שיתוף
תגובות
כלכלה » האינפלציה לא עוצרת: בנק ישראל העלה את הריבית בעוד 0.5%
בנק ישראל הכריז היום על העלאה נוספת של הריבית בשיעור של 0.5% | שיעור הריבית הבסיסית יעמוד על 3.75% וריבית הפריים על-5.25% – הגבוה ביותר מאז 2008
ראש הממשלה נתניהו נפגש עם נגיד בנק ישראל | צילום: עמוס בן גרשום/ לע"מ

בנק ישראל הודיע היום (שני) על העלאת ריבית נוספת, שביעית ברציפות, בשיעור של 0.5%  בהתאם לטווח העליון של התחזיות. שיעור הריבית הבסיסית יעלה ל-3.75% ושיעור ריבית הפריים יעלה ל-5.25% – הגבוה ביותר מאז שנת 2008. המשמעות היא התייקרות נוספת של המשכנתאות.

לצד החלטת הריבית, פרסם בנק ישראל את התחזית המעודכנת, ולפיה התוצר צפוי לצמוח בשיעור של 2.8% ב-2023 ובשיעור של 3.5% ב-2024. שיעור האינפלציה הצפוי ב-2023 יהיה 3.0%. ואינפלציה ב-2024 תעמוד על 2.0%. על פי התחזית, הריבית המוניטרית צפויה לעמוד על 4.0% בממוצע ברבעון הרביעי של 2023.

עוד מבחזית החדשות

העלאות הריבית הרציפות בארץ ובמרבית העולם המערבי, הן חלק מניסיון להיאבק באינפלציה הגואה בצל היציאה ממשבר הקורונה ומלחמת רוסיה-אוקראינה ששיבשה את שרשראות האספקה והזניקה את מחירי האנרגיה. מדד המחירים לצרכן בישראל זינק  בשיעור שנתי של 5.3% בחודש נובמבר האחרון, והוא צפוי להמשיך לעלות גם בדצמבר.

הוועדה המוניטרית של בנק ישראל, בראשות הנגיד פרופ' אמיר ירון, מנסה לאזן בין מיתון האינפלציה לחשש העולה ממיתון במשק, תוך התמודדות עם כניסתה של ממשלה חדשה והיעדר תקציב מאושר. על פי הערכות, הוועדה צפויה להמשיך להעלות את הריבית בתקופה הקרובה והיא צפויה להגיע לשיעור של 4%.

בעוד העלאות הריבית, נועדו בראש ובראשונה לצמצם את הצריכה ולמתן את המחירים, העלאות רציפות וחדות במיוחד, עלולות להוביל לקיפאון במשק ולקשיים משמעותיים עבור בעלי עסקים, אשר בתורם עלולים להוביל לעלייה באבטלה.

יממה לאחר כניסת השרים החדשים, הממשלה החדשה מתחילה לגבש צעדים ותוכניות בתחום הכלכלי, כולל אפשרות לבלימה או לביטול של חלק מההתייקרויות שנכנסות החודש לתוקף, כמו העלייה במחירי החשמל המים, הדלק והארנונה.

ההחלטה של בנק ישראל מגיעה לאחר שלפני כשבועיים הודיע הבנק המרכזי בארה"ב על העלאת ריבית נוספת בשיעור של 0.5% , אשר הביאה את הריבית במעצמה הכלכלית המובילה בעולם לטווח של 4.25%-4.5%.

עוד מבחזית החדשות

על אף שגם הפעם הריבית בארה"ב עלתה בשיעור משמעותי, העלאת הריבית האחרונה של הפד נחשבת למתונה ביחס לארבע העלאות הריבית הקודמות שעמדו על שיעור חד במיוחד של 0.75%. למרות זאת, גם בארה"ב שיעור הריבית הנוכחי הוא הגבוה ביותר מאז דצמבר 2007 והצפי הוא להמשך העלאות ריבית, כאשר ההערכה הנוכחית היא שהריבית שם תגיע בחודשים הקרובים לשיעור של 5.25%.

גם בבנק האירופי המרכזי ובבנקים מרכזיים אחרים בעולם הבהירו בשבועות האחרונים שהעלאות הריבית יימשכו מכיוון שנכון לעכשיו האינפלציה טרם נבלמה, ובארצות מסוימות באירופה היא כבר מגיעה לכ-10%.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
לא משנה כמה המצב טוב או רע, תמיד הוא בסוף משתנה

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים