שיתוף
תגובות
בריאות » חדשות הבריאות » ממצאי הדוח בטיפול בקורונה: מחסור בתרופות ומחלקות בבתי חולים על סף קריסה
משרד הבריאות חיבר דוח שהכין פרויקטור הקורונה פרופ' זרקא על התנהלות המערכת הרפואית בגלים האחרונים | הדוח מאשר את הטענות על חוסר האמינות בנתונים לאורך המגפה
פרויקטור הקורונה פרופ' סלמאן זרקא | צילום: דוברות המרכז הרפואי זיו

משרד הבריאות פרסם אמש (רביעי) דו"ח בנושא התנהלות מערכת הבריאות בגלי תחלואת הקורונה הרביעי עד השישי בישראל. ממסקנות הדו"ח עולה כי היה מחסור באחיות בבתי הספר, קושי באיסוף נתונים שנותנים תמונת אמת, מחסור בתרופות ותקצוב חסר של בתי החולים הפסיכיאטריים. את הדו"ח חיבר  פרויקטור הקורונה פרופ' סלמן זרקא, רגע לפני שמשרד הבריאות צפוי לפרק את משל"ט הקורונה בעוד כחודש, אלא אם הממשלה החדשה תחליט אחרת. הדו"ח מצביע על פערי כוח אדם בבתי החולים בפריפריה ועל פנדמיה שנוהלה כמעט ללא אמצעים טכנולוגיים ומערכת נתונים ש"נבנתה מאפס".

הדוח כולל 180 עמודים והוא מסכם את התנהלות משרד הבריאות ומערכת הבריאות. כולל מערך ההסברה, קופות החולים, בתי החולים ומפקדת אלון במגוון תחומים, בהם מערכת האשפוז, הבדיקות, החיסונים והרפואה בקהילה.

עוד מבחזית החדשות

ביחס למערכת החינוך כתוב בדו"ח כי "היעדר אחיות בבתי הספר בלט בעוצמתו בקורונה כשנדרש היה לבצע במסגרות החינוך חיסונים, הסברה, מעקב אחרי חולים וחקירות אפידמיולוגיות. הנושא מחייב בחינה מחודשת כדי לתת מענה לתחומי השגרה שנפגעו מאז שתקנים אלו צומצמו".

לאורך כל מגפת הקורונה נטען כי נתוני משרד הבריאות מוטלים בספק. פרופ' זרקא אישר בדו"ח כי היו כשלים בנושא וכתב כי "היכולת לבנות תמונת מצב בהתבסס על נתונים עדכניים וזמינים טעונה שיפור משמעותי. מעבר לריבוי מערכות מידע, הממשקים מורכבים ונדרשת פעילות ענפה לתיקוף המידע. בפרט, מערכות המידע ותשתיות המחשוב של משרד הבריאות שנדרשות לתת מענה לצרכים מתפרצים". 

בנוגע למחסור בתרופות הוא כתב בדו"ח כי "היה צורך בזמינות גבוהה יותר ומוקדמת יותר של תרופות נוספות. במהלך גל ארבע וחמש ניכר מחסור בחלק מהתרופות בעוד שבאחרות הוקל". 

עוד מבחזית החדשות

גם העומס בבתי החולים, שכמעט גרם לקריסת מחלקות הקורונה ונבע מוויסות לקוי בין בתי החולים בארץ, זכה להתייחסות בדו"ח. זרקא כתב כי "נדרש לשפר את השקיפות באשר לוויסות של חולים בבתי החולים. נדרשת תשומת לב לבתי החולים הפסיכיאטריים. במהלך התקופה, נראה כי הם לא זכו להקצאת משאבים הולמת ולפתרונות רלוונטיים עבור המטופלים השוהים בהם".

עוד כתב זרקא כי "מספר הנדבקים החדשים בקורונה לא משקף את המציאות, לכן הנתון שאפשר להתייחס אליו הוא מספר החולים הקשים. אנחנו מוכוונים לאוכלוסיות הסיכון בעזרת הכלי הכי טוב שיש, והוא החיסון". "אנחנו קוראים לבני ה-65 ומעלה להתחסן. אנחנו מדברים על האחריות האישית וקוראים לכולם לשמור על ההורים". 

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אמור לי מי חבריך ואומר לך מי אתה

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים