז הרפואי הלל יפה אחרי המתקפה הוערכה בכ-36 מיליון ש"ח. במשרד המבקר ציינו כי תקיפה זו מחדדת את החשיבות של היערכות מערכת הבריאות לאיום הסייבר ולאבטחת המידע.

משרד מבקר המדינה ערך מבדק חדירה, בסיוע חברה חיצונית, למרכז רפואי ששמו לא פורסם. במבדק נעשתה תקיפה של מערכות הארגון כדי לאתר בהן חולשות. במקרים אחרים מאותרת חולשה באפליקציות ואתרים של הארגון או נקודות חולשה בשרתים ומערכות הפעלה.

מטרת המבדק הייתה למדוד את רמת ההגנה על רשת המכשור הרפואי במרכז הרפואי, לרבות של מכשירים המשמשים לבדיקות הדמיה כמו MRI CT וממוגרפיה וגם של מאגר תוצאות בדיקות הדמיה. במסגרת המבדק נסרקו יותר מ-100 שרתים ועמדות קצה במערכות הקשורות למכשור הרפואי. כאמור, נמצאו 13 ליקויים, כאשר חלקם תוקנו עד למועד סיום הביקורת. הליקויים התגלו בחמישה תחומים: סגמנטציה ובקרת זרימה, בקרת גישה לרשת, הגנת עמדות ושרתים, תוכנה לא עדכנית וגישה לא מאובטחת.

הנהלת המרכז הרפואי מסרה בתגובה לממצאי הביקורת שעוד לפני ביצוע המבדק היא התמודדה עם פגיעות שעלו, בין השאר, גם במבדק החדירה, והטמיעה פעולות להפחתת סיכון, שבכוחן להקטין נזקים שעלולים להיגרם בשל פגיעות המערכת. עוד העריכו בבית החולים שהעלות הכוללת של תיקון הליקויים יכולה להסתכם ביותר מ-10 מיליון ש"ח לשנה באופן שוטף.

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה לדו"ח המבקר כי: "המשרד פועל בכמה מישורים כדי להגביר את רמת המוכנות של המוסדות הרפואיים לאירועים כאלה. במסגרת זו המשרד פרסם חוזר הקובע למוסדות הרפואיים עקרונות להתמודדות עם איומי הסייבר; המשרד החל בשנת 2022 בקידום פרויקט לאומי להגנה על מכשור רפואי במוסדות הרפואיים, שהטמעתו תחל בשנת 2023; ב- 2022 בוצעו סקרי סיכונים בבתי החולים, במטרה לאמוד את מוכנותם להתמודדות עם האיומים ולשפר את מערך ההגנה של המוסדות הרפואיים ואת חוסנם. עוד נעשו ב- 2022 מבדקי חדירה ב-19 בתי חולים ובשתי קופות חולים".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
היכולת החשובה בחיים היא היכולת להשתנות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים