שיתוף
תגובות
בריאות » סוכרת הריון: 5 עובדות שכדאי לדעת
יום הסוכרת הבינלאומי
מחלת הסוכרת הינה אחת מבין המחלות השכיחות ביותר בישראל. גם בהקשר של הריון ולידה, מתברר כי חלה עלייה בשיעור הנשים המאובחנות עם סוכרת הריון
מנהל המחלקה הכירורגית במרכז שניידר, ד"ר דרגן קרברושיץ עם התינוקת | צילום: דוברות מרכז שניידר

לרגל יום הסוכרת הבינלאומי החל בחודש נובמבר, פרופ' רינת גבאי בן זיו, מנהלת מחלקת אם ועובר במרכז הרפואי הלל יפה, מציינת 5 עובדות שכדאי לדעת על סוכרת הריון

  • מחלת הסוכרת הינה מחלה מטבולית המאופיינת ברמת סוכר גבוהה בדם. ההורמון העיקרי הקשור באיזון הסוכר בדם נקרא אינסולין. הורמון זה מופרש מהלבלב ותפקידו לסייע בהורדת רמת הסוכר בדם, בעיקר לאחר ארוחה, על ידי העברתו לתוך תאי הגוף כך שיוכלו לנצל את הסוכר להפקת אנרגיה. 
  • סוכרת הריון דומה מאוד לסוכרת מסוג 2 דהיינו, מאופיינת ברמת סוכר גבוהה בדם המופיעה במהלך ההיריון (לרוב לאחר שבוע 20 להיריון), אך בניגוד לסוכרת מסוג 2 היא חולפת לאחר הלידה. בהיריון השלייה מפרישה חומרים אשר להם פעילות נוגדת אינסולין ולכן, לנשים עם נטייה גנטית (שיש להן אב או אם חולי סוכרת מסוג 2) או עם השמנת יתר, יש  סיכון גבוה יותר לפתח סוכרת בהיריון וסוכרת מסוג 2 בהמשך החיים.
  • עם השנים, שיעור הנשים ההרות המאובחנות עם סוכרת בהיריון הולך ועולה וכיום עומד על כ-
    4-10%, בעיקר לאור העלייה בגיל הנשים וכן העלייה בהשמנת היתר בקרב האוכלוסייה. 
  • רמות הסוכר הגבוהות מעלות את אחוז הסיבוכים, הן לאם והן לעובר- לטווח הקצר (במהלך ההיריון והלידה) ולהמשך החיים. עובר שחש רמות סוכר גבוהות מפריש לעצמו אינסולין בעודף אשר מתפקד כהורמון גדילה וגורם לגדילת יתר ברחם ולהפרעות מטבוליות עם השפעה ארוכת טווח. נשים עם סוכרת הריון נמצאות בסיכון יתר לרעלת היריון, ללידה קשה או לניתוח קיסרי עקב משקל עובר גדול. בסוכרת טרום הריונית לא מאוזנת, קיים גם סיכון מוגבר למומים מולדים, בעיקר מומי לב ומערכת עצבים ואף לתמותת עובר ברחם.
  • טיפול ואיזון רמות הסוכר מסייעים להורדת שיעור הסיבוכים. שינוי תזונתי מותאם אישית על ידי דיאטנית תוך הקפדה על אורח חיים בריא ופעילות גופנית, יכולים לסייע לאיזון רמות הסוכר. במידה שהעקומה עדיין אינה מאוזנת, יש להיוועץ עם הרופא/ה המטפל/ת האם נדרש לשלב גם טיפול תרופתי. 
  • לסיכום, סוכרת הריון הינה גורם סיכון משמעותי להתפתחות סוכרת בהמשך החיים. טיפול ואיזון רמות הסוכר יכולים להוריד משמעותית את שיעור הסיבוכים. לכל הנשים שחוו סוכרת בהריון מומלץ לבצע בדיקת העמסת סוכר של 75 גרם כ- 6 שבועות לאחר הלידה ולהקפיד על אורח חיים בריא ופעילות גופנית סדירה.
הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
היה אסיר תודה על כל האנשים הקשים בחייך, ותלמד מהם. הם מראים לך בדיוק מי אתה לא רוצה להיות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים