שיתוף
תגובות
כלכלה » כלכלה בעולם » הפגישות הסודיות של עידן עופר ושר השיכון
בבריטניה דורשים הסברים
מחשש לניגוד עניינים, בבריטניה רוצים הסברים והבהרה לגבי תוכן פגישתם של עידן עופר ושר השיכון הבריטי ג'נריק, לגבי פרויקט כרייה בבריטניה
רוברט ג'נריק | צילום: פייסבוק

עיתון ה'גרדיאן' הבריטי חשף בשבוע שעבר ניגוד עניינים, לכאורה, לאחר ששר השיכון הבריטי, רוברט ג'נריק, נפגש עם המיליארדר הישראלי עידן עופר בזמן ששימש כשר במשרד האוצר הבריטי, ועסק באותה תקופה בבחינת סיוע ממשלתי לחברה מתחרה בכיל של עופר.

ב'גרדיאן' דווח כי הפגישה בין השניים התקיימה, בזמן שג'נריק היה שר זוטר במשרד האוצר הבריטי ושקל בקשה לתמיכה פיננסית מסיריוס מינרלס, עבור פרויקט כרייה מתחרה לחברה של עופר – קליבלנד פוטאש.

דרך החזקתו בחברה לישראל, שולט עידן עופר במגוון חברות כימו, כימיקלים לישראל ובתי הזיקוק לנפט, ומחזיק בין היתר בחברה מקומית בבריטניה בשם קליבלנד פוטאש שמתעסקת עם כרייה, כאשר חברתו של עידן עופר התמודדה אז על מענק סיוע ממשלתי יחד עם החברה המתחרה.

כעת, דורשים בממשלה הבריטית הסברים על פגישתם של שר השיכון ג'נריק ועידן עופר, בכדי לשלול ניגוד עניינים והשפעה של עופר בנושא.

סטיב ריד, השר המקביל לג'נריק בממשלה, אמר כי "ג'נריק צריך לומר לנו אם הוא הצהיר על ידידותו עם עופר בפני גורמים רשמיים לפני הפגישה, מדוע הוא לא נסוג באופן מיידי מקבלת ההחלטה ואילו דיונים נוספים היו לו עם עופר".

עופר מצידו הסביר כי הפגישה עסקה בנושאים אחרים וכדי לדון באקלים העסקי שאחרי הברקזיט. הוא הוסיף ואמר כי אינו זוכר אם דיברו על פרויקט הכרייה של 'סיריוס מינרלס', אבל אם כן, זה היה רק להרף עין.

מטעם השר ג'נריק הסבירו כי "בזמן שהיה במשרד האוצר, ג'נריק נפגש עם כמה בעלי מניות כדי לדון בטכנולוגיות של כלי רכב חשמליים ונקודות טעינה. זה כלל פגישה עם עופר, שיש לו ניסיון ניכר בתעשייה. נציגים של משרד האוצר נכחו בפגישות האלה והן דווחו באופן הרגיל בהתאם לכללי השקיפות המיניסטריאלית".

עוד נמסר, כי "ג'נריק מנע מעצמו לדון בנושאים הקשורים לסיריוס מינרלס. הוא עשה זאת לפני שהתקבלו החלטות של המשרד לגבי הפרויקט, שלמיטב הבנתי התקבלו אחרי שעזב את משרד האוצר בכל מקרה. עופר הוא ידיד המשפחה. ג'נריק העלה את הנושא בפני גורמי ממשל והתנדב למנוע מעצמו לעסוק בכך, בהתאם לעצתם".

עוד התבקשו להסביר, את עניין התרומה של עידן עופר למפלגה השמרנית לאחר שבמארס 2019, חברה אחרת של עופר, קוואנטום פסיפיק, תרמה למפלגה השמרנית  10,000 ליש"ט. אך עופר הסביר כי "הבקשה לתרומה הגיעה בשם קבוצת ידידי ישראל במפלגה השמרנית, ולא נדונה עם ג'נריק, שחבר בקבוצה".

מעידן עופר נמסר בתגובה לפגישה עם השר ג'נריק, כי "מדובר בפגישה שהתקיימה בהתאם לנהלים המקובלים בממשל הבריטי בנוכחות פקידים ובאופן הגלוי ביותר. כלומר, ניתן גילוי מלא לגבי הקשרים בין המשתתפים. כמו כן, היא תועדה כנדרש על ידי גורמי המקצוע שהשתתפו בה. כפי שהתפרסם, בפגישה נדונו מספר נושאים רחבים, ובהם הברקזיט, הכלכלה והאנרגיה, אולם עידן אינו זוכר אם נושא המכרה עלה כלל בפגישה".

על עניין התרומה למפלגה, הסביר עופר כי "צריך לזכור שהסיכוי באותה תקופה שקורבין, המועמד האנטי-יהודי, האנטי-ישראלי והפרו-חמאסי יזכה בבחירות באנגליה היה מאד מוחשי והדיר שינה מעיניהם של רבים מתומכי ישראל בבריטניה, וכי עידן נתן את התרומה למפלגה השמרנית (10,000 ליש״ט) בעקבות פניית קבוצת ידידי ישראל במפלגה השמרנית, וזאת בגובה המותר על פי החוק כדי לתרום את חלקו הצנוע במאבק נגד בחירתו של קורבין לראשות ממשלת בריטניה. לשר ג׳נריק לא היה כל קשר לתרומה הזאת, ולמותר לציין שהוא לא ביקש אותה. אגב, עיתוי העלאת הנושא קשור ביריבויות פוליטיות פנימיות ואין כל טענה כזו או אחרת כלפי עידן עופר".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
היכולת החשובה בחיים היא היכולת להשתנות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים