שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בארץ » דו"ח העוני האלטרנטיבי: אחד מכל ארבעה ישראלים – מתחת לקו העוני
בישראל חיים 2.6 מיליון בתנאי מחסור ועוני, בהם 1.1 מיליון ילדים | שיעור המשפחות שנקלעות למצוקה כלכלית הולך וגדל וכך גם שיעור העניים שיוצאים לעבוד
תוכן סל המזון המחולק למאושפזים בבתי רפואה

דוח העוני של "לתת" מתפרסם בימים אלו ומטרת הדו"ח היא לשקף את שגרת החיים של הנתמכים, והאתגרים המלווים אותם. הדו"ח יוצא במקביל לסקירה שמפרסם הביטוח הלאומי, שבודק מדדים אחרים ומשתמש בהגדרות שונות לסף העוני. 

השנה הקרובה צפויה להיות מאתגרת במיוחד מבחינה כלכלית. ישראל נמצאת במקום השלישי במדד יוקר המחיה ביחס למדינות ה-OECD , אחרי שוויץ ואיסלנד. החודשים האחרונים הביאו איתם גל התייקרויות בכל תחומי החיים, במחירי המזון, החשמל והדיור. עם האינפלציה הולכת וגואה ובמקביל גם החובות, ההלוואות והמשכנתאות המתייקרים מהעלאות הריבית. עבור אלו שנמצאים על סף העוני, המשמעות היא ויתור על מוצרים ושירותים בסיסיים, הגדלת החובות הקיימים, וסיכויים נמוכים יותר לצאת ממעגל העוני.

עוד מבחזית החדשות

לשם ההשוואה, משפחה נתמכת תוציא בממוצע 8,447 שקל, לעומת הכנסה ממוצעת של 5,430 שקל. כמחצית מהכנסתם הממוצעת של הנתמכים מופנית לדיור, ול-10% מהם אין מקום מגורים קבוע. במקביל, היצע הדיור הציבורי הולך ומצטמצם. ב-2010 הוצעו 64,200 דירות לזכאים, ב-2020 רק 53,800, והתור לדירה פנויה הולך ומתארך.

במסגרת דוח העוני האלטרנטיבי, ראיינו ב"לתת" 1,513 אנשים החיים בעוני ומקבלים סיוע מעמותות המזון. ב"לתת" זיהוי כי הגורם מספר אחת למצוקה כלכלית של נתמכי העמותה הוא מחלה או נכות, של הנתמך או של בן משפחתו.

הדרך העיקרית כדי להיחלץ ממעגל העוני היא תעסוקה, ובעיקר שכר הוגן. ולמרות זאת, לפי דוחות הביטוח הלאומי, שיעור העניים העובדים הולך ועולה. אם ב-2001 עמד שיעור העניים העובדים על 36%, היום השיעור טיפס ל-56%. כלומר, תעסוקה הפכה לכלי הרבה פחות אפקטיבי במיגור העוני. אך גם מי שלא יכולים לעבוד אמורים להיות מסוגלים לחיות בכבוד. כמחצית מהנתמכים מציינים כי מגבלה בריאותית מונעת מהם לשפר את מצבם התעסוקתי. עם זאת, קצבת הבטחת ההכנסה עומדת על פחות מחמישית מהשכר הממוצע למשרת שכיר.

על פי ממצאי "לתת" החינוך הפך למותרות בשנת 2022. 57% מנתמכי העמותה נאלצו להשאיר לפחות ילד אחד בגילאי לידה עד שלוש מחוץ למסגרת חינוכית, מאחר שלא היו מסוגלים לעמוד בתשלומים. נתון זה עלה בשיעור חד מאז פרוץ משבר הקורונה. כ-70% מהנתמכים העידו כי נאלצו לוותר על רכישת ציוד וספרי לימוד, וכ-80% נאלצו לוותר על חוגים וטיולים.

מחצית מהנתמכים נותקו מחשמל או קיבלו מכתב התראה לפני ניתוק בשנה החולפת. לפי מדד "עוני אנרגטי" של העמותה, שבודק את היכולת להבטיח מים חמים, חימום או הפעלת מכשירים חשמליים, 86% מהנתמכים סובלים ממחסור אנרגטי, 40% מתוכם סובלים ממחסור חמור.

מצבם הבריאותי של הנתמכים גרוע יותר, אך אפשרויות שירותי הבריאות שלהם נמוכה. 68% מהנתמכים ויתרו על רכישת תרופות או טיפול רפואי עקב המחיר, ול-61% מהנתמכים יש ביטוח בריאות בסיסי בלבד. 76% מהנתמכים סובלים מחלה כרונית, לעומת 43% בלבד באוכלוסייה הכללית. רבע מהנתמכים חולים בסכרת, פי שניים מהאוכלוסייה הכללית.

האוכלוסייה שסובלת במיוחד היא האוכלוסייה המבוגרת. מתחילת השנה עלה סכום קצבת אזרח ותיק בכ-17%, ולפי נתוני הביטוח הלאומי כל הקשישים נמצאים מעל קו העוני. למרות  זאת, בעמותת "לתת" טוענים כי הקצבה שעומדת על 6,002 שקלים לזוג, לא מספיקה לשמור על רמת חיים נאותה. לפי אומדן לתת, 75% מהקשישים הנתמכים חיים בעוני, ו-70% מהם נמצאים באי ביטחון תזונתי.

לדברי ז'יל דרמון, מייסד ונשיא ארגון לתת "אנו נמצאים בעת בה המדינה נמצאת בשיא עושרה אך יחד עם זאת מספר העניים הוא הגבוה ביותר שהיה עד כה, זהו מצב בלתי נסבל. בשנת 2022 יש יותר מ-2.6 מיליון נפשות החיות בעוני בישראל ואשר נותרו בצד, כקורבנות של האדישות הממשלתית. בשמן, אנו קוראים לממשלה החדשה לעמוד בהבטחת הבחירות, ולהעניק סיוע בסך של מיליארד שקלים לטיפול באי ביטחון תזונתי, הסממן החמור ביותר של העוני שנוגע לאוכלוסיות המוחלשות ביותר".

עוד מבחזית החדשות

הדוח הוצג בפני נשיא המדינה יצחק הרצוג שאמר בתגובה "העוני הוא איום אסטרטגי על מדינת ישראל, אתגר לאומי מהמדרגה הראשונה המחייב שילוב כוחות בין ממשלה, ארגוני חברה אזרחית, המגזר פרטי וכל מי שיכול להיות מעורב בשינוי ההכנסות הבסיסיות של משפחה".

עוד אמר הנשיא "הדוח הזה מספר את הסיפורים ומראה את הפנים. את ההורים שלא יכולים להעניק לילדיהם ביטחון תזונתי, את החיילים והסטודנטים שקורסים בהיעדר גב כלכלי, את הנוער והקשישים, מכל קצוות הארץ, מכל גווני החברה, שחיים יום-יום, שעה-שעה בחשש, ברעב, על הקצה. תמיד על הקצה", עוד הוסיף הרצוג "אני רוצה לברך את ארגון לתת על ההישגים הבלתי רגילים שלהם, על היהלומים שהם המתנדבים, המתנדבות וחברי ארגון הנוער ומאחל לכם לא לוותר, להמשיך ולהתמיד ולשנות את העולם"

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
נעריך את הרגע הזה, לפני שהוא הופך לזיכרון

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים