שיתוף
תגובות
בריאות » ההסכמים הסודיים עם יצרני החיסונים לקורונה
מתחסנים במספרים
פוליטיקאית בלגית חשפה 'בטעות' את המספרים שמאחורי רכש החיסונים השונים והחברות איימו בתביעות נגד האיחוד האירופי • אז כמה זה עולה לאירופאים וכמה לישראלים?
מתחסנים לקורונה | צילום: Chinnapong, שאטרסטוק

ציוץ שגרתי של פוליטיקאית בלגית ברשת החברתית 'טוויטר' חשף בסוף השבוע את הסוד הכי שמור בתקופה האחרונה באיחוד האירופאי. הציוץ אמנם נמחק זמן קצר לאחר מכן, אך צילומי המסך כבר הספיקו להתגלגל לידי כלי התקשורת ומחירון החיסונים המלא נחשף.

הייתה זו מזכירת המדינה לתקציב של בלגיה, השרה אווה דה-בליקר, שפרסמה "בשם השקיפות" טבלה מפורטת שבה מוצגות כמויות החיסונים שנרכשו על ידי הנציבות האירופית במרוכז עבור תושבי האיחוד לשנת 2020, כמו גם גובה התשלום שהועבר לכל אחת מיצרניות החיסונים. אלא שהעובדה שהאיחוד האירופי חתום על הסכמי סודיות עם חברות התרופות והחיסונים הביא לאיומים טרם נקיטת הליכים משפטיים ותוך זמן קצר נעלם הציוץ כלא היה.

למרות שמחקה את הציוץ, לא התנצלה דה-בליקר על פרסום הנתונים, ואף אמרה כי פרסום הנתונים לא יפגע במאבק בנגיף הקורונה, שכן הכסף כבר שולם ליצרניות התרופות.

"הפראיירים" הישראליים ששילמו 100 שקל (כ-28 דולר) לכל מנת חיסון – ובחישוב של שתי מנות לכל אחד, 200 שקל על כל אזרח – זכו בקבלת החיסונים יותר משבוע לפני כל מדינות העולם, למעט ארצות הברית

אלא שכאמור, התקשורת לא פספסה את ההזדמנות וחשפה את צילום המסך של הציוץ, ממנו עולה כי החיסון היקר ביותר באירופה הוא זה של חברת מודרנה האמריקאית, עבורו משלמים האירופאים 18 דולר (14.7 אירו) למנה.

במקום השני בטבלת המחירים נמצא החיסון של פייזר-ביונטק, עליו משלמים האירופאים 12 אירו. החיסון של חברת CureVac הגרמנית, שנמצא עדיין בשלבי ניסוי, עלה לאיחוד האירופאי 10 אירו, של סאנופי/GSK 7.5 אירו ושל ג'ונסון אנד ג'ונסון 7 אירו.

החיסון הזול ביותר עבור האיחוד האירופאי, הוא זה שמפתחת חברת התרופות הבריטית אסטרהזניקה בשיתוף עם אוניברסיטת אוקספורד, שמחירו… 1.78 אירו בלבד.

יצויין כי כלל החיסונים, למעט אלה של פייזר ומודרנה, נמצאים עדיין בשלבי ניסוי שונים וטרם נכנסו לתהליך של ייצור והפצה. בנוסף, ההסכמים משקפים רק את הרכישות המוקדמות ל-2020 ולא את הרכישות העתידיות של החיסונים עד למיגור הנגיף. בנוסף, יש לקחת בחשבון כי על כל אחד לקבל שתי מנות חיסון, כך שהעלות פר-אזרח כפולה מהמחיר למנה

הציוץ שהוסר | צילום: צילומסך

הישראלים שילמו יותר – וזכו בעדיפות

למקרה שתהיתם כיצד ייתכן שישראל קיבלה את החיסון של פייזר לפני רוב מדינות העולם, כולל מדינות מתקדמות ומפותחות בהרבה, התשובה פשוטה מאוד – אינטרס עסקי. חברות התרופות מנצלות את הלחץ מהנגיף והמשבר הכלכלי שבעקבותיו ומייצרות מין 'מכרז' בין המדינות.

כך למשל, "הפראיירים" הישראליים ששילמו 100 שקל (כ-28 דולר) לכל מנת חיסון – ובחישוב של שתי מנות לכל אחד, 200 שקל על כל אזרח – זכו בקבלת החיסונים יותר משבוע לפני כל מדינות העולם, למעט ארצות הברית.

בהסכם שחתמה ישראל עם פייזר, היא אמנם לא התחייבה לספק לישראל את החיסונים, אך בפועל היא תיעדפה את הלקוח האסטרטגי והשווה ביותר שלה. על פי ההסכם, תספק פייזר לישראל שמונה מיליון מנות חיסונים ב-800 מיליון שקל, כאשר 120 מיליון הועברו כמקדמה ו-680 מיליון שקלים נוספים אמורה ישראל לשלם בחודש אספקת החיסונים, שהוא החודש הנוכחי.

ישראל גם חתמה על הסכם עם מודרנה, שקיבלה אתמול לראשונה את אישור מנהל המזון והתרופות האמריקאי (ה-FDA) לצאת להפצה מיידית, ובימים הקרובים צפויים להגיע לישראל גם החיסונים של מודרנה. עם זאת, פרטי ההסכם איתה מעולם לא פורסמו.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
נעריך את הרגע הזה, לפני שהוא הופך לזיכרון

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים