מזל טוב, קניתם רכב חדש במיטב כספיכם, השתמשתם במשך כמה שנים, נהנתם מהרכב והוא שימש אתכם נאמנה, וכעת אתם רוצים להשתדרג ולעבור לדגם חדש יותר, וכאן רגע לפני מועד מכירת הרכב המשומש, מגזין 'אוטו' ביצע סקר מחירים וירידת ערך במכירת רכבים משומשים, אז האם יש הבדל בין מכוניות 'רגילות' להיברידיות בכל מה שקשור לירידת ערך או שלא. כל התשובות והנתונים בכתבה. יצויין כי פרק הזמן שנבחר עומד על כ-4 שנים – והכוונה למכוניות שנמכרו כחדשות בשנת 2016.
1. טויוטה קורולה
גרסה: 1.6 ל', 'סאן
מחיר כחדשה: 129,000 ש"ח
מחיר כמשומשת: 79,000 ש"ח
במקום הראשון, ואפילו נאמר כצפוי (בשל האמינות הגבוהה) המכונית המשפחתית ששמרה על ערכה בצורה הטובה ביותר מבין המשפחתיות שנבדקו היא טויוטה קורולה. כאשר מחירה הבסיסי כיום ע"פ מחירון לוי יצחק עומד על 79,000 שקלים המהווים אובדן ערך נמוך יחסית לשאר הנבדקות – 38.7%.
2. מאזדה 3
גרסה: 1.5 ל', 'קומפורט
מחיר כחדשה: 132,000 ש"ח
מחיר כמשומשת: 79,000 ש"ח
במקום השני ניצבת מאזדה 3, המשפחתית היפנית ששלטה בשוק הישראלי בעבר והייתה דומיננטית מאוד בשנים ההן, והיא נבדקה בגרסת ה-1.5 ל' המבוקשת דאז. מחירה הבסיסי כיום לפי מחירון לוי יצחק עומד על 79,000 ש"ח המהווים אובדן ערך של 40.1%.
3. יונדאי אלנטרה
גרסה: 1.6 ל', 'אינספייר'
מחיר כחדשה: 131,700 ש"ח
מחיר כמשומשת: 71,000 ש"ח
יונדאי אלנטרה ניצבת במקום השלישי מבין המכוניות שנבדקו. ע"פ מחירון לוי יצחק מחירה הבסיסי עומד על 72,000 שקלים המהווים אובדן ערך בשווי 45.3%.
4. סקודה אוקטביה
גרסה: 1.2 ל', 'אמבישן'
מחיר כחדשה: 135,000 ש"ח
מחיר כמשומשת: 72,000 ש"ח
במקום הרביעי, צמוד למתמודדת במקום החמישי, נמצאת סקודה אוקטביה שאיבדה 47% מערכה לאורך התקופה, ומחירה הבסיסי במחירון עומד כיום על 72,000 ש"ח.
5. הונדה סיוויק האצ'בק
גרסה: 1.8 ל', 'קומפורט'
מחיר כחדשה: 135,000 ש"ח
מחיר כמשומשת: 71,000 ש"ח
במקום החמישי מבין המשפחתיות שנבדקו הונדה סיוויק האצ'בק שאיבדה לא פחות מ- 47.4% מערכה לאורך השנים, ומחירה הבסיסי כיום ע"פ מחירון לוי עומד על 71,000 ש"ח.
ואי אפשר שלא להתייחס למגמה העולמית במעבר לרכבים היברידיים, מה שמצריך בחינה נוספת מול הדגמים הללו. כך בשנת 2018 הייתה זו (לראשונה בהיסטוריה המקומית) יונדאי איוניק ההיברידית שהפכה למכונית הנמכרת בישראל, בשנת 2019 רכב הפנאי הקומפקטי הנמכר בישראל היה גם הוא היברידי (קיה נירו) והמכונית הנמכרת ביותר בישראל 2019 הייתה טויוטה קורולה שנמכרה בעיקר בגרסתה ההיברידית שהופיעה לראשונה בדור הנוכחי.
לכן החלטנו לבדוק האם יש לפופולאריות של הכלים ההיברידיים ביטוי גם בירידת הערך. לשם כך בדקנו את טויוטה קורולה, יונדאי איוניק וקיה נירו- המכוניות ההיברידיות המובילות בישראל. מכיוון ששיווק הקורולה ההיברידית החל במרץ 2019 ירידת הערך נבדקה על פני פרק זמן של שנה אחת בלבד. אולי רמז למה שצופן העתיד.
לפי הבדיקה שערכו במגזין 'אוטו', ע"פ נתוני לוי יצחק יונדאי איוניק ('סופרים', 140,000 ש"ח כחדשה) מאבדת כ-20% מערכה בשנה הראשונה. קיה נירו ('EX', החל מ-143,000 ש"ח כחדש) צמוד אליה עם ירידת ערך רשמית של 19.6% בשנה הראשונה. אבל טויוטה קורולה ('סנס', 135,000 ש"ח כחדשה) בדומה לאחותה בסקטור 'הרגיל' היא המכונית שמאבדת הכי פחות מערכה – 13.3% בלבד במהלך השנה הראשונה.
השוונו את הנתונים האלה לשלוש המשפחתיות מונעות הבנזין הנמכרות בישראל 2019 – סקודה אוקטביה, רנו מגאן גרנד קופה ומאזדה 3. ע"פ נתוני לוי יצחק משפחתיות אלה מאבדות מערכן בשנה הראשונה: רנו מגאן 23.5%, סקודה אוקטביה 21.7% ומאזדה 3 עם 19.2%.
שלוש ההיברידיות מאבדות בממוצע 17.6% מערכן בשנה הראשונה, זאת לעומת ממוצע של 21.5% במקרה של המשפחתיות הקונבנציונליות. לפחות בשנה הראשונה ברור שמכוניות היברידיות שומרות על ערכן טוב יותר ממכוניות מונעות בנזין, בשוק המקומי כמובן.
כדי לקבוע לאן נושבת הרוח בצורה מדויקת כמובן שצריך לעקוב אחר ירידת הערך של המכוניות לתקופה ארוכה יותר ולדגום מדגם רחב יותר. אך הבדיקה הקטנה שערכנו מספקת לנו הצצה למגמה שככל הנראה תלווה אותנו בשנים הקרובות.