שיתוף
תגובות
כלכלה » עסקת ענק: אהרון פרנקל רוכש מאבו דאבי 11% ממאגר תמר בחצי מיליארד דולר
פרנקל רכש את המניות מידי מובדאללה פטרוליום, שהחזיקה 22% במאגר | הרכישה התבצעה לאחר שיתר החברות שמחזיקות במאגר הודיעו כי בכוונתן לייצא גז לאירופה דרך מצרים
אהרון פרנקל והרב בראל לזר | צילום: Michael Elkan

איש העסקים אהרון פרנקל מימש אופציה לרכישת 11% ממאגר תמר מידי מובאדללה פטרוליום, שבבעלות ממשלת אבו דאבי, תמורת 522 מיליון דולר זאת באמצעות חברת יוניון אנרג'י. פרנקל השלים את הרכישה רק אחרי שיתר החברות שמחזיקות במאגר תמר הודיעו כי בכוונתן להרחיב את הפקת הגז מהפרויקט לטובת יצוא גז לאירופה דרך מצרים, מסלול הפקה רווחי יותר עבורן לעומת מכירת גז ללקוחות בישראל.

לפני כשנה הושלמה רכישה של 22% ממאגר תמר על ידי מובאדללה פטרוליום מחברת ניו מד אנרג'י (לשעבר דלק קידוחים שבשליטת יצחק תשובה) בתמורה למיליארד שקל. וזאת במסגרת מתווה הגז, שחייבה למכור את חלקה של ניו מד אנרג'י במאגר תמר כדי ליצור תחרות בין מאגר תמר למאגר לווייתן, שבו מחזיקה ניו מד אנרג'י בכ-45%. עסקת הרכישה של 22% במאגר תמר על ידי מובאדללה פטרוליום בוצעה באמצעות שתי חברות בת כשלאחת החברות הייתה אופציה למכירת האחזקות שלה במאגר לפרנקל. העסקה תמומן באמצעות תשעה בנקים בינלאומיים וישראליים.

עוד מבחזית החדשות

תחילת החודש הודיעו החברות השותפות כי הם ירחיבו את הפקת הגז במאגר, כדי שניתן יהיה לייצא יותר גז לאירופה. לצורך כך, הודיעו החברות שמחזיקות בתמר כי ישקיעו 673 מיליון דולר בפרויקט הרחבת הפקת הגז מהמאגר עד 2025, ויבחנו בעתיד הרחבה נוספת של המאגר שתאפשר להם להגדיל יותר את יצוא הגז למצרים, שרווחי יותר ממכירת גז ללקוחות ישראלים.

בשונה ממאגר לווייתן, השותפות בתמר מוכרות את רוב הגז לישראל, ולכן הן פחות נהנות מהזינוק במחירי הגז הטבעי בעולם בעקבות המלחמה שמנהלת רוסיה באוקראינה. מתחילת השנה כל השותפות במאגר תמר מכרו 6.98 מיליארד מ"ק (BCM) של גז טבעי לשוק המקומי ועוד 0.95 BCM ליצוא, בעיקר למצרים. לשם השוואה, באותה תקופה מאגר לווייתן מכר 8.54 BCM של גז, ו-65% ממנו נמכר ללקוחות במצרים ובירדן.

במאגר תמר החזיקו נכון להיום שברון (25%) שגם מפעילה אותו, ישראמקו (28.75%), מובאדללה פטרוליום מאבו דאבי (22%), תמר פטרוליום (16.75%), דור גז (4%) ואוורסט (3.5%). אחרי השלמת העסקה יחזיקו מובאדללה פטרוליום ופרנקל בחלקים שווים של 11% במאגר.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אושר הוא האומנות לקלוע זר פרחים, מהפרחים שבתחום השגותינו

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים