שיתוף
תגובות
כלכלה » הזדמנות למבקשי עבודה חרדים? עליה בביקוש לג'וניורים בהייטק
המשבר העולמי בהייטק, מייצר גם הזדמנויות חדשות | המספר הממוצע של משרות פנויות למפתחי תוכנה ירד, אך קיימת עליה משמעותית בביקוש לעובדים ללא ניסיון
כיתת לימוד בהייטק | צילום: באדיבות המצלם

ההאטה העולמית בתעשיית ההייטק, לצד אי הוודאות המקומית, יצרו אתגר משמעותי לתעשיית הטכנולוגיה העילית הישראלית. לצד הצניחה בהיקף ההשקעות בהייטק המקומי, גם בלימת הצמיחה במספר העובדים בהייטק העידה על מגמת ההאטה.

החדשות המעודדות הן כי ישנן אינדיקציות ראשוניות לפיהן ההייטק העולמי מתחיל להתאושש. כך למשל מדד הנאסדק, עלה בארבעת החודשים הראשונים של 2023 בכ-20%, וחברות הטכנולוגיה הגדולות מתחילות להראות סימנים של יציאה מהמשבר.

טבלת השוואה | צילום: ציברן

עוד מבחזית החדשות

בנוסף, מסתבר שההאטה שחווה תעשיית ההייטק, מייצרת גם הזדמנות. דו"ח חדש של רשות החדשנות וSNC מגלה כי דווקא שיעור הג'וניורים (עובדים חדשים ללא ניסיון) נמצא בעליה בשנה זו. סוגיית תעסוקת העובדים ללא ניסיון ראשוני, מטרידה רבות את העוסקים בכוח האדם של תעשיית ההייטק. חברות רבות העדיפו שלא להעסיק ג'וניורים, ולהכשיר עובדים ללא ניסיון מעשי.

לפי הדו"ח של רשות החדשנות עולה כי במהלך המחצית השנייה של 2022, שיעור הג'וניורים בתפקידי מחקר ופיתוח עלה משמעותית. שיעור גבוה יותר של חברות דיווחו כי הגדילו את נתח הג'וניורים בגיוסי העובדים. במחצית השנייה של 2022, גיוסי הג'וניורים היוו 26% מגיוסי העובדים למחקר, זאת ביחס לשיעור של 22% בתקופה המקבילה אשתקד. 

"המשוואה היא פשוטה", מסביר איציק קרומבי מנכ"ל תכנית MeGo להכשרת גברים חרדים להייטק, "הג'וניורים מהווים כוח עבודה זול יותר מעובדים ותיקים. בתקופה כזאת של חוסר וודאות, חברות מעדיפות להשקיע פחות בעובדים עם שכר גבוה מאוד ובמקום זה לגייס עובדים צעירים ללא ניסיון ולהשקיע בהכשרה שלהם, מתוך הבנה שבתקופה זו הם יישארו בחברה לתקופה ממושכת והפרמיה על תהליך הקליטה שלהם תהיה חיובית. לכן ההאטה היא הזדמנות מצוינת לעובדים החדשים שרוצים להיכנס לתעשיית ההייטק. בתוך תקופה גם תעשיית ההייטק תתייצב, והג'וניורים של היום יהיו כבר עובדים מבוקשים עם ניסיון".

עבור חרדים שמבקשים לנצל את התקופה הנוכחית כדי להשתלב בתעשיית ההייטק, מציעה תכנית MeGo את המעטפת המושלמת שכוללת תמיכה מקצועית, לימודית ואישית, לצד מימון מלא ללימודים ומלגת קיום חודשית.

התכנית שמופעלת על ידי קרן קמ"ח, הושקה לפני כשנה ביוזמת קרן סטף ויזמיי ההייטק בני לוין ושמיל לוי, שיחד עם שותפים נוספים מהממשלה, חברות הייטק וקרנות פילנתרופיות, נבנתה במטרה לענות על הצורך של תעשיית ההייטק בעובדים מוכשרים ואיכותיים, ופועלת להכשיר כאלפיים מתכנתים חרדים שיצטרפו לעבודה בהייטק בשנים הקרובות. במסגרת התכנית, מתקיימים לימודים במשך 14 חודשים (ימים מלאים) במודל הכשרה של 8200, עם פרויקטים והתנסות מעשית בחברות הלוקחות חלק במסלול ההכשרה.

לאחר ההצלחה בפתיחת המחזור הראשון עם כ 100 תלמידים, והמחזור השני עם כ 150 תלמידים, בימים אלה נפתחו המיונים למחזור השלישי של התכנית עם כיתות לימוד בירושלים, בני ברק, בית שמש, חיפה ואשדוד. המועמדים שישלימו את תהליך המיון הקפדני וימצאו מתאימים לתכנית, יתחילו מיד אחרי החגים את הלימודים במחזור החדש של תוכנית מיגו.

עוד מבחזית החדשות

בדו"ח שהתפרסם כתב המבקר, כי על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בסוף שנת 2021 נאמדת אוכלוסיית ישראל בכ-9.45 מיליון נפש, מהם נמנו כ-1.2 מיליון נפש (כ-13%) עם האוכלוסייה החרדית. 

על פי נתוני המועצה הלאומית לכלכלה שבמשרד ראש הממשלה, בשנים 2006 – 2022 נוצר מחסור מצטבר של 189 אלף יחידות דיור לכלל האוכלוסייה, וזאת משום שמספר יחידות הדיור שנבנו היה קטן מהנדרש לפי גידול האוכלוסייה. 

מהביקורת שערך המבקר עלה כי בהמשך להחלטת הממשלה אכן קידמו משרד הבינוי ורמ"י בשנים 2016 – 2021 הגשת תוכניות ושיווק קרקעות לאוכלוסייה החרדית. יחד עם זאת, היקפי התכנון והשיווק היו נמוכים מן הנדרש לשם מתן מענה על צורכי הדיור של האוכלוסייה החרדית בהתאם לתוכנית הדיור לאוכלוסייה זו. היקף תוכניות הדיור לאוכלוסייה החרדית שאושרו בשנים 2017 – 2021 היה כ-4% מתוך 623 אלף יח"ד שאושרו לכלל האוכלוסייה באותן שנים. 

עוד עלה מהדו"ח, כי עד אוקטובר 2022 לא הניבה בחינת אפשרות ההרחבה בשטח השיפוט של יישובים חרדיים קיימים תוספת ניכרת של קרקעות לבניית יח"ד לאוכלוסייה החרדית. 

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
היה אסיר תודה על כל האנשים הקשים בחייך, ותלמד מהם. הם מראים לך בדיוק מי אתה לא רוצה להיות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים