שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » פורסם הנוסח להצעת חוק לשינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים ופסקת ההתגברות
לוועדת החוקה יוצג נוסח השינוי לחוק השפיטה | בשונה מהצעה של לוין, שופטי העליון יוכלו לפסול חוקים רק בהסכמת כל השופטים פה אחד
בית המשפט העליון | צילום: דוברות הרשות השופטת

לידי N12 הגיע המסמך שיוצג בוועדת החוקה, חוק ומשפט ובו יוצגו תיקוני החקיקה לחוק יסוד השפיטה שעוסקת בפסילת חוקים ובשינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים. הנוסח החדש שנוסח על ידי יו"ר הוועדה שמחה רוטמן, כולל שינוי משמעותי בפסקת ההתגברות וקובע בין היתר כי חוק ייפסל – רק ברוב מוחלט של כל השופטים בהרכב. לעומת זאת, בהרכב הוועדה למינוי שופטים יהיה שינוי מזערי.

שר המשפטים יריב לוין הציע שהרכב שופטי העליון יוכל לפסול חוקים ברוב של 80%, ואילו ההצעה הנוכחית מדברת על רוב מוחלט בלבד. השינוי בהרכב הוועדה הוא שלקואליציה יהיה רוב של שש, ואילו בהצעה של לוין היה רוב של שבע. עוד עולה מתיקוני החקיקה כי בית המשפט לא יוכל לקבוע שהחלטה של ראש הממשלה או נבחרי הציבור לא סבירה. הכנסת גם תוכל לקבוע שחוקים מסוימים חסינים מביקורת.

עוד מבחזית החדשות

על פי ההצעה, הרכב הוועדה למינוי שופטים יהיה בן תשעה חברים ויכלול נציגים מהרשות השופטת, הממשלה והכנסת. נציגי הרשות השופטת יהיו נשיא בית המשפט העליון, נשיא בדימוס של בית משפט מחוזי ונשיא בדימוס של בית משפט שלום. השלושה ימונו על ידי שר המשפטים בהסכמת נשיא בית המשפט העליון.

נציגים בוועדה מטעם הממשלה יהיו שר המשפטים ושני שרים אחרים שתקבע הממשלה. ומטעם הרשות המחוקקת ימונו שלושה חברי כנסת שהם יושבי הראש של ועדות הכנסת הבאות: ועדת הכנסת, הוועדה לענייני ביקורת המדינה וועדת החוקה, חוק ומשפט.

בסוגיית עילת הסבירות, מציעה ההצעה כי בית המשפט העליון לא יוכל להוציא צו נגד ראש הממשלה או אחד השרים או נבחר ציבור אחר "בעניין סבירות החלטתם". כמו כן, על פי הצעת רוטמן, בית המשפט העליון לא יוכל לדון בחוקיותם של חוקי יסוד.

נוסח הצעת החוק לשינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים

ח"כ גלעד קריב תקף את הצעת רוטמן ואמר: "שבוע לאחר ששר המשפטים מפרסם את הצעתו לחוק יסוד השפיטה, מפרסם יו"ר ועדת החוקה נוסח משלו, שיש בו פגיעה עוד יותר חמורה בהגנה החוקתית על זכויות האדם. זהו שלב נוסף במהומה המכוונת שיוצרת הקואליציה, תוך עקיפה של תהליכי החקיקה המקובלים. אין עדות ברורה יותר שפניה של הממשלה לבליץ של חקיקה ולא להידיינות והידברות. מול המהלכים הכוחניים האלה יש להעצים באופן דרמטי את המחאה הציבורית".

שר המשפטים יריב לוין ונשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות נפגשו מוקדם יותר היום בפעם השנייה בלשכתה של הנשיאה, ברקע ההתקפות ההדדיות בין השניים. בניגוד לפגישה הקודמת, אחרי הפגישה לא יצאה הודעה לתקשורת. הפגישה הוגדרה כעניינית שעסקה בסוגיות השוטפות של מערכת המשפט ולא עסקה במהפכה המשפטית. השניים קבוע להיפגש שוב בשבוע הבא.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אם אתה נראה היום כפי שהיית נראה אתמול, בשביל מה לך המחר?

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים