שיתוף
תגובות
משפט » אין חובת הצגת תעודת זהות לשוטר ללא חשד
בג"ץ למשטרה
השופטת חיות הקציבה למדינה 90 יום לגבש נוהל משטרתי חדש במקום זה המחייב אזרח להציג תעודת זהות, ללא חשד סביר • הנשיאה חיות: "פגיעה ניכרת בזכויות"
תעודת זהות ישראלית | צילום: El Hombre, שאטרסטוק

בית המשפט העליון (בג"ץ) פסל אמש את הנוהל המשטרתי הקיים, המאפשר לשוטר לדרוש מאדם להציג תעודת זהות על פי שיקול דעתו של השוטר. בפסק הדין הורו השופטים למשטרה לגבש נוהל חדש תוך 90 יום, שיקבע מהם בדיוק המקרים שבהם אדם ידרש להזדהות בפני שוטר. בכך קיבלו השופטים את העתירות של עמותת טבקה וארגוני זכויות אדם, ואף נפסקו לטובת העותרים הוצאות של 15 אלף שקלים.

נשיאת בית המשפט השופטת אסתר חיות כתבה בפסק הדין: "הנוהל המשטרתי נושא העתירות גובש על רקע ממצאי דו"ח ועדת פלמור אשר עוגנו בהחלטת ממשלה, ולפיהם קיים צורך בהתוויית קריטריונים ברורים להפעלת סמכות הדרישה להזדהות הקבועה בחוק תעודת זהות. זאת, בין היתר בשל העובדה שבחוק לא נקבעו קריטריונים כאלה".

היא נימקה: "סעיף 2 בפרק 'אופן הפעלת הסמכות' שבנוהל, המתייחס לנסיבות שבהן רשאי שוטר להפעיל את הסמכות, כולל מונחים עמומים ובכלל זה 'בכל מקרה אחר שבו הדבר נדרש למילוי תפקידו, בהתאם לשיקול דעתו ולפי נסיבות המקרה'. ניסוח כללי זה אינו מתווה באופן ברור ומפורט דיו קריטריונים להפעלת הסמכות. בנסיבות אלו, קיים חשש שהסמכות תופעל בשרירות ובאופן שיוביל לפגיעה בזכויות אדם".

ב-18.8.2019 עתרו לבג"ץ האגודה לזכויות האזרח, אגודת טבקה למען יהודי אתיופיה והוועד הציבורי נגד עינויים, בדרישה שבית המשפט יאסור על המשטרה לעכב אנשים ברחוב לצורך הצגת תעודה מזהה, כאשר אין חשד שביצעו עבירה.

בעתירה שהוגשה נטען כי המשטרה משתמשת לעיתים קרובות בסמכות ההזדהות באופן מפלה כלפי אוכלוסיות מוחלשות. וכי הנוהל הזה פוגע בזכות לכבוד, בזכות לשם טוב, בזכות לפרטיות, בזכות לחופש תנועה ובזכות לשוויון. עוד נטען כי הדרישה להזדהות ופעולות משטרתיות נוספות מתבצעות תוך אפליה גזענית, מפני שהן מופנות בעיקר כלפי יוצאי אתיופיה, המגזר הערבי ואחרים.

ראש לשכת עורכי הדין, עו״ד אבי חימי, בין העותרים, מסר בתגובה לפסק הדין: ״אני מברך את בית המשפט העליון. פסק הדין יבטיח מצב בו אכיפת החוק תהיה יעילה ושוויונית כלפי כל חלקי האוכלוסייה במדינה. לשכת עורכי הדין תמשיך להצטרף גם בעתיד לכל עתירה הנוגעת לזכויות בסיסיות ובעלת חשיבות המבקשת לתקן עוולות חברתיות״.

מעו"ד אן סוציו מהאגודה לזכויות האזרח ומעו"ד אייל אבולפיה המייצג את עמותת טבקה נמסר: "בית המשפט הבהיר למשטרה באופן ברור כי האופן שבו שוטרים פועלים מזה עשרות שנים הוא פסול. החוק לא מקנה לשוטרים סמכות לדרוש מאדם להזדהות באופן גורף ונרחב כפי שמבוצע על ידם כיום. במיוחד מברכים העותרים על הקביעה של בית המשפט כי בדיקת פרטיו של אדם במסוף המשטרתי ובכלל זה עברו הפלילי אסורה אלא אם קיים חשד סביר לביצוע עבירה. פסק הדין הוא בשורה אדירה לאוכלוסיות המוחלשות בישראל – ערבים, מזרחים ויוצאי אתיופיה – שסבלו זה שנים מהפרקטיקה המשפילה הזו".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אמור לי מי חבריך ואומר לך מי אתה

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים