שיתוף
תגובות
בריאות » משרד הבריאות – תן נגוע בכלבת התגלה בצפון: "סיכוי גדול שיתקוף בני אדם"
אזהרת כלבת
משרד הבריאות דווח על תן שאותר בשטח פתוח בין המושבים מלאה לגדיש במועצה האזורית עמק גלבוע | מה הסיכויים להיתקל בתן שנגוע בכלבת ומה עושים במקרה שננשכים?
כלבת | צילום: Numstocker, שאטרסטוק

היום (רביעי) הודיע משרד הבריאות על תן נגוע בכלבת שנמצא בשטח פתוח, בין המושבים מלאה לגדיש שבמועצה האזורית עמק גלבוע. כרגע לא ידוע אם אנשים היו במגע עם התן. ממשרד הבריאות נמסר כי "המשרד מבקש מכל מי שהיה במגע עם התן הנגוע או עם בעל חיים משוטט באזור הרלוונטי  4-20 בנובמבר, לפנות בדחיפות ללשכת הבריאות בעפולה, או ללשכת הבריאות הקרובה למקום מגוריו, לשם שקילת הצורך למתן טיפול מונע להם. לאחר שעות העבודה ובמהלך סוף השבוע יש לפנות לחדר מיון בבית חולים". 

לאחרונה הפכו התנים לחלק בלתי נפרד מהנוף העירוני בערים מסוימות, לדוגמה בתל אביב. השאלה היא האם הם מסוכנים ומה הסיכוי להיתקל בתן הנגוע בכלבת? לדברי ד"ר טלי אלוני רוזן, רופאה וטרינרית מומחית לבריאות הציבור הווטרינרי "תן הוא חיית בר. ככל שהאוכלוסייה האנושית גדלה, היא למעשה פולשת לטבע וכך אנחנו עשויים להיתקל בהם יותר" לטענתה, רשות הטבע והגנים נוהגת לפזר כיום באופן יזום, פיתיונות המכילים חיסון אורלי פעיל, אותם בולעים התנים כך שרובם מחוסנים לכלבת. למרות זאת, באזור הצפון, בעיקר באזורי טבע פחות מאוכלסים, קשה יותר לחסן אותם ולכן מידי פעם אנו מדווחים על תנים חולים. עם זאת, מבהירה דר' אלוני רוזן "גם בתל אביב אי אפשר לומר בוודאות שמאה אחוז מהתנים מחוסנים. כלבת היא מחלה וירלית, ודי בכך שמישהו אוסף כלב עזוב מאזור הצפון ולוקח אותו לאזור המרכז, שם הוא מפיץ אותה, בהנחה שאינו מחוסן כמובן". 

לכן לדעתה "הדבר החשוב ביותר הוא לחסן את הכלבים הביתיים נגד כלבת, ולוודא בכל שנה שהחיסון תקף. מעבר לכך, אף שברוב המקרים התנים אינם מסכנים בני אדם, בהחלט לא מומלץ להאכילם או להתקרב אליהם, משום שאף פעם אי אפשר לדעת בוודאות אם תן נגוע במחלה".

"אם אכן מדובר בתן חולה בכלבת, יש סיכוי גדול מאוד שיתקוף. תן חולה אינו מפחד להתקרב לאנשים, לנשוך או לשרוט. באופן טבעי, תן אמור לפחד מבני אדם, אבל תן חולה לרוב לא יברח כשיתקרבו אליו. סימנים נוספים שיעזרו לאתר תן חשוד הם אישוני עיניים מורחבים והתנהגות "משוגעת", התן ירוץ, ישתולל, ינשך דברים בסביבתו לרבות חפצים או אבנים ובשלב סופי של המחלה קצף יצא מפיו".

"חשוב להבהיר שכלבת היא מחלה וירלית שעלולה להיות קטלנית. אדם שננשך או נשרט ע"י תן או בעל חיים שמקורו אינו ידוע, צריך לחטא את האזור במים וסבון וגם באלכוהול, ולגשת מיידית לטיפול רפואי. שם יוחלט על טיפול מתאים או על חיסון מונע נגד כלבת בהתאם לשיקול דעתו של הרופא המחוזי".

הזיהומולוגית ד"ר מרינה תמיר, מסבירה כי כלבת היא מחלה מסוכנת הפוגעת במערכת העצבים. "בתחילת המחלה, עלולים להופיע תסמינים קלים דמויי שפעת כמו כאב ראש או תחושה כללית רעה,  ובשלב הבא כבר תגיע עייפות קשה, כאבים חזקים באזור הנשיכה וגם תסמינים מגוונים שעשויים להשתנות בהתאם לסוג הכלבת, לרבות בלבול, הזיות, פרכוסים, שיתוק ולבסוף אף מוות.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
הדרך לחלומות רצופה בהשגת מטרות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים