שיתוף
תגובות
כלכלה » כלכלה בארץ » נגיד בנק ישראל זומן לכנסת: צפוי להודיע על המשך העלאות הריבית
האינפלציה בשווקים
פרופ' אמיר ירון זומן ע"י יו"ר ועדת הכספים ח"כ הרב משה גפני בשל הפגיעה המתמשכת בלוקחי המשכנתאות | צפוי להכריז על המשך ההעלאות אל מעבר לרמת ה-3.5% שנקבעה בעבר
נגיד בנק ישראל אמיר ירון | צילום: savage.wharton.upenn.edu

נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון צפוי להתייצב היום בוועדת הכספים של הכנסת, לראשונה בכנסת הנוכחית. הנגיד זומן על ידי יו"ר הוועדה ח"כ גפני. זאת, על רקע האינפלציה והעלאות הריבית בארץ ובעולם, ובשל הפגיעה, כפועל יוצא, בלוקחי המשכנתאות.

הנגיד צפוי לעמוד על החשיבות שנודעת לעצמאות המוחלטת של בנק ישראל, וליכולתו לקבל החלטות מוניטריות ופיננסיות ללא התערבות פוליטית. . במקביל, הוא יחזור על דבריו בימים האחרונים לפיהם הריבית במשק תמשיך לטפס בעתיד הקרוב גם אל מעבר לסף ה-3.5% בשנה, שנחשב בעבר לקו העליון של מדיניות מוניטרית מרחיבה. הנגיד ידבר על חשיבות המלחמה באינפלציה, בייחוד בכל הקשור למאבק במחירים וביוקר המחיה.

בכנס של אגף השכר באוצר בשבוע שעבר אמר הנגיד כי "המשק איתן ונמצא ברמת פעילות גבוהה. עם זאת, האינפלציה מצויה מעל הגבול העליון של היעד, ועומדת ב־12 החודשים האחרונים על 5.1%, אך היא צפויה לרדת בסוף הרבעון הראשון של 2023. אנו נחושים להחזיר את האינפלציה ליעדה, ולכן האצנו את תהליך העלאת הריבית בחודשים האחרונים", עוד הוסיף פרופ' ירון כי "בסבירות גבוהה זה גם אינו סוף התהליך וזה לא בלתי סביר שנגיע במחצית הראשונה של 2023 לסביבת ריבית הגבוהה מ־3.5%".

לקראת ישיבת הוועדה היום הציעה התאחדות יועצי המשכנתאות מגוון של רעיונות להקלת ההחזר החודשי של מקבלי המשכנתאות. "ברור לנו כי המדיניות המוניטרית אחראית ומחויבת המציאות לצורך המלחמה באינפלציה שמסוכנת לציבור אף יותר מהעלאות הריבית. אחד הפתרונות לבעיה הינו הארכת תקופת ההחזר במשכנתאות קיימות והורדת גובה התשלום החודשי. אולם כיום ישנו חסם בפני הבנקים של דרישת הלימות הון במקרה של פריסת חוב. מאידך, הארכה באופן של מיחזור המשכנתא עלולה להביא להתייקרות הריבית".

פתרון נוסף הוא הגדלת סכום האשראי בתמורה לשעבוד נכס קיים, מה שמוגבל כיום ל־50% מימון. בנק ישראל מוסמך לאפשר בהוראת שעה הלוואות לכל מטרה בשעבוד נכס ועד 70% מימון. בתקופת הקורונה אכן נעשה שימוש במכשיר זה אשר זה יאפשר גם כעת למשקי בית רבים להתמודד עם ההחזר הגודל בכל עליית ריבית. ניתן לייעד את ההקלה אך ורק למטרה של סילוק הלוואות קיימות ובכך למנוע מצב של הרחבת האשראי הכולל.

הכלכלן הראשי של בנק לאומי, גיל בפמן, ואסטרטג הריביות של הבנק, דודי רזניק, מעריכים היום שבנק ישראל יעלה את הריבית בתחילת חודש ינואר בשיעור מתון של 0.25% וזאת לאחר העלאת הריבית האחרונה בשיעור של 0.5%".

"בנק ישראל העלה השבוע את הריבית ב- 50 נ"ב נוספות לרמה של 3.25%. מדובר ברמה הגבוהה מאז ספטמבר 2011. אנו מעריכים כי תהליך העלאת הריבית יימשך בחודשים הקרובים. בהחלטת הריבית הקרובה, בתחילת חודש ינואר, הריבית צפויה להערכתנו לעלות ב-25 נ"ב נוספים, לרמה של 3.5%. נגיד בנק ישראל התבטא השבוע כי סביר שרמת השיא של הריבית תהיה מעל התחזית האחרונה של חטיבת המחקר העומדת על 3.5%. להערכתנו הריבית צפויה לעלות לרמה של 3.75-4%".

"ישראל ממשיכה לבלוט לחיוב, בהשוואה בינלאומית, בצמיחה בפועל ובתחזיות הצמיחה לשנת 2023. רמת התוצר בעת הנוכחית (רבעון שלישי לשנת 2022) גבוהה ב כ-12.5% בהשוואה לרמה שהייתה ערב פרוץ משבר הקורונה (רבעון רביעי לשנת 2019). יש לציין שמדובר בשיעור הגבוה ביותר מבין מדינות ה-OECD שפרסמו נתונים".

"תחזית הצמיחה של ה-OECD לכלכלת ישראל בשנת 2023 עומדת על 2.8%, שיעור המשקף התמתנות לקצב צמיחה הנמוך מפוטנציאל הצמיחה של המשק (המוערך בכ-3.5%-4.0%), אולם גבוה ביחס למרבית המדינות, בדגש על המפותחות. תחזיות הצמיחה לשנת 2023 של ה-OECD עודכנו כלפי מטה במידה ניכרת במועדי העדכון האחרונים, ובמקביל, תחזית האינפלציה עודכנה כלפי מעלה."למרות שמרבית חברי הפד תומכים בהאטת קצב העלאות הריבית, הריבית צפויה לעלות לרמות גבוהות מאלו שהיו חזויות עד כה. בארה"ב, ישנה התגבשות של "מסה קריטית" של אינדיקציות להאטת האינפלציה בהמשך, מה שעשוי להביא להפסקת העלאת הריבית בתחילת השנה הבאה ואולי יבסס את עמדת הפתיחה בכדי להתחיל להפחית את הריבית שוב עוד לפני סוף 2023".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
איננו רואים דברים כפי שהם אלא כפי שאנו

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים