שיתוף
תגובות
כלכלה » הצעה: להעלות את הריבית רק בהלוואות חדשות
הריבית שהבנקים לוקחים אמורה לשקף את עלות המימון שלהם | אין שום סיבה לייקר את ההלוואות שכבר נתנו לפי עלות מימון נמוכה
העלאות הריבית נועדו לרסן את האינפלציה

כולנו מרגישים את זה. במשכנתא, באוברדרפט, וגם ביוקר המחייה. עשר העלאות ריבית רצופות העלו בחדות את ריבית בנק ישראל מ0.1% ל-4.75%. ריבית הפריים, שאליה צמודות משכנתאות והלוואות רבות, נמצאת כעת ברמה של 6.25%.

העלאות הריבית נועדו לרסן את האינפלציה, דבר שלא ממש קרה עד עכשיו, אבל את ההשלכות השליליות של כבר רואים באופן ברור. מי שמרגישים את עליית הריבית בעוצמה אלו לוקחי המשכנתאות. בתוך קצת יותר משנה זינק ההחזר החודשי של המשכנתא הממוצעת בכ-1,300 בחודש. סכום לא מבוטל, שיכול להיות ההבדל בין משק בית שמצליח לקיים את עצמו לכזה שמתחיל לשקוע בחובות. 

עוד מבחזית החדשות

המשבר אינו פוסח גם על יזמי נדל"ן שנוטלים מימון בנקאי בעשרות מיליוני שקלים, עבור רכישת הקרקע ובניית הפרויקט, ונאלצים לשלם ריביות של מאות אלפי שקלים בחודש. דבר זה מוביל לשיתוק בענף הבניה.

כמה מחברי הכנסת העלו הצעות כדי לנסות ולהביא לפתרון של המשבר שמאיים על חוסנם הפיננסי של משפחות רבות אולם עד כה הצעות או לא זכו להתייחסות מטעם בנק ישראל, ובינתיים הבנקים גורפים הון רב מהריביות הגבוהות שהזניקו את רווחיהם לשיאים חדשים.

"נכון היה להעלות את הריבית רק בהלוואות חדשות", כך אומרים במימונדלן, חברת מימון המלווה יזמים בענף הבנייה והנדל"ן. "הריבית שבנקים לוקחים אמורה לשקף את עלות המימון שלהם. ואין שום סיבה לייקר את ההלוואות שכבר נתנו לפי עלות מימון נמוכה".

בכדי להבין מהי עלות המימון של הבנקים צריך להסביר כיצד פועל המודל העסקי של הבנקים. כאשר הם מלווים לנו כסף, הכסף הזה נלקח בריבית מסוימת, מבנק ישראל, או מפיקדונות (עליהם משלם הבנק ריבית ללקוחותיו). הבנק מתפרנס מהפער בין הריבית שהוא נותן לנו לבין הריבית שהוא משלם כשהוא לווה כסף מבנק ישראל. הריבית שבה "הלווה" הבנק את הכסף מבנק ישראל, היא למעשה עלות המימון שלו להלוואה שהוא נותן לנו. לחילופין, כשאנחנו במינוס או לווים ממנו כסף הוא גובה מאיתנו ריבית גבוהה יותר ממה שהוא מקבל מבנק ישראל.

"כאשר הבנק העניק הלוואה או משכנתא לפני שנה ויותר עלויות המימון שלו עבור ההלוואה היו נמוכות מאוד. ולפי זה הוא תמחר את הריבית", מסבירים במימונדלן. "אין שום סיבה שכעת הריבית על אותה הלוואה תעלה. מה השתנה בעלות המימון של הבנק? הרי ההלוואה כבר ניתנה. למעשה הבנקים מנצלים את העובדה שכעת הריבית ועלות המימון עבור הלוואות חדשות זינקה, והם משיתים את העלויות האלה גם על ההלוואות הישנות. אין בזה שום היגיון כלכלי".

נציין כי בשבוע שעבר התפרסם מחקר של החוקר נעם בוטוש, ממרכז המחקר והמידע של הכנסת לפיו מקור ההון העיקרי (87%) הוא פיקדונות הציבור, שעמדו במרץ 2023 על 1.9 טריליון שקל. 28% מתוכם הם כספים שהבנקים לא משלמים עליהם ריבית והעלות היא אפסית. נכון לפברואר 2023, הריבית על סך פיקדונות הציבור (נושאי ריבית ושאינם נושאי ריבית) היא 2.03% בלבד. לדבריו, עלות כל מקורות ההון של הבנקים, כולל פיקדונות בריבית ואג"ח, היא 1.4%. 

עוד מבחזית החדשות

"אין ספק שלגבי הלוואות חדשות עלויות המימון הבנקאי התייקרו אבל מאותה הסיבה אין שום טעם וצורך לייקר את ההלוואות הישנות", אומרים במימונדלן. 

העלאת הריבית פגעה גם בענף הנדל"ן. "המצב בשוק המימון הבנקאי והנדל"ני פוגע ברווחיות של הרבה פרויקטים. בסביבת הריבית הגבוהה כיום במשק, עלויות המימון הינן גבוהות מאוד ויכולות להיות ההבדל בין פרויקט עם רווח יזמי נאה לבין פרויקט שהרווח היזמי בו מוטל בספק. הרבה יזמים שמגלים שהריבית הגבוהה שוחקת להם את הרווחיות והכדאיות בהקמת המיזם, פונים אלינו כדי לנסות ולהשיג מימון זול יותר. אנחנו בודקים את האפשרויות הזולות ביותר לטובת הלקוח כדי שיוכל לעמוד ברווחיות של הפרויקט" אומרים במימונדלן.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
נעריך את הרגע הזה, לפני שהוא הופך לזיכרון

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים