שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בארץ » צו איסור פרסום על חקירת הזפת בחופים
הזיהום בשמורת ראש הנקרה | צילום: יגאל בן ארי, רשות הטבע והגנים

צו איסור פרסום על חקירת אסון הזפת בחופי ישראל, הוצא היום (שני) לבקשת המשרד להגנת הסביבה. הצו אוסר לפרסם כל פרט מפרטי החקירה וכל פרט העלול לזהות את החשודים, ובכלל זה שם כלי השיט, נמלי מוצא ויעד, מטען ונתיב שיט. על פי החקירה, הזיהום נגרם כ-50 ק"מ מחופי אשקלון לפני כשבועיים ובשל הסערה הגיעו כמויות עצומות של זפת לחופי ישראל – מראש הנקרה בצפון ועד חוף זיקים בדרום.

מדובר בצו חריג וגורף האוסר בפרסום כל פרט מפרטי החקירה וכן את הנימקום למתן הצו. מהמשרד להגנת הסביבה נמסר כי מדובר בחקירה בינלאומית מורכבת ורגישה, וכל פרט שיתפרסם עלול לשבש אותה. ברקע הצו ידוע שמניתוח המקום המשוער של מקור הזיהום סומנו 10 כלי שיט שיכולים להיות אלו אשר גרמו לו, ושמותיהם אף פורסמו ברשת.

המשרד להגנת הסביבה, היחידה הארצית לשמירת הסביבה הימית והמשטרה הירוקה, הן שביקשו את הצו. צו איסור הפרסום מגיע לאחר פרטים שפורסמו בכלי התקשורת קודם לכן, ומעלים אפשרות כי מדובר באונייה הרשומה במדינה ידידותית באזור ויצאה מנמל של מדינה שכנה לישראל ואף חזרה אל המדינה לאחר הטלת הנפט.

ח"כ מרב מיכאלי, יו"ר מפלגת העבודה, ביקרה את המהלך: "צו איסור פרסום על אסון אקולוגי, צנזורה על חילופי שבויים, הסתרת פרוטוקולי הקורונה – נתניהו מסתתר בכל התחומים: מדיני, ביטחוני, בריאותי וכלכלי. הוא יודע כמה הנזקים שהוא גורם חמורים והרסניים, אז הוא מסתיר מהציבור כמו בדיקטטורה. אנחנו חייבות כאן מנהיגות אחרת, מנהיגות של אמת".

בארגון אדם טבע ודין אמרו כי "הסתרת כל הנושאים הקשורים בחקירת אסון הזפת היא פגיעה אנושה באמון הציבור בממשלה וברגולטורים שאמורים להבטיח את בטחונו של הציבור והסביבה. בנושאים סביבתיים, בטח כאשר מדובר באסון בסדר גודל כזה, השקיפות ומסירת המידע לציבור היא קריטית ומעוגנת בחוק ופסיקה. המסקנה המתבקשת היא שגם טענות ביטחוניות אמורות להביא להסתרה מינימלית של מידע ולהיות מאוזנות אל מול זכות הציבור לדעת".

ח"כ תמר זנדברג (מרצ) פנתה למבקר המדינה מתניהו אנגלמן בדרישה לפתוח בבדיקת התנהלות הממשלה והמשרד להגנת הסביבה במניעת ובטיפול זיהום הים והחופים מזפת. במכתבה כתבה זנדברג כי "הזיהום החמור בים ובחופים הוא אחד מהאסונות האקולוגים הקשים ביותר שפקדו את ישראל. הנזק לסביבה, לבעלי החיים ולשמורות הטבע עצום ובחלקו בלתי הפיך. יש לחקור את השתלשלות העניינים ואת שורת המחדלים שהביאו לאסון הכבד".

השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל אמרה בתחילת השבוע כי "במסגרת חקירת האירוע, התקבל מידע ראשוני מהסוכנות האירופית EMSA (סוכנות הבטיחות הימית האירופית) ומ-REMPEC ממלטה (מרכז אזורי לתגובה לזיהומי ים בים התיכון) על אפשרות לזיהוי של כתם שמן שאירע ב-11 בפברואר כתוצאה מפליטה מאונייה, מול אזור אשקלון, במרחק של כ-50 קילומטר מחופי ישראל. כתם חשוד זה, הנמצא מחוץ למים הטריטוריאליים של ישראל, זוהה באמצעות לוויין, והוא נבדק על-ידי המשרד להגנת הסביבה כמקור אפשרי לזיהום, על-ידי שימוש במודל לחיזוי תנועת ים. תוצאות המודל מראות התאמה טובה למקור, וחיבור שלו לגושי הזפת הנפלטים בימים האחרונים בחופים – הן מבחינת הזמן והן מבחינת המרחב שנפגע".

כמו כן נודע כי המשרד להגנת הסביבה מבצע בדיקת עומק למציאת הגורם המזהם מתוך האוניות החשודות ומשתמש בכל האמצעים שברשותו כדי לאתר את כלי השיט המזוהם. מתוך עשר האוניות החשודות שעברו במרחב האמור, שתיים אף הגיעו לנמל אשדוד. מפקחי היחידה הימית של המשרד ביצעו ביום ה' האחרון ביקורת פתע באוניה אחת חשודה שעדיין שהתה בנמל, ואולם היא נשללה כמקור אפשרי ונמצאה תקינה בכל הפרמטרים. האוניה החשודה האחרת אינה נמצאת עוד בישראל.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
איננו רואים דברים כפי שהם אלא כפי שאנו

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים