שיתוף
תגובות
כלכלה » העליה במחירי החשמל יעצרו: סמוטריץ' מעריך את הפחתת מס הבלו על הפחם
שר האוצר חתם היום על צו שמאריך את הפחתת מס הבלו על הפחם עד לסוף שנת 2023. ההפחתה תצמצם את התייקרות מחיר החשמל שכבר אושרה
שר האוצר, בצלאל סמוטריץ | צילום: שלומי אמסלם - לע"מ

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' חתם היום (שלישי) על צו שמאריך את הפחתת מס הבלו על הפחם, במטרה למתן את עליית מחירי החשמל. הוראת השעה שהפחיתה את המס כבר הוארכה באופן אוטומטי עד ל-12 בפברואר, אך כעת האריך אותה השר עד לסוף 2023. הצו פורסם להערות הציבור והוא ייכנס לתוקף רק לאחר שיאושר סופית וכן לאחר שיאושר תיקון החוק שמספק לו מקור תקציבי.

במסגרת ההפחתה מס הקניה על פחם ירד מ-105.40 שקלים לטון לשקל אחד לטון. המהלך צפוי לעלות למדינה כ-440 מיליון שקלים. מאחר ומדובר בשיעור חיסכון גבוה, ההערכה היא כי תעריף החשמל לצרכן יעלה בסופו של דבר ב-6% בלבד לעומת תעריף דצמבר, זאת בניגוד להתייקרות בשיעור 8.2% שכבר אושרה ברשות החשמל בינואר, אם הפחתת המס תפקע.

עוד מבחזית החדשות

החתימה על הצו נעשתה מתחת לרדאר התקשורתי. למרות ששר האוצר דיבר היום הן בכנס במשרדו והן בוועדת הכספים וההתייחס ליוקר המחיה, הוא בחר שלא להתייחס לטיוטת הצו וגם לא שלח עליה הודעה לתקשורת.

לעומת מס הבלו על הדלק, שכל הפחתה שלו מגיעה ישירות לכיס הצרכן, בחשמל זה המצב שונה. מי שרוכש את הפחם אינו הצרכן אלא חברת החשמל. התעריף הסופי שמשלם הצרכן נקבע על ידי רשות החשמל בשקלול מחיר הפחם העולמי, מס הבלו ועוד. בשנים רגילות הרשות מתכנסת אחת לשנה ומעדכנת את התעריף. התעריף לשנה זו נקבע כבר עם עליה של 8,2% מתחילת השנה.

בשונה משנים רגילות, בשנת 2022 עדכנה רשות החשמל את מחיר החשמל 3 פעמים, והעלייה הצטברה לכ-20%, שהם כ-33 שקלים בחודש. אחד הנימוקים הנימוקים המרכזיים להתייקרות תעריף החשמל האחרונה הייתה פקיעת התוקף של מס הבלו ולכן צפוי שהרשות תעדכן את התעריף מחדש.

על מנת לאשר את הצו היה צורך למצוא מקור תקציבי למימון המהלך. הפסד הכנסות המדינה בשל הצו יהיה בהפחתת שיעור הפרשת המס לקרן תשלום פיצויים בעד נזקי מלחמה ובצורת. לצורך כך יש צורך בתיקון לתקנות מס רכוש וקרן פיצויים. במסגרת תיקון זה צפויים לבקש בממשלה שהשנה לא יועברו הכנסות לקרן הפיצויים כלל. הכסף שייחסך, כ-2.5 מיליארד שקלים, צפוי לשמש גם להפחתת הבלו על הפחם וגם לביטול המס על הכלים החד פעמיים.

עוד מבחזית החדשות

נשיא התאחדות התעשיינים, רון תומר, בירך על המהלך ואמר: "ניתן למנוע את כל עליות המחירים, וכעת נמשיך לפעול על מנת לעצור לחלוטין את העלייה בתעריפי החשמל. כפי שהצגנו לרשות החשמל ניתן לבצע זאת על ידי פריסה רחבה יותר של העלויות העודפות".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
היכולת החשובה בחיים היא היכולת להשתנות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים