שיתוף
תגובות
בריאות » שר הבריאות הכריז על מלחמה בסיגריות האלקטרוניות: גיל המכירה יעלה ל-21
המלחמה בעישון
המתווה, שפורסם להערות הציבור, כולל מיסוי על סיגריות אלקטרוניות, צמצום נקודות מכירה לחנויות ייעודיות ואיסור על טעמים שונים במטרה לצמצם גירויים
סיגריה אלקטרונית, אילוסטרציה | צילום: Medvedeva Oxana, שאטרסטוק

משרד הבריאות פרסם הבוקר (שני) להערות ציבור מתווה לצמצום והפחתת הסיכון מסיגריות נשרפות וסיגריות אלקטרוניות. המתווה כולל בין היתר, השוואת המיסוי על הסיגריות האלקטרוניות לסיגריות הרגילות, קביעת איסור טעמים והעלאת גיל המכירה ל-21. מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, מסר: "לפני מספר חודשים, שני נערים אושפזו בעקבות שימוש בסיגריות אלקטרוניות – זוהי קריאת השכמה".

צוות הפעולה הלאומי במשרד הבריאות הוקם על ידי בר סימן טוב, לאחר המקרה של מידן קלר בן ה-16, שאושפז במצב קשה כשריאותיו קרסו כתוצאה מעישון מאסיבי של סיגריות אלקטרוניות. הצוות קבע כמה קווי מדיניות שיש לנקוט בישראל כדי להקטין את הסיכון מסיגריות. על פי המתווה יהיה איסור טעמים שונים לסיגריה במטרה לצמצם את הגירויים. בנוסף, למשרד הבריאות תינתן סמכויות לאכיפת מגבלת ריכוז הניקוטין הקיימת היום בחקיקה, ובנוסף, יוגבל נפח נוזל המילוי המותר לייבוא, שיווק ומכירה.

עוד מבחזית החדשות

כמו כן, צוות הפעולה ביקש לקבוע שינויים במראה הסיגריה כך שתוחל אזהרה גרפית על כלל מוצרי הטבק והעישון, כך שיהיה איחוד חזותי על מוצרי העישון והאידוי, מעבר לאחידות של מראה החפיסות.

החלק הקשה ביותר במתווה הוא סוגיית המכירה, שכן על פי המתווה יוחל איסור על מכירת סיגריות אלקטרוניות חד פעמיות ומכירת מוצרי טבק ועישון, והמכירה תאושר בחנויות ייעודיות בלבד תוך צמצום מספר נקודות המכירה. בנוסף, המשרד מבקש להעלות את גיל המכירה ל-21, להשוות את המיסוי על סיגריות אלקטרוניות ויתר מוצרי הטבק, ולהחיל מיסוי על ניקוטין המיועד לשימוש שאינו רפואי ועל המכשיר עצמו. לבסוף, המשרד מבקש גם לקבל סמכויות לבצע אכיפת איסור פרסום ברשת האינטרנט.

יצרניות הטבק ובמיוחד הסיגריות האלקטרוניות, שיש להן לובי חזק בכנסת, יסרבו להשוואת המיסוי וצמצום נקודות המכירה, כך שסביר להניח שלפחות חלק מהדרישות לא יגיעו לספר החוקים של מדינת ישראל. בינואר האחרון, סירב שר האוצר סמוטריץ להשוות את המיסוי בין סיגריה רגילה לאלקטרונית וחתם על המשך הצו שמורה כי סיגריה אלקטרונית תמוסה במיסוי נמוך משמעותית מסיגריה רגילה.

שר הבריאות, משה ארבל, מסר כי: "תופעת העישון במדינת ישראל הפכה למגיפה של ממש. שיעור המעשנים בקרב האוכלוסייה הבוגרת עומד כיום על יותר מ-20% ואנו עדים לעלייה בחשיפת בני הנוער לסיגריות אלקטרוניות, כל זאת, לצד הנזקים הקשים הנגרמים מעישון פאסיבי. מדובר בתופעה מדאיגה מאוד ומשרד הבריאות בראשותי נחוש לקדם צעדים לצמצומה ולהגביר את המודעות לפגיעה שנגרמת בעקבותיה".

לדבריו, "יש בידינו לעשות הרבה כדי להפחית את מספר המעשנים באוכלוסייה מחד, ולמנוע הצטרפותם של חדשים למעגל המעשנים מאידך. המאבק מצריך מאמץ מורכב ומשותף, ואנו מחויבים לפעול ליישום המדיניות במגוון תחומים של מניעה ועידוד הגמילה, כדי להביא לקידום בריאות הציבור, צעירים ומבוגרים כאחד, מפני העישון ונזקיו".

עוד מבחזית החדשות

מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, מסר כי: "מגפת העישון היא אחד מהאיומים המשמעותיים על בריאות הציבור, כאשר לפי ארגון הבריאות העולמי עישון טבק ומוצריו הוא סיבת המוות המובילה הניתנת למניעה. בשנים האחרונות, תופעת העישון גדלה ומתרחבת, ונזקי העישון החמורים גובים מדי שנה את חייהם של כ-8,000 נשים וגברים בישראל כתוצאה מעישון, 800 מהם כתוצאה מעישון כפוי (פסיבי)".

"הסיגריות האלקטרוניות הן איום חדש וממשי על בריאות הילדים, בני הנוער והמבוגרים כאחד", הוסיף בר סימן טוב, "לפני מספר חודשים, בתוך שבועות בודדים, שני נערים אושפזו בעקבות שימוש בסיגריות אלקטרוניות. זוהי קריאת השכמה ומשרד הבריאות נחוש לפעול על מנת לצמצם את השימוש בכלל מוצרי הטבק והעישון, לרבות סיגריות וסיגריות אלקטרוניות. נוכח ממדי התפשטות התופעה בחן המשרד את כלל הצעדים האפשריים, פעל ופועל בדרכים רבות על מנת להעלות את המודעות לסכנות שבשימוש במוצרים אלו".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אם אתה נראה היום כפי שהיית נראה אתמול, בשביל מה לך המחר?

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים