שיתוף
תגובות
כלכלה » פיננסים » הנגיף שהחזיר את מניית העם לימיה הטובים
מעל ל'טבע'
שוק ההון הנפיק אמש מספר כותרות חיוביות, כאשר הבולטות הן התחזקות השקל ביום השישי ברצף, בדרך לשבירת שיא מאז תחילת השנה – ומניית טבע שחזרה להוביל באחוזת בית
קאר שולץ | צילום: פליקר

משבר הקורונה פגע בעסקים וחברות רבות, אך גם סייעה ללא מעט מהן. אם יש חברה ישראלית שיכולה להרשות לעצמה לצאת ולחגוג ברחובות העיר, זו ללא ספק טבע. חברת הפארמה הישראלית שידעה במשך שנים פרשיות ועלילות שהצניחו את מנייתה למצב האדום ביותר, בין היתר בשל הכישלון במכירות התרופה קופקסון, העסקה הכושלת לרכישת אקטביס וכתב האישום בפרשת תיאום וניפוח המחירים של תרופות גנריות – זינקה מאמצע מרץ ב-70% וחזרה להיות החברה הגדולה ביותר במונחי שווי שוק באחוזת בית.

את מקומה בראש מדד תל אביב 35 איבדה טבע באמצע מרץ, עם הודעת משרד המשפטים האמריקאי על הגשת כתב האישום נגדה בפרשת התרופות הגנריות, אז צללה מניית החברה תוך שעות ספורות בלא פחות מ- 11%. המהפך התרחש ביום ראשון הנוכחי, כאשר עם נעילת המסחר, ולאחר עלייה של 3.4% בשוויה, עקפה טבע את ענקית תמציות הטעם IFF במונחי שווי שוק והדיחה אותה מהפסגה, כשוויה עומד על 46.8 מיליארד שקל. מניית IFF צנחה ביום המסחר הזה ב-3% ושוויה עמד בנעילת המסחר על 45.8 מיליארד שקל.

דו"חות הרבעון הראשון של טבע מייחסות לאת הצמיחה המשמעותית, שעקפה את התחזיות, לשתי תרופות המקור החדשות אוסטדו ואג'ובי, שאמורות להציג קצב צמיחה שיחפה על דעיכת הקופקסון. עם זאת, לקורונה השפעה משמעותית לזינוק מניות חברות הפארמה והבריאות, שהפכו למניות דפנסיביות.

השקל ברצף התחזקויות

את יום המסחר אמש (ג') סיים השקל כשהוא רושם את היום השישי ברצף בהתחזקות מול הדולר, שרק לפני שישה ימים שערו עמד על 3.495 וכעת שערו 3.429. במבט יומי, נחלש אתמול המטבע האמריקאי ב-0.5% לעומת השקל.

קובי לוי, ראש דסק אסטרטגיית שווקים בלאומי שוקי הון, אמר אתמול כי "אחרי תקופה שבה השווקים הפיננסיים, וביניהם שוקי המט"ח, נעו בקיצוניות בין פסימיות לאופטימיות, בימים האחרונים ניכרת הסתכלות מפוקחת ופרטנית יותר על הכלכלות השונות, וחזרה למגמות ארוכות הטווח שהשפיעו על השווקים טרום התפרצות הקורונה. כך, בשבוע האחרון גם השקל מתחזק מול הדולר, בקורלציה למגמה החיובית בשוקי המניות הגלובליים ובהתאם למגמות ארוכות הטווח שלו לפני התפרצות הקורונה".

לדבריו, "התרחיש המרכזי של לאומי צופה המשך התחזקות של השקל בטווח הבינוני והארוך, על רקע זרם כניסת המט"ח לישראל מהפעילות העסקית ומפעילות ההשקעות הזרות". עם זאת, מציין לוי כי קיימים גורמי סיכון שעלולים לשנות את התחזית שנובעת מהתרחיש המרכזי, כאשר הסיכון המרכזי להמשך התחזקות השקל הוא העלייה בקצב ההדבקה בישראל, שעלולה להאט את קצב ההתאוששות של הכלכלה ולהשפיע לשלילה על השקל בהמשך, "בעיקר אם מדינות אחרות יתאוששו מהר יותר. סיכון נוסף טמון בהתפתחות מגמות גלובליות של ירידה בגלובליזציה ובפתיחה של כלכלות לייצור ולהשקעה בכלכלות זרות".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
התקשורת, כמו אש, היא משרת נהדר, אך אדון נורא
(ג'יימס פנימור קופר)

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים