שיתוף
תגובות
חדשות » אושר בכנסת: ירקות ופירות יסומנו כדי שהצרכן יידע את ארץ המוצא של התוצרת
ישראל הפכה מיצרנית של פירות וירקות למדינה שמייבאת חלק גדול מהתוצרת שנמכרת לצרכנים | על פי החוק יחויבו לסמן את ארץ המקור של התוצרת
פירות וירקות | צילום: ניצת הדובדבן

הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את תיקון חוק הגנת הצרכן שיאפשר לצרכן לזהות את ארץ המקור של תוצרת חקלאית. מטרת החוק היא לעודד צרכנים לרכוש תוצרת מקומית. חובת הסימון תיכנס לתוקף בעוד חמישה חודשים.

בשנים האחרונות, הפכה ישראל מיצרנית של פירות, ירקות, ביצים, דגים ובשר, למדינה שמייבאת חלק גדול מהתוצרת שנמכרת לצרכנים. כעת יחויבו בעלי עסקים לסמן את ארץ המקור של התוצרת.

עוד מבחזית החדשות

בענף החקלאות מברכים על החקיקה משום שלדעתם הצרכנים יעדיפו את התוצרת המקומית כדי לתמוך בחקלאות בארץ. רשתות שיווק ויבואנים מייבאים לארץ לא מעט סחורה חקלאית. בעוד שהמגמה במדינות עם חקלאות מתוחכמת כמו ישראל היא לדבוק בתוצרת מקומית בשל תמיכה בכלכלה המקומית ושמירה על הסביבה, בישראל מעדיפים לייבא תוצרת מחו"ל.

נכון להים מייבאים לארץ עגבניות מטורקיה, ענבים מדרום אפריקה, בשר בקר מארגנטינה ופולין, שום מסין ותפוחים מארה"ב. יבוא זה לרוב לא מוריד את המחירים ובמקרים רבים אף מייקר אותם. לפעמים המדינה אף מוותרת על המכס כדי להוזיל את הפירות, כמו באננס למשל, אך למרות זאת הפרי עדיין יקר מאוד בהשוואה למדינות אירופה.

בנוסף, צרכנים רוצים לדעת אם המלפפונים שהם רוכשים הם מתוצרת ירדן ואם הדגים שבמעדנייה מגיעים מנורבגיה, צ'ילה או סין, במיוחד כאשר קיים חשש איכות ההדברה במדינת המוצא

יחד עם זאת צרכנים לפעמים יכולים להעדיף תוצרת חוץ במקרים מסוימים, כך שהסימון לא תמיד יהיה לטובת החקלאות המקומית. כיום התוצרת הארוזה מסומנת לפי ארץ המקור אך תוצרת בתפזורת אינה מסומנת.

באיחוד האירופי יש תקנות המחייבות סימון ארץ מוצא וגם סימון לגבי איכות התוצרת. מדינות אירופיות מייבאות בעיקר תוצרת שהן לא מגדלות בעצמן בשל בעיות אקלים. כל המדינות באיחוד מעדיפות למכור תוצרת מקומית מאשר תוצרת מיובאת.

עוד מבחזית החדשות

לדברי דובי אמיתי, נשיא התאחדות האיכרים, "לאחר מאבק ממושך שהובלנו בהתאחדות האיכרים הצלחנו סוף סוף להעביר את החקיקה שתסדיר את הסימון של ארץ המקור לתוצרת החקלאית שנמצאת על המדפים. ההצעה תביא לשקיפות מלאה באשר למקורם של המוצרים ובהתאם לכך תאפשר לצרכנים הישראלים להחליט לרכוש תוצרת כחול-לבן. זוהי בשורה אמיתית לחקלאים אשר ממתינים לשינוי זה זמן רב".

אורי דורמן, מזכ”ל התאחדות חקלאי ישראל, בירך על ההישג ואמר: “כל מדינה צריכה להתגאות בתוצרת החקלאית שלה, ורק אצלנו מצאנו את עצמנו נאבקים על הזכות לסייע לציבור להבדיל בין תוצרת חקלאית מקומית וטרייה לבין תוצרת מיובאת. לשמחתי אחרי שנים רבות של עבודה אימצה הכנסת את עמדת ההתאחדות והחוק עבר. לצרכן קיימת זכות לדעת ולבחור מהיכן מגיע המזון אותו הוא ומשפחתו צורכים והתוצאה תהיה חיזוק החקלאות והחקלאים המקומיים והכלכלה הישראלית".

הצטרפו ועקבו אחר

2 תגובות

  1. עדיף לסמן כמה קיבל החקלאי על הסחורה וכמה העלו בדרך לצרכן. משפחות הפשע שולטות בשוק הפירות והירקות, מחירים של חוג הקוטב בארץ סובטרופית חמה.

סגור לתגובות.

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
הישג ענק הוא להגיב באותה צורה גם כאשר מנצחים וגם כאשר מפסידים

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים