שיתוף
תגובות
כלכלה » באוצר תומכים: סמוטריץ' יכריע, האם כאל תפוצל מדיסקונט
הוועדה לבחינת התחרות בשוק האשראי הגישה את המלצתה הסופית, כי יש להפריד את חברת כרטיסי האשראי כאל מבנק דיסקונט ששולט בה (72%) | תגביר את התחרות במערכת הבנקאית
בנק דיסקונט | צילום: דוברות דיסקונט

שבוע לפני כניסת שר האוצר החדש לתפקידו, המליצה הוועדה שמונתה והוקמה על ידי הממשלה היוצאת, לבחינת התחרות בשוק האשראי, להפריד את חברת כרטיסי האשראי "כאל" מבנק דיסקונט, כדי להגביר את התחרות במערכת הפיננסית בישראל. למרות ההמלצה, ספק אם שר האוצר המיועד בצלאל סמוטריץ' יאמץ את המלצות הוועדה.

המלצות הוועדה פורסמו לאחר דיונים רבים שקיימה הוועדה ולאחר הליך שימוע שבמסגרתו שמעה הוועדה בין השאר את נציגי בנק דיסקונט. המסקנות וההמלצות נשענות על עיבוד וניתוח הנתונים שהתגלו בדיוני הוועדה.

עוד מבחזית החדשות

חברי הוועדה, למעט המפקח על הבנקים, יאיר אבידן, שהיה בדעת מיעוט, המליצו לשר האוצר להפעיל את סמכותו לפי החוק ולהוריד את הרף הקבוע בחוק להגדרת "בנק בעל היקף פעילות רחב", באופן שיחייב את בנק דיסקונט לוותר על אחזקותיו בחברת כאל.

מניתוח ועדת היישום עולה כי בנק דיסקונט לא היווה גורם מחולל תחרות במערכת הבנקאית. זאת, בניגוד לכוונת ועדת שטרום שהחליטה להחריג את בנק דיסקונט מחובת ההיפרדות מחברת כרטיסי האשראי בבעלותה. למרות שלא ניתן לבחון את ההשפעה המלאה של הפרדת חברות כרטיסי האשראי ברמה המשקית, ההפרדה הגבירה את התחרות וצמצמה את הריכוזיות במערכת הבנקאית ובכלל זה בשוק האשראי הצרכני, ואף השפיעה לטובה על התמריצים של חברות כרטיסי האשראי. 

לאחר בחינת כל הנתונים, הסתבר כי חברת כאל פועלת באופן אגרסיבי בשווקים בהם קיימת תחרות בין חברות כרטיסי האשראי, בעוד שבשווקים בהם היא פועלת מול המערכת הבנקאית באופן כללי, ומול חברת האם דיסקונט בפרט, היא אינה פועלת באופן אפקטיבי להגברת התחרות וצמצום הריכוזיות במשק. 

לאור התוצאות בחברות בהן כבר בוצעה הפרדה, נראה שהגדלת מספר השחקנים בשוק צפויה להשפיע לטובה על התחרות בשוק הבנקאי, ובכלל זה בשוק האשראי הצרכני. ועדת היישום סבורה כי שימוש בסמכות השר יגביר את התחרות ויצמצם את הריכוזיות במערכת הבנקאית ובכלל זה בשוק האשראי הצרכני, ועל כן היא ממליצה לשר להשתמש בסמכות זו.

עוד מבחזית החדשות

בראשות הוועדה עמדו מנכ"ל משרד האוצר, רם בלינקוב, וראש חטיבת המחקר בבנק ישראל, מישל סטרבצ'ינסקי, בנוסף, השתתפו בוועדה המפקח על הבנקים, יאיר אבידן, הממונה על התחרות, מיכל כהן, מ"מ הממונה על שוק ההון, עמית גל, הממונה על התקציבים במשרד האוצר, יוגב גרדוס, והממונה על מערכות התשלומים בבנק ישראל, עודד סלומי.

לדברי בלינקוב "הממצאים שהוצגו בפני הוועדה מצביעים על כך שהשינוי המוצע עשוי לתרום לתמריץ של כאל ודיסקונט לערער על שיווי המשקל המתקיים בעולמות התשלומים והאשראי, באופן שיוביל לצמצום הריכוזיות ולהגברת התחרות בשוק האשראי, שתתבטא באשראי המוצע לצרכן".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
מצליחנים הם אנשים שהופכים להרגל, לעשות דברים, שהמפסידנים חשים שלא בנחת לעשות...

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים